Orchideae Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Hvor ofte lufter dere, og hvordan gjør du det? Her lufter jeg ved å åpne alt av vinduer i en 10 minutters tid. Men desverre gjør jeg det nok ikke ofte nok. Vi tørker nemlig klær inne på tørkestativ, og har lagt merke til at fukten fra dette sprer seg i hele leiligheten og har laget mugg på vinduene. (gamle ubehandlete vinduer)
Gjest Consensio Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Hver eneste dag bortsett fra nå er slikt vær som i dag (storm og regn) Om sommeren står vinduene åpne hele døgnet, om vinteren så lufter jeg ca 5-10 minutter hver dag.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Lufter på soverommene hver dag, vinduene åpnes om morgenen og lukkes igjen litt utpå dagen. Resten av huset blir ikke luftet mye nå om vinteren.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Du bør sjokklufte (gjennomtrekk) 5 minutter et par ganger om dagen. 1 1
Djungelvrål Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Hvorfor bør vi det? Vi gjør aldri det på høsten og vinteren. Da blir det jo iskaldt.
Gjest badeand1 Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Gjør det aldri på vinteren. Bare sommeren. (hender vi lufter på kjøkkenet når vi lager mat)
Lutetium 71 Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Hvor ofte lufter dere, og hvordan gjør du det? Her lufter jeg ved å åpne alt av vinduer i en 10 minutters tid. Men desverre gjør jeg det nok ikke ofte nok. Vi tørker nemlig klær inne på tørkestativ, og har lagt merke til at fukten fra dette sprer seg i hele leiligheten og har laget mugg på vinduene. (gamle ubehandlete vinduer) Tørk heller klærne på badet. Det er ett rom som er lagd for høy luftfuktighet, og har (forhåpentligvis) ok utlufting. Mye ovnstørking av våte klær kan gi fuktskader.
vimse Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Jeg lufter når det passer seg sånn, kommer an på vær og vind nå om høsten og vinteren i alle fall. Soverommet har lufting hele tiden pga åpent vindu. Nå bor jeg i et gammelt hus, så det lufter seg selv litt også, her er litt trekk BTW, så anbefales det å lufte minst en gang om dagen hvis det er mye sykdom i hus der sykdommen spres med dråpesmitte
Gjest Consensio Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Hvorfor bør vi det? Vi gjør aldri det på høsten og vinteren. Da blir det jo iskaldt. Har du prøvd? Jeg lufter i 5 min selv når det er på sitt kaldeste ute, og temperaturen inne går ikke særlig ned (går fort opp de få gradene igjen uansett) i tillegg til at det blir mye bedre luft 1
Gjest Consensio Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Tørk heller klærne på badet. Det er ett rom som er lagd for høy luftfuktighet, og har (forhåpentligvis) ok utlufting. Mye ovnstørking av våte klær kan gi fuktskader. Ikke alle som har plass på badet 1
Gjest badeand1 Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 Ikke alle som har plass på badet word.
Lutetium 71 Skrevet 13. desember 2011 #12 Skrevet 13. desember 2011 Dårlig plass på badet eller ei, man tar en risiko ved å tørke klærne i stua. Fuktigheten blir ikke på magisk vis borte, om man ikke lufter ut den vanndampen som blir produsert.
Gjest Consensio Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Men om man ikke har noe valg så må klærne tørkes i stua, uansett om man får luftet eller ikke Er ikke snakk om å risikere noe, men eneste mulighet Endret 13. desember 2011 av Consensio
Orchideae Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #14 Skrevet 13. desember 2011 Tørk heller klærne på badet. Det er ett rom som er lagd for høy luftfuktighet, og har (forhåpentligvis) ok utlufting. Mye ovnstørking av våte klær kan gi fuktskader. Vi har ikke plass på badet. Da måtte vi ha valgt mellom å ha vaskemaskin eller tørkemuligheter. Vi tørker på gjesterommet, men døren der står oppe hele tiden til resten av leiligheten for at det ikke skal bli helt vått på veggene der inne. Og der er det ofte jeg setter vinduet på vidt gap hele dagen for å få luftet ut skikkelig.
Gjest navnelapp Skrevet 13. desember 2011 #15 Skrevet 13. desember 2011 I så fall bør ein lufte oftare, ganske enkelt, og kanskje vurdere å kjøpe ein avfuktar. Du får tak i slike billige på Clas Olson.
solkrem Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 Vinduet på soverommet står oppe om natta, og jeg lufter på badet etter at jeg har dusja. Og så er alle vinduer åpne når jeg støvsuger. Jeg fyrer mye i ovnen, så jeg synes lufta blir bra av det og kjenner ikke helt behovet for å lufte. Men når det blir tung luft, så lar jeg vinduene stå åpne 5-10min. Om sommeren er vinduene åpne stort sett hele dagen når jeg er hjemme.
Brunhilde Skrevet 14. desember 2011 #17 Skrevet 14. desember 2011 Vi har ikke plass på badet. Da måtte vi ha valgt mellom å ha vaskemaskin eller tørkemuligheter. Vi tørker på gjesterommet, men døren der står oppe hele tiden til resten av leiligheten for at det ikke skal bli helt vått på veggene der inne. Og der er det ofte jeg setter vinduet på vidt gap hele dagen for å få luftet ut skikkelig. De selger noe greie avfuktere på Clas Ohlson, kanskje det hadde vært noe å investere i? Jeg har alltid ventilene i vinduene åpne og vinduet på soverommet åpent hele døgnet. Jeg tørker tøy foran varmepumpa når jeg må tørke inne og merker ikke noe til ekstra fukt i det hele tatt.
MissStiles Skrevet 14. desember 2011 #18 Skrevet 14. desember 2011 Hver dag. Lar balkongdøra stå oppe i ca 30min.
Gjest Spinell Skrevet 14. desember 2011 #19 Skrevet 14. desember 2011 Har mekanisk avtrekksventilasjon i hele huset og alle vindusventilene åpne året rundt, med unntak av de relativt få dagene det er -30 eller kaldere. Skrur vi av avtrekket, lufter vi etpar 5-minutters sjokkluftinger med flere vinduer åpne i løpet av kvelden (er borte hele dagen på ukedagene). Det er nok til at lufta inne skiftes ut, men ikke lenge nok til at møbler og alle flater blir nedkjølt. Dermed kommer temperaturen raskt opp til normalen igjen.
Gjest Apophis Skrevet 14. desember 2011 #20 Skrevet 14. desember 2011 Lufter når det trengs eller når eg føler meg litt dårlig, slenger opp eit vindu.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå