AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Jeg er ei jente på 19 år som går på p-piller. Men i det siste har jeg fått litt blod i trusa når jeg ikke skal ha det. Det er ikke helt som vanlig mensen, men det er fortsatt blod... Dette har jeg hatt et par ganger nå, og det varer kanskje i noen dager tilsammen. Jeg tror grunnen kan være at jeg har hoppet over mensen et par ganger i det siste. Men hva kan jeg gjøre for å slutte mellomblødningene? Er det lurt at jeg bare ikke tar pillene i noen dager, slik at jeg kan "blø fra meg"? at jeg bare har en pause på noen dager, også fortsetter jeg på pillene der jeg slapp. Jeg er midt i p-pillet brettet nå, men det gjør vel ingenting?
sølvdryss Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Jeg går selv på p-piller og fikk en mellomblødning da jeg utsatte mensen for 3-4 gangen. Man kan når som helst ta en pillefri uke og begynne på nytt brett uken etter. Hadde jeg vært deg ville jeg bare blitt ferdig med det, som du sa. Har også de fleste gangene jeg har hatt mensen, begynt på det nye brettet ca 2 dager før jeg skal. Det er fordi min mens pleier å vare ca. 8dager, noe som er utrolig irriterende.
Athene Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Det kalles spotting, eller en liten mellomblødning (hvis det er friskt blod). Årsaken til at du får dette er at du har hoppet over mensen flere ganger enn det kroppen din setter pris på. Jeg anbefaler at du tar en pillefri uke, og lar kroppen ha en bortfallsblødning. Fortsetter du med pillene er det en stor sannsynlighet for at spottingen også fortsetter. Når man har tatt mer enn tre uker (21 dager) med piller sammenhengende kan du slutte når du vil, og være beskyttet. Men det er veldig viktig at du tar ny pille etter akkurat syv dager for å være beskyttet videre. Jeg kunne maks ta tre brett på rappen (hoppe over to blødninger) da jeg gikk på pillen, og når jeg først begynte å spotte sluttet det ikke før jeg tok en pillefri uke.
Gjest badeand1 Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Du må ha gått på p-piller sammenhengende i to uker før du kan ta en pillefri pause igjen. Så hvis du tar pillefri pause i morra så burde du ta piller i to uker før du tar ny pillepause.
sølvdryss Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Dette har ikke noe med hva ts spør om, men spør likevel. Er det ikke slik at man er sikker mens man har pillefri uke også? (altså om man gjør alt på rette måten: 21dager med piller og 7dager uten). For om man glemmer en pille en dag, er man jo ikke sikker lenger...
Gjest badeand1 Skrevet 12. desember 2011 #6 Skrevet 12. desember 2011 Dette har ikke noe med hva ts spør om, men spør likevel. Er det ikke slik at man er sikker mens man har pillefri uke også? (altså om man gjør alt på rette måten: 21dager med piller og 7dager uten). For om man glemmer en pille en dag, er man jo ikke sikker lenger... Du er sikker hele tia såsant du har tatt pillene riktig.
Gjest Villanda Skrevet 12. desember 2011 #8 Skrevet 12. desember 2011 Spotting kan også komme av at det er for lite hormoner i ppillene. Det er et problem som kan oppstå når som helst etter du har begynt med ppiller. Jeg fikk det etter fem år. Da anbefales det å bytte ppille. så om det ikke hjeper med en pillefri uke, ville jeg snakket med legen om det. Det er utrolig kjedelig å gå å småblø :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Tusen takk for svar! Men når jeg tar en pillefri uke, er det da best å hoppe rett til sukkerpillene nederst på brettet, også begynne på et nytt brett etterpå? Eller går det fint å ikke ta ppillen i en uke, også fortsette akkurat der jeg tok sist pille, på det samme brettet? Hilsen trådstarter
Athene Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Tusen takk for svar! Men når jeg tar en pillefri uke, er det da best å hoppe rett til sukkerpillene nederst på brettet, også begynne på et nytt brett etterpå? Eller går det fint å ikke ta ppillen i en uke, også fortsette akkurat der jeg tok sist pille, på det samme brettet? Hilsen trådstarter Kommer ann på hvor strukturert du er. Jeg hoppet alltid over sukkerpillene, de har ingen virkestoffer og er kun til for at du skal huske å ta en pille hver dag slik at du ikke skal glemme vanene dine denne uka.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå