Gå til innhold

Når er man etterlatt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Undret meg litt over denne artikkelen om "etterlatte" etter Titanic-forliset.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10016453

"I 2012 er det 100 år siden Titanic sank. Nå planlegges det å sende turistubåter ned til vraket. Det misliker flere av katastrofens etterlatte. "

Hvor går egentlig grensen for å være en etterlatt? Er man virkelig en etterlatt dersom man er kona til oldebarnet til en passasjer som var baby under forliset? :lete:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller mener de etterkommere? Det blir vel noe litt annet?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Undret meg litt over denne artikkelen om "etterlatte" etter Titanic-forliset.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10016453

"I 2012 er det 100 år siden Titanic sank. Nå planlegges det å sende turistubåter ned til vraket. Det misliker flere av katastrofens etterlatte. "

Hvor går egentlig grensen for å være en etterlatt? Er man virkelig en etterlatt dersom man er kona til oldebarnet til en passasjer som var baby under forliset? :lete:

Er du oldebarnet til noen som døde som baby er det i seg selv så imponerende at du kan kalle deg selv akkurat hva du vil :jepp:

Ellers må jeg si meg enig i at de har nok snubla litt i begrepene her - de mente nok etterkommere, ikke etterlatte.

Endret av chepooka
  • Liker 2
Skrevet

Er du oldebarnet til noen som døde som baby er det i seg selv så imponerende at du kan kalle deg selv akkurat hva du vil :jepp:

Ellers må jeg si meg enig i at de har nok snubla litt i begrepene her - de mente nok etterkommere, ikke etterlatte.

Det finnes babyer som overlevde. Er man så en etterlatt etter forliset når denne babyen omsider tar kvelden som 90-åring? Virker nesten sånn på den saken :)

• Liker 1
Skrevet

Det finnes babyer som overlevde. Er man så en etterlatt etter forliset når denne babyen omsider tar kvelden som 90-åring? Virker nesten sånn på den saken :)

Men er du en av katastrofens etterlatte, snakker man vel ikke om slektninger av de som overlevde og døde mett av dage på gamlehjemmet? Etterlatte er vel nær familie av de som ikke er her mer - og etterlatte etter en katastrofe indikerer vel at vedkommnde faktisk døde i katastrofen?

Fra www.domstol.no:

Hvem er de "etterlatte"?

Etterlatte, i straffeprosesslovens forstand, er ektefelle eller samboer, barn og foreldre til den som er død som følge av en straffbar handling.

Og til de som velger å ta sitatet bokstavelig - bytt ut straffbar handling med katastrofe, ulykke etc ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...