Gå til innhold

Slutte/permisjon etter 1. semester?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går 1. året sykepleie, og jeg tror(vet) jeg kan ha valgt feil studie, og vingler veldig mellom å fortsette eller hoppe av. Noe jeg egentlig har gjort siden jeg begynte.

Men til tross for dette, har jeg hoppet i det med begge beina, og gjort mitt beste. Jeg har bestått alt vi har gjort hittil, i tillegg til anatomi-eksamen vi nettopp hadde. Det vi har igjen nå før jul, er hjemmeeksamen, som jeg også har gjort bra, og fått levert.

En annen ting jeg er veldig usikker på om jeg kommer til å klare er legemiddelregningseksamen. På grunn av at jeg har vært så usikker på studiet, har jeg ikke begynt å regne, ei heller en gang fått kjøpt boken. Tiden begynner å bli knapp, da jeg har eksamen i begynnelsen av februar.

Det jeg lurer på, er hva som skjer om jeg stryker? Hvor mange forsøk har jeg, og når er disse forsøkene? Kan jeg fortsette studiet mitt som før, selv om jeg stryker?

Og hva hvis ikke begynner igjen etter jul? At jeg slutter nå. Er det mulig å slutte og få bestått ”1 semester”? Og dermed få med seg studiepoengene for dette semesteret?

Det jeg nesten lurer mest på er: Hva er 1 semester? Er det alt før jul? Det går ikke an at en eksamen man har i februar er en del av 1. semester, eller?

Siste jeg lurer på, er om noen vet hva som skjer med studielån fra lånekassen, om jeg slutter etter 1. semester. Vil dette ses på som ”ikke fullført studieår” og dermed blir alt til lån, og ingenting til stipend? (Hva om jeg tar permisjon etter 1. semester), hvis det er noe som går an? :sjenert:

Håper noen kan svare meg, da jeg sitter inne med så utrolig mange spørsmål… :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke gått sykepleien, men jeg vil anbefale deg å gå ferdig første året. :) Eksamen i begynnelsen av februar kommer til å gå fint dersom du begynner nå:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg klarer det, da det verste er igjen..2 måneder praksis (som jeg gruer meg noe helt vanvittig til, fordi dette ikke er noe for meg), praksis-eksamen og det verste: Legemiddeleksamen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også sterkt å ta ut permisjon etter 1 semester. Jeg går også på sykepleien. Men jeg sitter med alle de samme spørsmålene som deg, og det er alt det som gjør meg så usikker på det hele.. Håper vi finner ut av det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper noen kan svare oss!

Tenkte å sende mail til skolen/eksamensansvarlig også, men har ikke funnet mailen til nå.

Lyst å snakke på PM, eller har du noen personlige/private grunner til at du ikke vil fortsette? :-)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet om det går an å slutte/permitere seg etter 1. semester?

Og dermed få utbytte av noen studiepoeng? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg går 1. året sykepleie, og jeg tror(vet) jeg kan ha valgt feil studie, og vingler veldig mellom å fortsette eller hoppe av. Noe jeg egentlig har gjort siden jeg begynte.

Men til tross for dette, har jeg hoppet i det med begge beina, og gjort mitt beste. Jeg har bestått alt vi har gjort hittil, i tillegg til anatomi-eksamen vi nettopp hadde. Det vi har igjen nå før jul, er hjemmeeksamen, som jeg også har gjort bra, og fått levert.

En annen ting jeg er veldig usikker på om jeg kommer til å klare er legemiddelregningseksamen. På grunn av at jeg har vært så usikker på studiet, har jeg ikke begynt å regne, ei heller en gang fått kjøpt boken. Tiden begynner å bli knapp, da jeg har eksamen i begynnelsen av februar.

Det jeg lurer på, er hva som skjer om jeg stryker? Hvor mange forsøk har jeg, og når er disse forsøkene? Kan jeg fortsette studiet mitt som før, selv om jeg stryker?

Og hva hvis ikke begynner igjen etter jul? At jeg slutter nå. Er det mulig å slutte og få bestått ”1 semester”? Og dermed få med seg studiepoengene for dette semesteret?

Det jeg nesten lurer mest på er: Hva er 1 semester? Er det alt før jul? Det går ikke an at en eksamen man har i februar er en del av 1. semester, eller?

Siste jeg lurer på, er om noen vet hva som skjer med studielån fra lånekassen, om jeg slutter etter 1. semester. Vil dette ses på som ”ikke fullført studieår” og dermed blir alt til lån, og ingenting til stipend? (Hva om jeg tar permisjon etter 1. semester), hvis det er noe som går an? :sjenert:

Håper noen kan svare meg, da jeg sitter inne med så utrolig mange spørsmål… :tristbla:

Du har fortsatt tid til å klare eksamen i februar, hvis du begynner nå :) Hvis du vil, kan du!

Hvis du stryker får du to sjanser til. Du fortsetter som normalt i studie med de andre fagene i tillegg.

Hvert fag har et visst antall studiepoeng, og når du består en eksamen får du disse poengene, uavhengig om du tar de andre fagene i semesteret.

1 semester er alt før jul, som regel 30 studiepoeng. Ved noen få tilfeller har man eksamen i januar eller februar, som går inn under 1. semester.

Lånekassen forventer 30 studiepoeng for hvert semester du får støtte i. For hver eksamen du består omgjøres lån til stipend. Så hvis du har hatt tre eksamner av 10 studiepoeng og bestått alle, så henger du ikke etter ift lånekassen.

Bare pass på å si ifra til lånekassen om du ikke skal fortsette etter jul. Det går ann å søke både for høst og vårsemester på sommeren, og hvis du har gjort det, kan pengene komme automatisk. Hvis du da ikke består eksamener du er meldt opp til, blir alt du mottar stående som lån. Og hvis du blir hengende mer enn 30 studiepoeng etter, vil du få problemer med å få studielån senere.

Hvis du vet du ikke skal bli sykepleier eller noe lignende anbefaler jeg deg å slutte. Men hvis du for eksempel heller vil bli vernepleier kan det være lurt å gjøre ferdig første året, da du kanskje kan få skrevet av noen fag som du har hatt på sykepleien. Dette kan du snakke med studieveileder om.

Håper dette var noe oppklarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk CoffeeCup!

Ja, det var akkurat dette jeg ville ha svar på :)

Har prøvd å lese om det på lånekassen sine sider, men fant ikke svaret på akkurat det jeg lurte på. Eller..det sto sikkert rett foran øynene mine, men noen ganger trenger man det inn med teskje!

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg kunne hjelpe. Mye lettere å høre fra noen som har erfart selv, enn å måte lete seg i hjel på lånekassen sin side ;)

Lykke til med avgjørelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...