AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Var på valpekurs og de sa vi ikke skulle si "nei" eller slikt til hunden. Vi skulle bare ignorere og evt. ta timeout. For det første så sparer jeg tid på å si nei. For det andre syns hundene mine det er mye verre å bli tatt ut på gangen enn å bli sagt nei til. Og skal jeg bare sitte og se på at valpen spiser opp sofaen? Hva eller skal jeg liksom gjøre enn å si nei?
Miki Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Tullball! Angrer sykt på at jeg tok det rådet. Si nei du, og vær streng! En hund/valp tåler mer enn vi tror. En valp gjør mer ugang enn annet utenom "trening" så hvorfor sitte å se på? Vil du ha en lydig hund som hører på deg må du være bestemt.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Det gjør vi jo så godt det går, men er liksom ikke alltid det strekker til. Da pleier vi å føre henne rolig vekk fra det hun driver med, si "nei" og gi henne noe annet som for eksempel et tyggebein eller en leke hun kan drive med. Trodde det var riktig, og det trodde tydeligvis de andre på kurset også.
Miki Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Det gjør vi jo så godt det går, men er liksom ikke alltid det strekker til. Da pleier vi å føre henne rolig vekk fra det hun driver med, si "nei" og gi henne noe annet som for eksempel et tyggebein eller en leke hun kan drive med. Trodde det var riktig, og det trodde tydeligvis de andre på kurset også. Det er jo det samme som å gi belønning. Hun har vel leker som ligger rundt? Da trenger hun ikke noe ekstra å leke med. Du kan godt gi henne et lite dytt eller hva jeg skal kalle det når du sier nei. Ikke dytt henne vekk, da, men ta litt i henne og si nei/fy. Etter det kan du bare gå bort, og om hun gjør det igjen så gjør du det samme til hun går vekk og skjønner tegninga. Belønning kan hun få når dere trener på innkalling og div. ord som "legg deg ned" osv. Jeg ville trent mye på å gå fint i bånd ute blandt andre folk. Vår hund er veldig flink inne, men er et helvette ute.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Det gjør vi jo så godt det går, men er liksom ikke alltid det strekker til. Da pleier vi å føre henne rolig vekk fra det hun driver med, si "nei" og gi henne noe annet som for eksempel et tyggebein eller en leke hun kan drive med. Trodde det var riktig, og det trodde tydeligvis de andre på kurset også. Jeg har gjort det på den måten med min hele tiden. Nei er et flott ord, og det kan potensielt redde liv. Min prøvde å spise kaktusen min da hun var mindre, hun hadde satt tennene i den lenge før jeg hadde fått kommet meg bort til henne for å avlede.
Miki Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har gjort det på den måten med min hele tiden. Nei er et flott ord, og det kan potensielt redde liv. Min prøvde å spise kaktusen min da hun var mindre, hun hadde satt tennene i den lenge før jeg hadde fått kommet meg bort til henne for å avlede. Oj, ja... Vår tok en hel, stor mårpølse fra skapet og spiste den når hun var mindre. God og mett den dagen ja
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Miki: Ja, jeg mener jo at hvordan i helvete skal hunden lære hva som er riktig og galt hvis vi kun belønner den for riktig å aldri gir noe tegn til hva som er feil? Å gi belønning for å sitte ved sofaen uten å tygge på den tror jeg ikke på at seriøst hjelper MOT å bite på sofaen. Syns hele kurset var DRITT for å være ærlig. Trenger jo ikke være så negativt eller skummelt å si nei, det er jo bare å si bestemt nei for å VISE hunden hva den gjør FEIL tenker jeg. Rettledning! La oss si hun tygger på strømledning, og vi skal avlede, hun kan jo få støt