Gå til innhold

Hvorfor ikke blande klor og salmiakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste akkurat på salmiakkflasken at salmiakk ikke skal blandes med klor. Står ingen forklaring så jeg er jo innmari fristet til å prøve. Hva skjer da? Er det bare fordi den ene er basisk og den andre er sur, slik at de blir til ingenting når blandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir en FARLIG avgass som gjør at du ikke får puste, blir svimmel, ør i hodet osv, så ikke gjør det. Idiot eksen min helte klor og salmiakk i doen for å rense ut, endte opp med å ha hele huset til utlufting, følte meg forgiftet bare jeg gikk innenfor utgangsdøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/giftige_gasser/salmiakk_og_klorin_m__ikke_blandes_5594

Salmiakk og klorin må ikke blandes

Dersom en blander rengjøringsmidler som innholder hypokloritt (f.eks. Klorin) og ammoniakk (f.eks. Salmiakk) dannes den irriterende gassen kloramin. Kontakt Giftinformasjonen -22 59 13 00- eller lege/sjukehus for råd hvis nokon har vore utsett for kloramin.

Illustrasjonsfoto

Vis stort bilde

Illustrasjonsfoto

Situasjoner hvor forgiftning kan oppstå

Giftinformasjonen har ofte henvendelser fra personer som har blitt utsatt for den irriterende gassen kloramin. Dette skjer etter at de har blandet rengjøringsmidler som inneholder hypokloritt (f.eks. Klorin) med ammoniakk (f.eks. Salmiakk).

Teikn på kloraminforgiftning

Hvis man blir utsatt for kloramingass i kort tid, begrenser symptomene seg i de fleste tilfeller til irritasjon i øvre luftveier med hoste, heshet og sår hals. Tåreflod, øyeirritasjon, kvalme og hodepine kan også oppstå.

Dersom konsentrasjonen av kloramingass er høy, eller en blir utsatt for gassen over lengre tid, kan imidlertid gassen trenge dypere ned i luftveiene. Dette kan medføre utvikling av bronkitt, brystsmerter og pustevansker. I sjeldne tilfeller kan innånding av kloramin føre til kjemisk lungebetennelse og væskeansamling i lungene (lungeødem).

Førstehelp ved kloraminforgiftning

Personer som har blitt utsatt for kloramingass, bør fjerne seg fra rommet hvor gassutviklingen fant sted. Det er viktig med frisk luft og hvile. Fysisk aktivitet bør unngås slik at lunger og luftveier belastes minst mulig. Kontakt Giftinformasjonen for vurdering av faren, og for råd om eventuell videre behandling og oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på en eller annen 911-serie at noen hadde gjort dette, var ei dame som svimte av foran doskåla og holdt på å stryke med. Så IKKE gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for opplysningene. Da var det jammen godt at jeg spurte her først. :) Men synes nok at slike advarsel bør komme med en rask begrunnelse. Det er slikt som er moro å prøve ut for oss i ungdomsskolen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det på begge flasker burde stå at det er nærmest dødsfare involvert dersom dette blandes, pga farlige avgasser som fører til alt som er nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat på salmiakkflasken at salmiakk ikke skal blandes med klor. Står ingen forklaring så jeg er jo innmari fristet til å prøve. Hva skjer da? Er det bare fordi den ene er basisk og den andre er sur, slik at de blir til ingenting når blandet?

Hvorfor er du så fristet til det da?

Tror du det blir renere? trodde folk hadde kastet ut salmiakken. Klor er det andre substitutter for.

Salmiakk er farlig,klor er farlig. IIkke uten grunn man skal bruke værneutstyr ved bruk.

Ved blanding så er det en farlig gass. Du har ikke så mye luft i huset ditt,til å ta dette vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg er fristet til å gjøre nettopp det som står på pakken?

post-37809-0-05939500-1323722438_thumb.p

Need I say more?

...hva erstatter man klor og salmiakk med da? Vi har hatt litt forskjellig her i huset, Ajax og sånt, men det er alltid en slimhinne av rengjøringsmiddel igjen. Også ved lav dosering. Det er fryktelig ekkelt og kan da heller ikke være sunt. Så er vi og foreldrene mine heller ikke typen til å vaske huset med innsiden av blæra til en nyslaktet geit, eller hva nå måtte være naturalternativet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, voks opp. Når noen sier at det er forbudt, og farlig, så er det faktisk det, trenger du å måtte erfare det egenhendig? Er du 5 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hva erstatter man klor og salmiakk med da?

:klo:

Du bruker en av delene?

Det er blandingen av de to som er farlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det på begge flasker burde stå at det er nærmest dødsfare involvert dersom dette blandes, pga farlige avgasser som fører til alt som er nevnt her.

Det er ikke "nærmest dødsfare", det dannes kloramin, som er en gass som er veldig irriterende for luftveiene. Det skal store mengder til før det er potensielt dødelig. God lufting hvis man er så uheldig å lage haraball, fikser stort sett problemet.

Ikke lurt å blande klor og salmiakk av ovennevnte årsaker, men du trenger ikke skremme vettet av folk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så fristet til det da?

Tror du det blir renere? trodde folk hadde kastet ut salmiakken. Klor er det andre substitutter for.

Salmiakk er farlig,klor er farlig. IIkke uten grunn man skal bruke værneutstyr ved bruk.

Ved blanding så er det en farlig gass. Du har ikke så mye luft i huset ditt,til å ta dette vekk

Å herregud du kjedelige menneske. :sukk: Det er den holdningen der som gjør at folk generelt går rundt og bekymrer seg for skummel mobilstråling, "kjemikalier i mat", og whatnot.

Hvis man er nysgjerrig og vil finne ut av ting, oppfordrer jeg til å gjøre nettopp det. Selvsagt med forsiktighet og verneutstyr, og gjerne utendørs. Å unngå ting fordi det er farlig, berøver deg for potensiell erfaringskunnskap, og forsterker inngrodd katastrofetankegang.

Homo Ludens skal man støtte, ikke skremme. :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klo:

Du bruker en av delene?

Det er blandingen av de to som er farlig.

Jeg tror TS spurte hva hun skulle erstatte de med siden en bruker her påsto at man ikke burde bruke noen av delene, fordi de er farlige hver for seg også. ;) Jeg tror ikke TS ikke har forstått at man kan bruke de hver for seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alille og lutetium for å si det opplagte - det orket jeg ikke selv. Hvorfor oppsøker man egentlig forum når man bare vil hisse seg opp? Det er jo trafikken for. :D

Salmiakk og zalo er det vel greit å blande? For det gjør jeg ofte når jeg vasker gulv, og vi er stadig tom for grønnsåpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er farlig. jeg vet om noen som gjorde det engang for å vaske ekstra rent i en kjøttdisk. Det var ikke vellykket.Og det gassa noe heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det er farlig. jeg vet om noen som gjorde det engang for å vaske ekstra rent i en kjøttdisk. Det var ikke vellykket.Og det gassa noe heftig.

Var det mange dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...