Gå til innhold

Å gi gjenstander til Fretex++

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nylig flyttet, og i den forbindelse tømte jeg en bod med diverse gjenstander. Dette gjaldt kopper og fat, diverse kjøkkenredskaper, noen pyntegjenstander og en hel haug med bøker. Alt var pent brukt, noe var faktisk ikke brukt i det hele tatt..

Jeg pakket det fint ned i en eske, og gikk til en Fretex-butikk i Trondheim for å levere. Damen som tok imot meg var veldig motvillig til å ta imot esken! Hun oppførte seg som om jeg påla henne en masse ekstraarbeid, sa jeg heller burde dra til hovedsentralen på Heimdal (jeg har ikke bil), men gikk med på å ta imot esken til slutt. Hun fikk meg til å føle at HUN gjorde meg en STOR tjeneste ved å ta imot esken. Men på Fretex sine nettsider står det jo at gjenstander kan leveres i butikkene??

Den neste esken ble levert til Gjenbrukshallen på Lade, tenkte de kanskje var hyggeligere der. Men nei! der ble jeg også møtt med "jaha, hva har du oppi esken da?", og et sukk og motvillig "ja greit, vi skal se igjennom det".

Nesten så jeg angrer på at jeg ikke heller solgte/ ga bort tingene på Finn.no! Noen fler som har opplevd dette? Hvor kan jeg eventuelt gi bort ting (i Trondheim) der folk er takknemlig for å få, og faktisk vil ta i bruk tingene? (jeg fikk faktisk en følelse av at eskene ville bli kastet uten at de åpnet de engang..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hyggelig, not. De burde være mer imøtekommende om de vil ha ting fra folk.

Skrevet

Ja, jeg fikk jo inntrykk av at jeg gjorde noe galt egentlig? Skjønner at de sikkert får inn mye rart og ubrukelig, men likevel? De trenger jo ikke å ha bestemt seg for at det er "søppel" på forhånd..

Gjest Nuppdupp
Skrevet

jeg opplevde det samme da pappa døde. de vil bare ha penger og enkelte klær. de er langt ifra takknemlig for noe annet

Skrevet

I Trondheim så er det veldig ofte fullt på lageret til Fretex. Når vi rydda ut av en leilighet hadde vi med sofa, stoler, kommoder og alt mulig annet. Men de ville ikke ha noe for de hadde ikke plass til mer, så vi måtte kaste det på dynga istede:s

Mulig de har vanskelig for å bli kvitt ting de får inn?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også opplevd det i Stavanger. Jeg hadde vårrengjøring og kom til Fretex med både klær og bøker, fullt bagasjerom. Det var en lite hyggelig visit, en fikk følelsen av at de helt ville gått igjennom hvert eneste klesplagg og hver eneste bok, sånn i tilfelle det var noe der de ikke ønsket. Fikk nå satt det fra meg der, men følte det var på nåde.

Skrevet

Det er ikke rart at folk kaster fullt brukbare ting egentlig, hvor ellers skal man gjøre av det når ikke en gang gjenbruks-butikker vil ta imot? Lurer på hva som skjer med alle klærne jeg har levert i Fretex-containere egentlig.. Kjipt om det blir kastet pga at de har for mye.

Skrevet

Det er ikke rart at folk kaster fullt brukbare ting egentlig, hvor ellers skal man gjøre av det når ikke en gang gjenbruks-butikker vil ta imot? Lurer på hva som skjer med alle klærne jeg har levert i Fretex-containere egentlig.. Kjipt om det blir kastet pga at de har for mye.

Da er løsningen å kjøpe mindre nytt og mer brukt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var der med en seng og en stol engang, men de ville ikke ha noen av delene. Senga fordi den ikke var montert (hvordan ialledager skulle vi få den frakta montert!) og de ville ikke montere den selv eller lselge den umontert og stolen fordi den var litt slitt under! Ikke noe som syntes og ikke veldig slitt.. Bare så en liten fargeforskjell der, aner ikke hvordan det har skjedd..

Dette var Fretex ved Lagunen i Bergen

Skrevet

Da er løsningen å kjøpe mindre nytt og mer brukt.

Jeg skal innrømme at jeg sjelden kjøper brukte klær.. (men nå kjøper jeg sjelden klær i det hele tatt også da) Men kjøper kopper, vesker og bøker på Fretex, og har også endel møbler fra bruktbutikker. Prøver å være litt miljøbevisst iallefall.

Å kjøpe bøker der er veldig greit, de koster som regel mellom 5-30 kr, og så kan jeg levere de tilbake igjen når de er ferdiglest (hvis de vil ta imot da, hehe)

Skrevet

Har du flere ting å gi bort:D? Bor i Trheim selv, og jeg er en Fretex-frelst person. Ikke sånn gal samler, men jeg liker å bytte/kjøpe ting hos andre:)

• Liker 2
Gjest Nuppdupp
Skrevet

istedenfor å gi ting til utakknemlige folk, så gi deg fra deg på finn.no :) dessuten er det folk som samler inn klær de kan gi til narkomane når det blir kaldt. får stadig lapper i posten om det :) de selger det ikke videre som fretex

Skrevet

Jeg har levert masse til Fretex i Tromsø og bare opplevd smil og takknemlighet tilbake, heldigvis. Jeg leverte en gang en koffert av sorten hardplast. Den var ganske ripete, men ellers i god stand. Jeg sa fra da jeg kom om at den var en del oppskrapet, så jeg var usikker på om de ville ha den. Svaret fra lagerpersonalet var at selvsagt ville de ta imot, så fikk heller "sjefen" avgjøre om den var brukbar for salg.

Jeg vet de får en del søppel levert, som de i neste omgang må levere på fyllinga (kanskje må de betale for å bli kvitt det også?). Så jeg skjønner at de ikke kan ta imot alt mulig på slike steder. Men samtidig så må man jo kunne forvente høflighet når man har noe å levere.

Dere som opplever utakknemlighet: Hva med å heller høre med f.eks. Bymisjonen, asylmottak eller organisasjoner for rusmisbrukere? Eller legge det ut på Finn.no under gis bort, der er det gratis å annonsere. Eller man kan legge det ut på en sånn selge/kjøpe-gruppe på Facebook.

Skrevet

istedenfor å gi ting til utakknemlige folk, så gi deg fra deg på finn.no :) dessuten er det folk som samler inn klær de kan gi til narkomane når det blir kaldt. får stadig lapper i posten om det :) de selger det ikke videre som fretex

Jeg stemmer for dette forslaget! Fretex tar i tillegg mer betalt for ting nå enn de gjorde før, noe jeg ikke synes noen særlig om..

Skrevet

Har du flere ting å gi bort:D? Bor i Trheim selv, og jeg er en Fretex-frelst person. Ikke sånn gal samler, men jeg liker å bytte/kjøpe ting hos andre:)

Hehe, ikke for øyeblikket nei, men det blir sikkert en eske til våren etter vår-rengjøring :)

Tror jeg skal finne en Facebook-gruppe for bytte/gi bort neste gang ja, eller evt legge ut på Finn-torget. takk for forslag alle sammen :)

Og så kom jeg på nettopp at det bruker å være en del lokale loppemarkeder på skoler og slikt om våren, kanskje det hadde vært noe å heller levere dit :)

Skrevet

Jeg har bare opplevd det som positivt da jeg leverte ting til Fretex. Selv esker hvor de ikke kan se innholdet på forhånd. Til gjengjeld så opplevde jeg Kirkens Bymisjon som særdeles kresen. Kommer aldri mer til å forsøke å gi de noen ting.

Skrevet

Butikken "Etikken" i Kjøpmannsgata i Trondheim gjør et par ganger i året halve butikklokalet sitt om til "gratisbutikk" der alle som vil kan levere noe eller hente noe. Kjempebra tiltak, lik facebooksiden til Etikken så får du oppdatering om neste gang det blir.

Alt som ligger igjen når de er ferdig med gratisbutikken blir sendt med en mann som kjører lastebillass til barnehjem og trengende i øst-europa :)

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre er flere bruktbutikker blitt altfor kresne.

AnonymBruker
Skrevet

Denne personen som står bak disken er jo mest sansynlig en som kun jobber der fordi hun "trenger en jobb". Så hva ønsker man egentlig å møte når man kommer dit? Vil man treffe en som sier "så trivelig at du kommer med ting til oss, der jo det vi lever av" - noe som selvsagt er kunstig blidhet, eller vil man møte rett fram ærlighet - som da er å være litt oppgitt over at du antakelig påførte vedkommende et stykke arbeid hun helst så hun slapp. Skal ikke ærlighet være en bra ting?

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som jobber i Freetex jobber gratis, men noen får betalt der som i andre organisasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...