lenge før vi rekker å få avledet henne og med de hjørnetennene hun har er hun strømmet for lengst i så fall. Hun har ikke leker liggende rundt nei, for vi trener på at innero skal være hele tiden annet enn når VI inviterer til lek (Ser altfor mange gjør tabben med at "leketid" er når hunden vil! Problem!!!). Ellers så tar vi heller med en leke ut og leker siden hun sklir på parketten og dette ikke er bra for henne pga mykt skjellett og stor rase som lett kan få problemer av fall osv. Vi belønner henne for å stoppe med ønsket atferd/endret atferd, så tror ikke det skal gjøre noe. De mente det var ok på kurset men vi skulle ikke si nei men heller ha en snor på henne og dra henne vekk fra sofaen men det ser jeg ærlig talt ikke poenget med i de situasjonene de påpekte ihvertfall. Altså når vi sier NEI og hun slipper sofaen og går bort til oss, så sitter hun seg ned og får leken og får tygge på den. Det er jo KORREKT atferd. Da belønner vi den, eller? Trodde jeg... Haha, correct me if i'm wrong. Hun går superbra i bånd. Ettersom rasen blir 55-65 kg har vi et kort bånd (120 cm tror jeg?) sånn at hun lærer å gå fint på plass også har vi langline for å leke i skogen, gå "slafseturer" eller innkalling. UAB: Ja, helt enig, ikke sant... Vår hund tygger jo gjerne på ting som ledninger osv og om vi da ikke hadde sagt nei kunne jo det blitt ganske brutalt. Nei, huff, vet ikke helt hva jeg synes om det kurset. Tror de også brukte 1 time av 3 på å snakke om bur og jeg er overhodet ikke interessert i å tvinge valpen min inni en jernkloss hvor hun ikke har lyst til å være. De ble faktisk sure på meg fordi jeg var den eneste der som ikke brukte bur.
Gjest Consensio Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 NEI er et flott ord når det kommer til hundeoppdragelse. Det jeg har gjort med alle mine dyr opp gjennom årene (og lært bort på dressurkurs jeg har holdt) er å si nei med en gang man ser hunden gjøre noe galt. Gjør stemmen litt strengere og mørkere. Samtidig avleder man hunden og gir den et positivt alternativ. NEI kan redde hundens liv om uhellet først er ute (eller om man velger å bruke et annet ord) Som en valp jeg haddde som klarte å velte en kanne med kjølevæske på et verksted og syns det bar veldig interessant. Så hunden var i ferd med å slikke det i seg hvor jeg sier nei med en gang. Takket være innlæring av ordet nei, så stoppet hunden med en gang og jeg tok henne med ut av verkstedet og kastet snøballer med henne (som et positivt alternativ - hun elsket å jakte på snøballer) Alt skal være så voldsomt pedagogisk og vennlighet nå om dagen at man får jo helt fnatt. Og selv om man lærer hunden hva nei betyr så betyr ikke det at man mishandler hunden sin
Chelmon Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Jeg bruker ikke nei i hundetrening. Hva betyr egentlig nei for dere? "stopp alt du gjør å finn på noe annet?". Jeg bruker: Takk: gi meg det du har La ligg: ikke bær noe i munnen/stikk nesa borti det der Vent: vent i den posisjonen du er i Selvfølgelig kan du trene inn nei til å bare bety "la ligg" også, men nei er ofte et negativt ladet ord og noe som er lett å bruke mye slik at det ikke blir så veldig presist for hunden. Synes du skal prøve metodene til kursholderne dine før du henger deg på Nei gjengen! 4
Gjest Bobler Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 (endret) For meg betyr nei "Stopp med det du gjør, og kom til meg NÅ!!" uten noen vei utenom. Nei er en veldig fin kommando å ha, men husk at man må lære hunden hva nei betyr da den ikke kan norsk fra før av Hjelper ikke å si nei til en valp som aldri har hørt ordet før, da kunne man like så godt sagt løve. Finnes forskjellige måter å lære det inn på, både positive og negative. Man velger jo selv, men når bikkja kom seg ut av båndet når vi gikk på brygga, også så han vannet og ville bade, var jeg ekstremt glad for at nei var godt innlært. Det går selvfølgelig å ha andre ord som vent, kom hit eller stopp. Men et godt innlært nei funker til både hopping, bjeffing og brannslukking. Red; Jeg syntes uansett det er greit å ha innlært nei, så hvis det skulle være noe så har du noe å bruke. Hjelper ikke med ignorering hvis bikkja er i full fart mot en bil, eller hvis den holder på å ta en stor jafs av et pinnsvin. Endret 14. desember 2011 av Bobler
la Flaca Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har alltid kommet mye lenger med avledning enn korrigering. Det er nemlig veldig effektivt å tilby et alternativ til den atferden du ikke ønsker, og hunder er lynkjappe til å se sammenhenger. Negative kommandoer har de ikke noe god forståelse av, som "ikke" gjør sånn og sånn. Fortell dem heller hva de skal gjøre! Man får kreative hunder av å belønne positiv atferd fremfor å klemme ut av seg et "nei", fordi de faktisk begynner å finne alternativer selv etter hvert. Eksempel; Da yngste hunden her var valp hadde han det med å nappe i hasene på eldstemann når vi gikk tur.(gjeterhund) Men etter ei ukes tid hvor jeg belønnet med biteleke hver gang han kom i nappemodus begynte han å skjønne sammenhengen. Han fant seg kvister, snøklumper, båndet sitt eller hva som helst hver gang han kom i den sinnstemningen. Gjør det fortsatt nå som han er voksen. Han løper opp i rompa på størstemann og lekeknurrer, men har ett eller annet i munnen som han biter på istedet for hasene, utrolig komisk og arti at han fant ut av det selv. Det er ikke no mer pes å finne på alternativer fremfor å korrigere, går helt automatisk etter hvert. Og er SÅ praktisk på sikt. 3
la Flaca Skrevet 14. desember 2011 #13 Skrevet 14. desember 2011 Miki: Ja, jeg mener jo at hvordan i helvete skal hunden lære hva som er riktig og galt hvis vi kun belønner den for riktig å aldri gir noe tegn til hva som er feil? Å gi belønning for å sitte ved sofaen uten å tygge på den tror jeg ikke på at seriøst hjelper MOT å bite på sofaen. Syns hele kurset var DRITT for å være ærlig. Trenger jo ikke være så negativt eller skummelt å si nei, det er jo bare å si bestemt nei for å VISE hunden hva den gjør FEIL tenker jeg. Rettledning! Fordi hunder er mye mer drevet av assosiasjoner og sammenhenger enn vi er. De forbinder steder og situasjoner med egen atferd i veldig stor grad, selv om det kanskje ikke virker logisk for oss. De er rett og slett lette å hjernevaske, og det er det kjekt å benytte seg av. Det er null problem å lære en hund å sitte ved sofaen uten å bite på den, ved å gi alternativer. Et tyggebein, eller kos kanskje? Etter en lilten stund har man omprogrammert den til ikke å tenke på å bite i møbler når den sitter ved sofan. Men for mange virker det selvfølgelig mye mer lettvint å si "nei". At man ikke bruker "nei" vil ikke si at man ikke kan ha en stopp det du gjør nå-kommando. Forskjellen er at den ikke lærer hunden noe, det blir bare brannslukking. Jeg bruker "stååå" fordi den sitter etter mange runder på utstilling. Men jeg kan ikke huske sist jeg måtte bruke den. 3
Gjest uAnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 Hos oss betyr "nei" stopp det du driver med, slipp det du har i munnen, snu deg rundt og se på meg. Og så avleder jeg med noe annet. Nå har vi et godt samarbeid da så "nei" bruker vi kanskje èn gang i uka, og hun reagerer like godt på bare et kremt. Bruker aldri nei når vi trener, da er det kun positiv forsterkning.
mysticmoo Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 Før du kan bruke NEI, så må du jo lære dyret hva NEI betyr? Hva skal det bety? Bli? Kom hit? Skam deg, fy på deg? Og hvorfor må du akkurat bruke NEI? Det sier du jo 200 ganger om dagen og kan fort bli utvasket. Dessuten ser du jo alle de som roper og skriker NEI NEI NEI jeg sa NEI hele tiden. Det funker jo ikke? Som regel. For hunden vet ikke hva det betyr. Hvordan skal du lære inn NEI, tenkte du? Med straff? Det beste er å vel be om alternativ atferd. Du kan bruke sitt f.eks? Kan ikke løpe etter katter eller hoppe opp på kjøkkenbenken hvis man setter seg. Syns det er veldig ironisk at de ikke vil at du skal si NEI, men BUR skal de bruke. Herregud. Jeg hadde spurt om penger tilbake og droppet kurset, jeg. Ikke fordi du ikke skal si NEI (for jeg er nokså enig i det faktisk), men bare pga bur-delen. 1
mysticmoo Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 Vil du ha en lydig hund som hører på deg må du være bestemt. Du kan også få en lydig hund ved å kun bruke positive metoder uten å korrigere negativ atferd, som også innbærer å være konsekvent, hvis det er det du mener med 'bestemt'. 3
mysticmoo Skrevet 14. desember 2011 #17 Skrevet 14. desember 2011 (endret) Det gjør vi jo så godt det går, men er liksom ikke alltid det strekker til. Da pleier vi å føre henne rolig vekk fra det hun driver med, si "nei" og gi henne noe annet som for eksempel et tyggebein eller en leke hun kan drive med. Trodde det var riktig, og det trodde tydeligvis de andre på kurset også. Funker fint det, det er avledning - og ikke belønning for at hun tygger på sofaen. Og + til alle la Flacas innlegg! Endret 14. desember 2011 av mysticmoo
Trillrund Skrevet 14. desember 2011 #18 Skrevet 14. desember 2011 Alle mine hunder skjønner at de skal slutte, uansett hva de driver med, hvis jeg sier nei. Til små korrigeringer og avledning bruker jeg "du", "hei", "kom", "ikke". Så nei virker hvis de holder på å rive ned noe, hvis de er i ferd med å løpe noen over ende, løpe for nærme veien... Og jeg anbefaler alle valpekjøpere å ha en slik kommando, og de fleste velge da nei eller ikke, som er korte og "fyndige" ord.
Gjest J.Bourne Skrevet 14. desember 2011 #19 Skrevet 14. desember 2011 Jeg lærte inn både nei og ikke rør på min valp. Ikke rør var veldig fin, for den kan brukes mye og ofte! Når du skal lære inn nei, trenger du ikke å bli fysisk med valpen. Si nei, og gi hunden et annet alternativ (avled). Du må være konsekvent og tålmodig, selv om det kan være vanskelig om du har en "sta" valp. : p Hvis du har lyst til å lære inn ikke rør, kan jeg skrive hvordan jeg gjorde det og. Brukte enkelt å greit godbitene til å gjøre det. Ettersom at hun må vente på værsegod før hun får mat, tok det ikke lange tida før hun skjønte det. Be valpen om å sitte (ikke nødvendig), hold godbiten fram og når valpen prøver å ta den tar du den enten bort, eller sier ikke rør som jeg gjorde. Min valp trakk seg automatisk tilbake når jeg sa noe (ikke rør). Også sier du værsegod når han/hun har trekt seg tilbake til sitten igjen. Hvis hunden din ikke kan værsegod, kan det være lurt å si det i en lys glad tone for da skjønner de som oftest at det er noe bra : p
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #20 Skrevet 14. desember 2011 Hvis hun ikke hadde skjønt "nei" hadde vi jo ikke brukt det............................ Jeg syns det er greit for tilfeller hvor man MÅ stoppe hunden, som f.eks. mye av det som er nevnt med biler og slikt. Når vi trener osv så bruker vi jo positiv forsterkning, men når jeg sitter ved kjøkkenbordet og hun hugger tak i laderen til pc'en så sier jeg nei. Da rygger hun tilbake og tar et bein eller noe. Er det feil da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå