AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 På internett finnes jo ørten stykker.... Og er det meningen at det skal være bare 2 rosiner på?????? :overrasker: Jeg vurderer å putte rosiner i deigen?
FruLuna Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 I oppskriften jeg fulgte i dag (Ingrid Espelids kokebok) skulle man ha rosiner i deigen, samt de to pynterosinene. Jeg valgte å ikke ha rosiner i deigen, for jeg er vant til de uten
Gjest Aria. Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 (endret) Ingen??? Skal du bake nå? "Husmødrene" har nok lagt seg nå, vent til imorgen Jeg bruker heller ikke rosiner. Men bruker dere safran eller gurkemeie? Det står at safran gir best smak, men gurkemeie gir den gule fargen, kan man bruke begge deler? Endret 12. desember 2011 av **Nora**
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Du kan sikkert velge det selv. Men liker barna det da? Jeg huska jeg hatet rosiner som barn, liker det egentlig ikke i gjærbakst fremdeles. Så jeg er fornøyd med de to som man bare setter i snurren
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #6 Skrevet 12. desember 2011 Bruk safran! Safran gir en nydelig farge og god smak. Gurkemeie gir også farge, men smaker ikke noe godt i lussekatter. Smaken passer bedre i indiske middagsretter. Jeg brukte denne oppskriften, men tilsatte 1 g safran. Safranen blandet jeg ut i litt melk først. Knus safranen litt og bland inn litt varm melk, før du tilsetter den sammen med resten av melka. http://detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?855 (og brukte helmelk) 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #7 Skrevet 12. desember 2011 Takker for svar :) Håper på flere svar selvsagt, men ikke fordi dem jeg har fått ikke er gode nok Har ingen barn, det er for meg egentlig. Og så har mamma bursdag imorgen, og hun skal få lussekatter når hun kommer på besøk. Imorgen. TS 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Men safran... Er ikke det skamdyrt?? Jeg har noe "fake" jeg fikk fra en venninne som var i utlandet, men krydrene i samme pakning smaker ingenting omtrent..... Så jeg burde kjøpt EKTE safran?? Jeg må ikke det? Ja forresten, de blir bakt imorgen formiddag, så jeg har litt tid på meg TS
dobby Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Dersom det skal smake som lussekattar, må du ha safran, sidan dette krydderet gjev ein heilt eigen smak. Men dersom du er mest oppteken av gulfargen, kan du bruke gurkemeie, men ver obs på at denne kan gi ein bismak dersom du brukar for mykje. Safran er dyrt, men verdt det ein gong i året!
Safran Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Denne oppskrifta har jeg brukt de siste 4 årene, nam nam (den ble anbefalt av Arkana her i forumet). Lussekatter (ca 30 stk) 50 g gjær 6-7 dl melk 170 g sukker ½ ts salt 1 kg hvetemel 2-3 g safranpulver 150-200 g smør/margarin 1 egg Mmm, jeg brukte vel 2,25 g safran i år til en pris på 149,- så stkprisen er litt dyr på disse. Men de er knallgode og safransmak må det være på lussekatter ellers blir det jo bare boller.
skrue Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 På internett finnes jo ørten stykker.... Og er det meningen at det skal være bare 2 rosiner på?????? :overrasker: Jeg vurderer å putte rosiner i deigen? Dette er ikke boller. Derfor: 1 Ikke rosiner inne i deigen. Bare til pynt. 2 Safran er nødvendig 32 stykker 1.2-1.4 kg hvetemel, start med 1.2 kg 170 g sukker 0.5 ts salt 1.5 g safran (det går med 1 g) 50 g fersk gjær 6.5 dl helmelk 200 g smør 1 egg 1 egg til pensling Rosiner til pynt
Gjest Badabing Skrevet 15. desember 2011 #12 Skrevet 15. desember 2011 Jeg er ikke ts, men jeg måtte bruke gurkemeie fordi safran var utsolgt overalt. Det ga absolutt ikke den rette smaken, og det ga bare svak farge. Til neste år må jeg nok handle safran i god tid
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå