Gå til innhold

Pus som tisser inne.


mariam88

Anbefalte innlegg

Jeg har en jentepus på litt over året. HUN er av rasen Hellig Birma og er en innepus - som trives med det. Ellers er hun ikke sterilisert, da jeg gjerne vil ha et kull på henne først.

Egentlig har hun tisset inne litt nå og da siden jeg fikk henne. Da var hun 12 uker gammel. Men jeg har merket at dette har gått veldig i perioder. Jeg har gjort alt fra å bytte ut selve toalettet (hun likte tydeligvis ikke de med vegger og tak), byttet sanden (merket altså) utallige ganger, flyttet på toalettet osv. Og en liten stund virker det som om det går veldig greit. Helt frem til hun tisser igjen. Jeg renser doen hver dag, så det kan umulig være dette som er problemet. Det begynner å bli skikkelig frustrerende med ødelagte tepper, puter, sofaer, senger, dyner osv! Hun tisser egentlig på alt som "suger til seg".

Vet ikke om det er relevant informasjon, men jeg har også et par hann-hunder i hus (chihuahua) og en 15 år gammel sterilisert jentepus til (ingen spes. rase). Birmaen min går overens med de alle, og er ikke av typen som gjør krav på territorium...

Noen med erfaring...? Eller tips?

- Hilsen desperat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er som regel enten markering, misnøye eller evt sykdom.

Min kastrerte hannpus tisset inne da vi flyttet, det var pga omveltningen. Dyrlegen anbefalte lykkepiller, men vi ga ham tid og kjærlighet, det hjalp.

Har du ommøblert? Gjort andre endringer? Tatt urinprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en fertil katt, de kan starte å markere inne. Sånn er det å ha en katt inne som ikke er kastrert. Gjelder både hunkatt og hankatt. Siden du ikke spurte opdretter du kjøpte katten av om disse tingene antar jeg at katten ikke er solgt til deg for avl.

Noen spesiell grunn til at du skal ha kull på henne ? Hvis du vil at avkommet skal se ut som birma trenger du en birmahanne / maskekatt. Genet som gir lys pels og blå øyne er recessivt. Seriøse opdrettere låner ikke ut hannene sine til uregistrert avl / bakgårds avl.

Hvis du slipper henne ut for å parres med gatas skrekk er utfallet kattunger som ser ut som helt vanlige huskatter som det allerede er alt for mange av som trenger hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Tulling har helt rett.

En fetil katt har desverre mye større sannsynlighet for å vile starte markering inne, - og det "gevinsten" har du altså allerede "vunnet".

Må jeg få spørre hvorfor du "gjerne vil ha et kull på henne først" ? :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en fertil katt, de kan starte å markere inne. Sånn er det å ha en katt inne som ikke er kastrert. Gjelder både hunkatt og hankatt. Siden du ikke spurte opdretter du kjøpte katten av om disse tingene antar jeg at katten ikke er solgt til deg for avl.

Noen spesiell grunn til at du skal ha kull på henne ? Hvis du vil at avkommet skal se ut som birma trenger du en birmahanne / maskekatt. Genet som gir lys pels og blå øyne er recessivt. Seriøse opdrettere låner ikke ut hannene sine til uregistrert avl / bakgårds avl.

Hvis du slipper henne ut for å parres med gatas skrekk er utfallet kattunger som ser ut som helt vanlige huskatter som det allerede er alt for mange av som trenger hjem.

Du må gjerne bruke Tulling som nick, men i dette innlegget synes jeg du er usedvanlig smart:) Du skriver vel egentlig det jeg ville skrevet selv... Jeg tror neppe TS er en registrert oppdretter, da ville hun vel visst at fertile hunkatter kan markere (hehe jeg vet, har ei som gjør det når hun løper). Jeg hadde blitt rimelig forbanna om en kattunge fra mitt oppdrett, solgt til kos, ble brukt til bakgårdsavl :kjefte:

Som oppdretter ville ikke jeg skrevet at jeg ville ha et kull på katta før kastrering. Jeg ville heller sagt: Denne katten skal ikke kastreres fordi hun er en avlskatt, og derme ikke skal under kniven før hun har fått kullene som er planlagt. For, man bruker gjerne mye tid på planlegging. Jeg visste allerede før hun fikk kullet hun har nå, hvilken hankatt jeg skal bruke på henne til neste år...

Hvis TS ikke er oppdretter, hvilket jeg ikke tror hun er, så skal hun sikkert ha kull av en av disse grunnene: Det er best for katten å få et kull før kastrering. Feil, gammel myte og bare tull. Det beste er å kastrere katter som ikke er avlsdyr (hos registrerte oppdrettere så fort de er kjønnsmodne, eller gjerne enda tidligere. Ellers så tror hun at hun skal tjene penger på kullet. Men jeg håper det ikke er mye å tjene på blandingskull jeg da..

TS: Å ta et kull er risikabelt for katten. Har du forsikring i tilfelle hun trenger keisersnitt? Det kan koste 12-15 000 om du er uheldig med tidspunktet. Er hunkatten testet for raserelaterte sykdommer? Har du registrert stamnavn? Er medlem av katteklubb? Har katten stamtavle? Skal du bruke en registrert hankatt, som også er testet? Skal du teste for Fiv/felv? Har du endel tusen du kan legge ut for hankattlån, chip/vaksine/helseattest og stamtavle til kattungene? For et kull på fire snakker vi fort om 10 000,- (pluss tester, kjøring til hankatt, store menger for til kattungene, og da mener jeg skikkelig for, ikke friskies) Og, kattunger skal ikke leveres før de er minst 12 uker gamle. Forresten, huska et du er forplikta til å være tilstede ved fødsel, så forbered deg på å ta ut noen feriedager... Hvis du svarer nei på noen av disse spørsmålene, så håper jeg du dropper hele kullplanene, så slipper vi andre å se "halvbirmaer" på finn, eventuelt papirløse birmaer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at folk bør vente og se hva TS svarer før de kommer med lange belærende svar. Selv om jeg er enig i alt som skrives her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som markering, kastrering vil nok hjelpe. Men ikke vent for lenge, får de først inn vanen mens de er fertile kan den bli vanskelig å bli kvitt etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...