miss Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Dajm boller fra Statoil er jo så gode..... Tenkte prøve bake og putte dajm kuler i bollene,noen som har oppskrift erfaring med dette?? Bollene er av annen konsistens enn hvetebollene jeg baker,er det boller med egg?? Mmmmm.... gleder meg til å bake,noen som deler oppskrift med meg?
Gjest navnelapp Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Statoilbollane blir bakt av kveitemjøl med svært fin utmalingsgrad, som er vanskeleg å få tak i. Det betyr at dei har veldig lite fiber i seg, og dei har gjerne også tilsatt ekstra gluten og askorbinsyre for at dei skal bli ekstra fluffy og mjuke. Heimebakte bollar utan desse ekstraingrediensane opplevest som meir kompakte. Du kan kompensere ved å tilsette ei ts bakepulver i deigen, og å la dei heve lenge.
Måndagsbarn Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 (endret) Bollene fra statoil skal ikke inneholde egg etter det jeg husker (har jobbet på statoil i mange år), men er penslet med egg på visse stasjoner. Hatting har frosne boller som skal være veldig like statoilbollene, og ja, du kan knekke/banke istykker små dajmbiter og ha i bollene, med sjokolade og alt. Det eneste som er forskjellen er jo at statoilbollene får den konsistensen de har fordi de blir hevet i heveskap på 40 grader i 1 time, og før dette har vært frosne. Det er hele prosessen som gjør de slik, i tillegg til at det jo er en spesiell deig. Om du vil ha den nøyaktige oppskriften så skal det stå innholdsfortegnelse på bollene i skapet, stikk innom statoil og sjekk;) *legger også til at bollene stekes på høy temperatur i kort tid - tror vi var oppe i 240 grader i 10 min, men det er en stund siden jeg sluttet å steke statoilboller selv gitt. hør med dem, så forteller de sikkert. Og spør på det stedet de har de beste bollene, der har du de beste bollestekerne;) Å steke gode statoilboller er en kunstart;D Endret 12. desember 2011 av frøkenfryd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå