Gå til innhold

Gutt fikk være Lucia

Fremhevede innlegg

Skrevet

Datteren min og klassen har hatt Luciafeiring i dag og i dag så fikk en gutt være Lucia.

Er ikke det fint da?

For jeg hører nå at flere foreldre har klaget på dette og jeg forstår virkelig ikke hva som er problemet.

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, Lucia var en kvinne da. Synes det er greit at ting er slik de skal, med mindre det er mangel på jenter som vil være Lucia.

• Liker 5
Skrevet

Datteren min og klassen har hatt Luciafeiring i dag og i dag så fikk en gutt være Lucia.

Er ikke det fint da?

For jeg hører nå at flere foreldre har klaget på dette og jeg forstår virkelig ikke hva som er problemet.

Nå var/er jo Lucia en kvinnelig helgen, så da håper jeg han var kledd ut som jente, på lik linje med at jenter også kan spille gutteroller, men da kler de seg ut som gutt.

• Liker 6
Skrevet

Vi hadde også guttelucia i bhg vår :)

Synes det er helt greit,de spiller et rollespill.

• Liker 1
Skrevet

Han var kledd ut som jente, ja. Parykk og greier. Alsa det var ikke en gutt som spilte en gutteversjon av Lucia, han spilte Lucia.

Men jeg ser ikke problemet i dette og synes det er en filleting å henge seg opp i.

• Liker 8
Skrevet

Innenfor teateret er det lang tradisjon for at gutter spiller jenteroller. Det var veldig populært på Shakespeares tid. I våre dager blir det stadig mer populært at kvinner spiller mannsroller.

Skrevet

Ingen klager om en dame er Julenisse, så hvorfor klage om en gutt er Lucia?

• Liker 6
Skrevet

Han var kledd ut som jente, ja. Parykk og greier. Alsa det var ikke en gutt som spilte en gutteversjon av Lucia, han spilte Lucia.

Men jeg ser ikke problemet i dette og synes det er en filleting å henge seg opp i.

I såfall syns jeg det er totalt uproblematisk, som andre her sier - det blir som at jenter spiller julenissen ;)

• Liker 1
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Ingen klager om en dame er Julenisse, så hvorfor klage om en gutt er Lucia?

Kanskje fordi Lucia har vært en EKTE kvinne?

Julenissen er en fantasifigur.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi Lucia har vært en EKTE kvinne?

Julenissen er en fantasifigur.

Jeg spilte hovedrolle i russerevyen vår - rollen som en mannlig lærer på skolen. Han har vært og er i alle høyeste grad en EKTE mann, men ingen så noe problem med det likevel. Så, hva mener du er problemet?

Julenissen er riktignok en fantasifigur (han er vel å merke basert på st. Nicolaus, så vidt jeg vet, altså en EKTE mann), men han er likevel ikke kjønnsløs.

• Liker 7
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen var en gutt i klassen Lucia. Han hadde ikke parykk heller :gjeiper: Det var loddtrekning mellom alle som ville være Lucia. Kan ikke huske at noen reagerte på det den gangen og vi barna var mest opptatt av hvem som skulle få gå først i "rekka" med ekte stearinlys (resten hadde sånn batterigreier).

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg spilte hovedrolle i russerevyen vår - rollen som en mannlig lærer på skolen. Han har vært og er i alle høyeste grad en EKTE mann, men ingen så noe problem med det likevel. Så, hva mener du er problemet?

Julenissen er riktignok en fantasifigur (han er vel å merke basert på st. Nicolaus, så vidt jeg vet, altså en EKTE mann), men han er likevel ikke kjønnsløs.

Problem, og problem fru Blom. Jeg bare sa min mening i saken. Jeg mener Lucia burde spilles av kvinner. Det er det som er mest naturlig i forhold til det jeg har lært om Lucia. Men det er nå min mening. Helt ok at du har en annen. Når det gjelder Julenissen har du jo helt rett om det du nevner.

• Liker 2
Gjest Villanda
Skrevet

Jeg synes det var kjempeestilig gjort! Det høres ut som de har en gjennomtenkt lærer :)

Det vil alltid være folk som er negative. Det var sikkert noen av foreldrene som klagde som hadde jenter som var veldig skuffet over at de ikke fikk være Lucia, og det eneste de hadde å "angripe" var at det var en gutt som fikk rollen.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen var det alltid helt tilfeldig om det var gutter eller jenter som var Lucia. Synes det er ganske greit.

Vi satt jo også opp minst et skuespill hvert år, og det er flere ganger jeg har spilt gutteroller. En gang var jeg engelen Gabriel, ingen som reagerte på det :)

Synes det er en veldig fin ordning. Det er gjerne litt stas å være den med lys som går foran, så litt trist hvis man må utelukke ca. halve klassen.

• Liker 2
Gjest Cupcakes
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen var det alltid helt tilfeldig om det var gutter eller jenter som var Lucia. Synes det er ganske greit.

Vi satt jo også opp minst et skuespill hvert år, og det er flere ganger jeg har spilt gutteroller. En gang var jeg engelen Gabriel, ingen som reagerte på det :)

Synes det er en veldig fin ordning. Det er gjerne litt stas å være den med lys som går foran, så litt trist hvis man må utelukke ca. halve klassen.

skulle akkurat til å skrive at jeg har vært englen gabriel i skoleskuespill, ingen som reagerte på det ;) og jeg spilte pjokken i årets første løvetann, heller ingen som reagerte på det :)

--------------

synes folk henger seg opp i mer og mer unødvendige ting nå om dagen jeg..

• Liker 1
Skrevet

Likestilling GO GO GO :rope:

• Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet

Det er snakk om barn! De bryr seg vell ikke om Lucia var en mann eller kvinne, og det gjør heller ikke jeg. Synes det er kult at en gutt ønsker og tør å være Lucia jeg! Så lenge vi ikke lærer dem at Lucia var en mann så ser jeg ikke problemet :)

Skrevet

skulle akkurat til å skrive at jeg har vært englen gabriel i skoleskuespill, ingen som reagerte på det ;) og jeg spilte pjokken i årets første løvetann, heller ingen som reagerte på det :)

--------------

synes folk henger seg opp i mer og mer unødvendige ting nå om dagen jeg..

Enig :gjeiper: Dette er jo uansett noe som skal være koselig og artig, og ikke nødvendigvis så superseriøst. Jeg antar det er lignende opplegg som da jeg var lita, Lucia går først og deler ut lussekatter rundt omkring på skolen? Det skal jo ikke settes opp noe på Nationalteateret eller noe :fnise:

Skrevet

Det har det vært i vår bhg også. I fjor var det eldste barnet i bhg Lucia og det var en gutt. I år var det ingen som var Luciaen, alle barna var Lucia.

Skrevet

Jeg er 30 år nå, men da vi var Lucia på barneskolen var det en gutt som var Lucia. Trekte lodd blant de som ville. Kan ikke skjønne at det skulle gjøre noe.

Likte sammenligninga med julenissen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...