AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Jeg har et sår som ikke gror. Det befinner seg helt øverst på skambenet, og begynte som en blemme/kvise. I dag oppdaget jeg at det fortsatt er sår der. (har gått kanskje to måneder siden blemmen)Såret bløddet når jeg stakk en q-tips borti og virket som et lite åpent hull med litt misfarget hud rundt. Noen som har vært borti lignende? Såret befinner seg på et sted der hud møter hud og er derfor fuktig mye av tiden. Jeg har nemlig et fettforkle etter fødsel. Jeg lurer på om jeg skal kontakte legen,men vil bare høre om det er noen her som har opplevd det samme. Takk!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Jeg synes du skal ta en tur til legen din. Jeg har ikke opplevd det selv, men når et sår ikke gror etter såpass lang tid ville jeg absolutt få sjekket det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Takk for svar, AnonymBruker! Ble litt redd da jeg oppdaget det i sted, skjønner du. Vil jo ikke dra til legen hvis det viser seg at dette er et vanlig fenomen, heller! Men det virker jo ikke som om det er det. Har mest lyst til å gråte! Jeg har ikke oppdaget det før nå, men har kjent at det har stukket. Da jeg løftet opp det forbannede fettforkleet mitt, så jeg det.
HvittHus Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Det første du må gjøre er å rense godt opp under fettforkleet. Kok gjerne opp saltvann, og rens med dette. Så er det viktig å holde det tørt. Babypudder funket veldig bra for meg den gang jeg slet med det samme. På selve såret legger du en kompress eller noe annet sterilt. Er såret stygt, bør du få tatt en legekikk på det.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 hvis jeg var deg hadde jeg prøvd å henge forkle til tørk. spesielt om natta. det må jo finnes noe som holder det oppe 4
mufi Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 SOm andre her beskriver, prøv å tørke området, gjerne med pudder. Finnes flere slike pudder på apoteket, som er bra for nettopp slikt. Legg også steril kompress på, som du kan se på når du skifter den, om såret væsker. Eventuelt kan du smøre med brulidin.(eventuelt fucidin.) Er ikke såret bedre om en uke ville jeg gått til legen. (Ps: Har opplevd dette ofte på jobb, da under tunge bryster. De forsvinner som regel etter svært kort tid, om de blir behandlet tørt og som beskrevet. )
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Takk for svaret, Zellica. Hvor lenge hadde du såret, og hvor lang tid tok det før det ble borte?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Tusen takk, Mufi! Jeg skal prøve som du og zellica foreslår!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 hvis jeg var deg hadde jeg prøvd å henge forkle til tørk. spesielt om natta. det må jo finnes noe som holder det oppe Jeg henger det på det utstikkende ribbenet ditt, ok? 1
HvittHus Skrevet 13. desember 2011 #12 Skrevet 13. desember 2011 Takk for svaret, Zellica. Hvor lenge hadde du såret, og hvor lang tid tok det før det ble borte? Jeg hadde aldri åpne sår, men eksem og sopp. Men det hjalp veldig på problemene å holde området tørt. Men for min del måtte det operasjon til, og pga plagene fikk jeg dekket liten bukplastikk, hvor jeg så dekket mellomlegget opp til en stor bukplastikk selv.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 Jeg hadde aldri åpne sår, men eksem og sopp. Men det hjalp veldig på problemene å holde området tørt. Men for min del måtte det operasjon til, og pga plagene fikk jeg dekket liten bukplastikk, hvor jeg så dekket mellomlegget opp til en stor bukplastikk selv. Ja,for det blir jo så fuktig! Æsj. Glad du fikk bukt med problemene dine!
mufi Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 Bare hyggelig! Det burde fungere. Hvis ikke, som sagt gå til legen. Sånn ellers, får du bukt med problemet på nevnte måte er det bare å fortsette å bruke pudderet på utsatte områder, så slipper du at det skjer igjen. Ikke noe i veien å bruke det forebyggende. Håper det ordner seg!
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 hvis jeg var deg hadde jeg prøvd å henge forkle til tørk. spesielt om natta. det må jo finnes noe som holder det oppe Malplassert "morsomhet". 1
Sugerøret Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 synes du skal la en lege kikke på det.Pudder kan være ok,men i et åpent sår med puss,burde du ikke bruke det med mindre legen sier ok.Det fordi pudder lukker porer. Og puss burde få kommet UT av såret,ikke lukkes inne Mulig du trenger antibiotika eller soppdrependes krem/antibiotikakrem
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #17 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har hatt slike væskende sår under brystene (og noen ganger under fettforklet også)pga fuktighet. Eller egentlig er det byller, som ofte etterlater seg hull når de sprekker. Jeg bruker rett og slett potetmel under brystene for å holde det tørt, og det hjelper godt.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #19 Skrevet 17. desember 2011 Som forebeygging er jeg helt enig i pudder, men nå som det har blitt infisert så må du ikke bruke pudder i såret. Rens det godt med klorhexidin evnt ta på fucidin/brulidin el. og dekk til med et sterilt kompress. Viser det ikke tegn til å gro i løpet av et par dager så kontakt lege, det kan hende du trenger antibiotika.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #20 Skrevet 17. desember 2011 Jeg har et sår som ikke gror. Det befinner seg helt øverst på skambenet, og begynte som en blemme/kvise. I dag oppdaget jeg at det fortsatt er sår der. (har gått kanskje to måneder siden blemmen)Såret bløddet når jeg stakk en q-tips borti og virket som et lite åpent hull med litt misfarget hud rundt. Noen som har vært borti lignende? Såret befinner seg på et sted der hud møter hud og er derfor fuktig mye av tiden. Jeg har nemlig et fettforkle etter fødsel. Jeg lurer på om jeg skal kontakte legen,men vil bare høre om det er noen her som har opplevd det samme. Takk! http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10085234 Sånn seriøst, potetmel \ maisennamel tar fuktigheten. Kan være nok til at det gror. Får selv sånn evig fuktighet baki rumpa en gang i halvåret eller noe, potetmel ett par dager så tørker det opp og den rødlige fuktige huden blir helt borte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå