Gå til innhold

Hvor ofte lufter dere?


Orchideae

Anbefalte innlegg

På soverommet har vi vinduet oppe hele dagen, også om natta om sommeren. I resten av huset lar jeg av og til døra stå oppe når jeg driver med husarbeid (vinter), om sommeren står døra oppe nesten døgnet rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ganske gode ventiler på vinduene, disse står oppe hele året unntatt i sprengkulde. Lufter ikke mer enn det om vinteren, bortsett fra at verandadøra står oppe av og til, og i sommerhalvåret er alltid vinduer oppe i hvert rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På soverommet er vinduet oppe hele natt, og alle årstider unntatt vinter står et stuevindu på gløtt. I tillegg er selvsagt verandadør på vid gap hvis det er temperatur til det. På vinteren lufter jeg ikke i stue og kjøkken hver dag, men jeg har ventilene maks åpne og får inn mye luft likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soverommene luftes hver dag (natt). Stue og kjøkken gjennomluftes når jeg gjør rent. Ellers åpner vi vindu eller balkongdør når det blir for varmt i leiligheten. Bor i en forholdsvis ny bygning med god ventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her står soveromsvinduet nesten alltid åpent,lukkes kun når vi er borte eller -20c

Har verandadøren litt åpen mye av dagen om det er sol,den står rett på vinduet her.

Når det er sommer,står alle vinduer åpne hele tiden mer eller mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren er det stort sett konstant. Har soveromm i 2. og dør fra soverommet ut på veranda. Der står døren åpen fra vår til høst. Har en egen nettingdør slik at det ikke kommer inn insekter. Har også døra ut til hagen åpen så ofte det er forhold for det. Da blir det deilig gjennomluftning.

Om vinteren blir det ganske lite. Er ikke så flink til å lufte huset annet enn en og annen gang i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig plass på badet eller ei, man tar en risiko ved å tørke klærne i stua. Fuktigheten blir ikke på magisk vis borte, om man ikke lufter ut den vanndampen som blir produsert.

Så da mener du løsningen er å aldri vaske klær, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du løsningen er å aldri vaske klær, eller?

Jeg hintet ikke til at man skulle slutte å vaske klær, jeg bare poengterte at mye tilført fuktighet inne i ett hus øker faren for fuktskader. Det er helt basic fysikk som ligger bak.

Andre har postet ok forslag for å minske risikoen for fukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På soverommet står ett av vinduene åpent stort sett hele året, bortsett fra når jeg er bortreist over natten eller når det er kaldere enn 10 minusgrader.

På kjøkken, i stuen og på badet står vinduene ofte oppe i timesvis på sommeren, mens det på vinteren blir mer sjokklufting i form av å sette alt på vidt gap i 5-10 minutter og så lukke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...