Xaphan Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Er jeg den eneste som ikke liker dette uttrykket? Det blir brukt så innmari mye og virker upersonlig. Jeg prøver konsekvent å unngå å bruke det. Samme med "kondolerer", da velger jeg heller å formulere meg i andre ord. Er det rart av meg?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har mistet flere nære familiemedlemmer de siste årene og jeg syntes det var veldig fint når folk kondolerte meg. Det er et helt spesielt ord som bare brukes når noen dør og jeg håper det ikke forsvinner fra språket vårt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Ang. "kondolerer": Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes det er greit i all sin enkelthet. Ofte ønsker jeg å uttrykke min medfølelse, men klarer ikke/føler ikke for å skrive en mer personlig melding enn "kondolerer". Hvil i fred synes jeg er enkelt, forsiktig og fint, og det bruker jeg uten kvaler fordi det er det jeg vil skal skje, altså at den avdøde skal "hvile i fred". 1
Valneanne Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Nei, jeg vil ikke si du er rar. Selv kan jeg ikke fordra hverken "hvil i fred" eller "kondolerer" og merker at det stikker litt når folk bruker det. Det var greit nok da det var min meget gamle "tante" (eller strengt tatt, pappas tante) på 90 for hun var gammel og man visste det kom. Men da det var mamma, 54 år gammel og helt plutselig (for meg hvertfall, for selv om hun hadde kreft forestilte jeg meg alltid at hun skulle overleve) døde? Nei da var det sannsynligvis det verste ordet du kunne si til meg. Føltes nesten som noen tok et rivjern mot armen min da de sa det. Selv sier jeg "jeg er så lei meg" eller noe i den dur. Det er ikke altfor anderledes, men, jeg vet ikke. For meg var det de ordene jeg fant trøst i og derfor de ordene jeg velger å si selv. Ellers så gir jeg bare en klem og sier rett ut at jeg ikke helt vet hva jeg skal si, men at jeg tenker på dem. Så nei, for meg er ikke det rart. Liker ingen av uttrykkene selv og velger å ikke bruke dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå