AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Jeg vet jeg er veldig slem, men hennes depresjon påvirker min hverdag på en slik måte at jeg ikke lenger orker mer - jeg har ikke mer å gi henne. Alle rundt henne ber henne ta kontakt med psykolog, men det vil hun ikke. Hun mener at en psykolog ikke kan hjelpe henne... hun har gått hos psykolog før, og vet hva hun skal gjøre, så det er bortkastet tid. Alle vi rundt henne ber henne slutte å drikke alkohol nå når hun er så "ustabil i humøret", og vi viser til uhelige episoder forårsaket av alkoholen som igjen gjør hennes livssituasjon enda vanskeligere, men det vil hun ikke fordi "jeg drikker ikke så mye at det er noe problem". Det hjelper ikke at vi sier at "det er ikke mengden eller hyppigheten som er problemet, men hva som skjer de gangene du drikker". Hun ringer til venner flere ganger i døgnet, og truer og kjefter hvis de ikke gjør som hun vil. Hun har flere ganger sagt at hun kunne tenkt seg å ta sitt eget liv men at hun er for feig til å gjøre det... men hva hvis hun en dag finner motet hun trenger til å gjennomføre det? Hun gir blaffen i om hun sårer andre, og sier hva hun vil, når hun vil det, og hvis jeg sier at det er sårende, kan hun ikke forstå at hun har sagt noe galt... At det er en del av sykdomsbildet at hun utelukkende fokuserer på seg selv og sine behov er greit, men å forstå hvorfor hjelper ikke så mye nå. Dette har vart i veldig lang tid, og det er ingen bedring i sikte siden hun nekter å motta hjelp. Jeg vet jeg er en dårlig venninne hvis jeg kutter henne ut når hun ikke har det bra, og jeg vet det er en utilgivelig handling, men jeg orker ikke mer! Jeg klarer ikke å dra henne opp i lyset, i stedet drar hun meg ned til sitt mørke...
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Dere burde sette grenser. Selv om hun er deprimert kan hun ikke behandle dere på den måten, eller forvente at dere stiller opp når som helst. Det er ikke deres oppgave å være psykolog for dere. Det eneste hun oppnår er å brenne dere ut til dere forsvinner. Det finnes effektive anti-depressiva på markedet. Har hun prøvd dette? 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Dere burde sette grenser. Selv om hun er deprimert kan hun ikke behandle dere på den måten, eller forvente at dere stiller opp når som helst. Det er ikke deres oppgave å være psykolog for dere. Det eneste hun oppnår er å brenne dere ut til dere forsvinner. Det finnes effektive anti-depressiva på markedet. Har hun prøvd dette? Nei, hun vil ikke bruke anti-depressiva. Vi setter grenser og stiller krav til henne, men hun respekterer det ikke. Det er da kjefting og trusler kommer inn i bildet... Hun har allerede mistet et par av venninnene sine den siste tiden, og nå står hun i fare for å miste et par til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå