AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Vi har funnet ut at min mann lider av angst. I flere år har vi bare trodd at det var personligheten hans, men for snart et år siden forstod vi at det dreier seg om angst, og etter det har alle bitene falt på plass. Vi sliter endel med dette i hverdagen, og ønsker at han skal få behandling for det. Men hvordan finner man en psykolog med driftsavtale (eller hva det heter)? Han har snakket så vidt med fastlegen, og legen sa at han måtte finne psykolog selv, og bli satt på venteliste, og så får han henvisning fra legen etterhvert. Mannen min vil at jeg skal finne psykolog til han, da han ikke orker å ta det steget selv. Og jeg har googlet masse uten å finne ut av det. jeg vil ikke ringe rundt til alle mulige psykologer for å spørre om de er offentlig støttet. Det må vel finnes en oversikt? Eventuelt om noen her kan anbefale en? Vi bor i Oslo, og vil gjerne ha en ved Grunerløkka, eller mot østkanten.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Jeg trodde det var vanlig at fastlegen henviste jeg, var i hvert fall sånn det var i mitt tilfelle. Syns det er dumt hvis man selv må lete etter psykolog - ofte er det vanskelig nok å innse at man trenger å gå til en, om man ikke i tillegg må aktivt søke etter en selv! Jeg vet med meg selv at jeg nok ikke hadde kommet meg til psykolog om ikke fastlegen hadde henvist meg! 1
Belima Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Sjekk dette: http://www.helse-sorost.no/pasient/avtale/avtalespesialister/Sider/side.aspx
Cerasus Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Vi har funnet ut at min mann lider av angst. I flere år har vi bare trodd at det var personligheten hans, men for snart et år siden forstod vi at det dreier seg om angst, og etter det har alle bitene falt på plass. Vi sliter endel med dette i hverdagen, og ønsker at han skal få behandling for det. Men hvordan finner man en psykolog med driftsavtale (eller hva det heter)? Han har snakket så vidt med fastlegen, og legen sa at han måtte finne psykolog selv, og bli satt på venteliste, og så får han henvisning fra legen etterhvert. Mannen min vil at jeg skal finne psykolog til han, da han ikke orker å ta det steget selv. Og jeg har googlet masse uten å finne ut av det. jeg vil ikke ringe rundt til alle mulige psykologer for å spørre om de er offentlig støttet. Det må vel finnes en oversikt? Eventuelt om noen her kan anbefale en? Vi bor i Oslo, og vil gjerne ha en ved Grunerløkka, eller mot østkanten. Høres ut som en lat lege. Jeg vil tro det er vanligst å få henvisning fra legen, og evt. hvis det foreligger - også en liste med mulige psykologkandidater som får driftstilskudd. Henvisning er i alle fall noe han skal kunne få umiddelbart, og ikke måtte vente på. Likte Belima's svar. Håper du finner en god psykolog der. Masse lykke til! :-) Endret 13. desember 2011 av Cerasus
Rainbow Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 På Nav sine sider finnes det en kompett oversikt over hvem som har støtte (og hvem som har halv støtte) i de ulike helsedistriktene. Muulig det er inndelt etter kommune også, det husker jeg ikke. Men da har du i alle fall en liste du kan bruke som utgangspunkt når du ringer rundt.
ssecret Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Du må mest sannsynlig stille deg i en lang kø på poliklinikken og kanskje ikke få hjelp på 6 måneder hvis du ikke finner en som driver privat som er ledig. Dette er realiteten for enormt mange med psykiske problemer. Det er enormt dårlig og trist at folk må vente så lenge. Hvis problemet ikke er "alvorlig nok", må man mest sannsynlig stå i kø. Men sett dere på venteliste med en gang, også kan dere lete etter privat psykolog i mellomtiden. Hvis dere finner en som er ledig, sier dere bare at dere ikke vil stå i ventelisten lenger. Jeg gjorde dette, og fant en psykolog i mellomtiden Lykke til Endret 13. desember 2011 av ssecret
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Et alternativ til privat psykolog er gruppeterapi. Jeg vet at mange er skeptisk til det, men jeg fikk tilbud om det, og takket ja fordi jeg var desperat (men var veeeeldig skeptisk til gruppeterapi) og tenkte at jeg ikke hadde noe å tape på det. Fikk time bare to uker senere, og er evig takknemlig for det i dag! Etter noen måneder ble jeg merkbart bedre, og har det alle tiders nå! Jeg slet med angst i mange år, forresten, så det er håp for mannen din 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Tusen takk for gode svar!! Det er ganske vanskelig å leve sammen med en mann som har angst, og jeg håper at han etterhvert kan få hjelp, så han kan få det bedre, og at vi vil få det bedre sammen som en familie. Det er trist at det er så lang ventetid, men vi er innstilte på det, så vi klarer noen måneder til. Jeg har ringt til 5 stk på listen nå, og kommer bare til tlfsvarere Men skal fortsette å ringe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå