Gå til innhold

Hvordan komme til hektene igjen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har sikkert vært mye lignende tråder..

Men, jeg er en person som lett kan stresse. Når jeg gjør noe, så skal det gjøres fort, og det skal gjerne gjøres flere ting på en gang. Jeg har også vært utsatt for mye stress på jobben, hvor det er kommet mye ansvar, og vært lange dager i høst. Jeg er alene, foruten en hund, men har et hus å ta meg av jeg også, selv jeg er alene. Mange tror at vi som er alene har det så lett fordi vi har bare oss selv. Men det er ikke faktum! Det verste er nettopp det å komme hjem om ettermiddagen til stillheten og tankene. Ofte har jeg tatt med meg jobben hjem, for jeg har ingen andre til å distrahere meg bort fra den heller.

Om jeg ikke jobber kveld, så begynner jeg så gry tidlig på morgenen også, at jeg er så trøtt når jeg kommer hjem at jeg ikke klarer noe nesten. Føler livet mitt kun handler om å jobbe og sove.

Den siste tiden har jeg endelig følt stress nivået på jobb har sunket litt. Men det skjedde nok litt for sent.. Jeg har gått på en smell igjen. Alt stresset har puttet meg i kjelleren. Så hva kan man gjøre? Jeg kjenner at selv når jeg ikke er på jobb er jeg anspent og klarer ikke slappe av. Det har rett og slett gått så langt at jeg ikke lenger kan slappe ordentlig av! Hva kan man gjøre? For å koble helt av? For å senke stress nivået som er inni meg?

Jeg vet litt basiske ting, jeg sliter jo mye med nakken, og prøver litt bøy og tøy, men det må nok litt mer til enn som så. ;)

:sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje prøve å få deg en hobby som kan distrahere deg fra jobben, eller være sammen med venner. Du må hvert fall gjøre noe annet enn bare jobb!

Prøv å planlegg pauser, og gled deg til dem. Type "i kveld, når jeg kommer hjem, skal jeg jammen lage meg en kopp av yndlingsteen min og bare sitte i sofaen med pledd og kjenne hvor godt det smaker".

En ting som hjalp meg da jeg var i ca samme situasjon var faktisk puslespill... :sjenert: Jeg kjøpte et sånt 1000-brikkers puslespill og kobla ut hjernen.

Skrevet

Jeg tror også du bør finne deg en hobby etter hvert, slik at du har noe å glede deg til å holde på med på kveldene og som du bare gjør for deg selv :)

Jeg har også en tendens til å stresse en del med jobb og studier, og for å koble ut hjernen kan jeg f.eks. gå en tur og høre på lydbok eller podcasts, løse kryssord, bildekryss eller sudoku, eller drive med ulike hobbyprosjekter, kaféturer med venninner etc. Jeg synes også det ofte hjelper å reise bort og besøke venner eller familie. Litt stress selve reiseprosessen selvsagt, men føler alltid jeg kommer hjem og har fått slappet av ordentlig i hjernen :)

Skrevet

Det er en ærlig sak å føle seg sliten og anspent etter perioder med stress. Du antyder jo at dette er jobbrelatert og kanskje har noe med ansvar å gjøre. Det kan selvfølgelig være krevende.

Vi mennesker tillegger ofte press på oss selv til å prestere, og skape indre forventninger. Det kan også være en kilde til stress.

Kan det være slik med deg også ?? At dine egne mål og målsettinger står i veien for å finne mer indre ro ? Uten å virke fornærmende ; men hos mennesker finnes det noen blokkeringer som hindrer oss i å komme helt i balanse. Deriblant bebreidelser, ubesluttsomhet, sendrektighet, perfeksjonisme, sinne, skyldfølelse bl.a. Om du har noen tanker rundt dette som muligens skaper din anspenthet og stress så kan du være nærmere løsningen på problemet. Selvfølgelig hjelper det også å ha annet å tenke på foruten jobb (og da en hobby kanskje som noen nevner her), men du peker spesielt på stress nivået inni deg, og da innbiller jeg meg at problemet kanskje er litt mer psykisk relatert. Jeg har bl.a hørt om flere som er blitt hjulpet av yoga og meditasjon og hvordan du kan tone ned stressnivået på den måten. Andre bruker trening og turer i friluft for å fjerne stress eller få annet å tenke på. Det finnes sikkert løsninger for deg her, men først må du finne nøyaktig hva som er problemet ditt før rett medisin kan tas i bruk. Tenk litt over det og undersøk nærmere hvilke blokkeringer du kanskje sliter med eventuelt...

Skrevet

Takk for det. :)

Joda, dette sitter nok mye psykisk. Det har vært mye en lengre periode, og når jeg endelig egentlig kan slappe av, så går det ikke. :( Jeg har allerede skuldrene så høyt oppe at... Og jeg får den ikke ned igjen kan man si!

Hobby ja, det har jeg ofte tenkt på jeg vil få meg. Men jeg vet bare ikke hva ennå... Jeg trenger absolutt noe annet å engasjere meg i. Jeg har en hund, og har lenge tenkt på å gjøre noe artig sammen med ham. Et kurs. Er bare å få fingeren ut! Og det er vanskelig å sette i gang med det, når man allerede er gått litt kjelleren...

Ellers har jeg nylig begynt med en aktivitet, men det kan jeg bare være med på 1 gang i uken pga jobb skiftet mitt. Men det jo i allefall noe. :)

Å bare ligge på sofaen er det som er vanskelig å gjøre uten å tenke på alt mulig unødvendig.... :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...