Gå til innhold

Piercing i navlen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg skal ta piercing i navlen på torsdag, og er litt nervøs for det. Er det noen som har tatt det? Gjorde det veldig vondt?

Jeg vet det at man må rense godt hver dag, helst 2 (?) ganger om dagen og at man ikke kan bytte piercing på en god stund, men er det noen andre ting det er viktig å huske på? Noen råd om hvordan man kan unngå betennelse/smerter? Osv. Tar imot alt! Takk på forhånd! :-)

Skrevet

rens to ganger om dagen og ikke tull for mye med den......

og ja, det gjør dritvondt... de stikker jo en nål gjennom huden din :P

Skrevet

Det gjør mindre vondt enn hull i ørene. Det viktigste for å unngå infeksjon er å følge rådene fra pierceren.

Skrevet

Jeg synes ikke det var så vondt, egentlig! :) Man kjenner det selvfølgelig, men det er så fort gjort. Er ventetiden før nåla kommer som er verst, altsa!

Vær kjempe nøye med rens, også må du huske å være helt ren på fingrene når du tar på den :) Det går så bra så!

Skrevet

Tok det når jeg var 14-15, hadde aldri noen problemer med betennelse selv, men mange av mine venner fikk det. Så bare husk å vær nøye med å rense(jeg var ikke nazi på dette selv så mulig jeg var heldig som slapp unna betennelse). Jeg rensa med vanlig pyrisept + at jeg smurte på litt bacimycin.

Ikke skift ut smykket før det har gått ei stund slik at såret får tid til å gro.

Husk også å ikke bruk "fake" piercinger, de kan gjøre stor skade om du er uheldig!

Selv synes jeg ikke det var vondt i hele tatt, synes det var litt godt jeg:p Men var jævlig å se på!

Skrevet

Vel.. jeg har navlepiercing, den har jeg hatt i 7 mnd. Jeg har ikke hatt noe problem med den! Du burde rense den MINST 2 ganger om dagen, selv pleide jeg å ta meg en varm dusj for å løsne kliss og klæsj, for så å spraye med konsentrert saltvann!

Ikke lek med den, du kan bytte piercing smykke vanligvis etter 2 MND (Snakk med dem).

Det gjorde ikke vondt. Synes nå jeg. Men det hele kommer ann på hvor mye du tåler, om du har et høyt smerteterskel eller om du har et lavt et. Det tar bare 3 sekunder! Smerten kom 10 minutter etter jeg var ferdig. :)

OH, noe som jeg fikk til tips: Ta en ibux/paracet 20 minutter før du skal ta piercingen. Vet ikke helt om det hjalp, men men!

Skrevet

Takk for svar!! :-)

Noen som vet om nettbutikker som selger kvalitetspiercing? Nikkelfri, og som er sikker å bruke? Sånn som ikke ruster som øredobbene fra H&M?

Gjest badeand1
Skrevet

Jeg syns det var litt vondt å ta det. :P

også fikk jeg beskjed om å ikke gå med trange klær over piercingen. Husker ikke hvor mange uker jeg måtte unngå det. Og ikke ligge på magen.

Skrevet

Takk for svar!! :-)

Noen som vet om nettbutikker som selger kvalitetspiercing? Nikkelfri, og som er sikker å bruke? Sånn som ikke ruster som øredobbene fra H&M?

Har kjøpt en del piercinger på piercing-piraten.no, de har et bra utvalg, men litt trege til å levere..

Skrevet

Også må du ikke ta solarium på minst en måned! :nei: Det fikk i allefall jeg kjempe streng beskjed om.

Skrevet

Ikke for å være negativ. Men om du har tenkt til å få barn en gang, må du tenke deg nøye om. Da vil mest sannsynlig ikke navelen se ut etterpå.

Jeg tok da jeg var 17. Er nå straks 21, og angrer som en gal. Tok ut min for 4 måneder siden og den er bare så vidt grodd inni. Hullene er godt synlige.

Men om du har tenkt gjennom dette synes jeg rådene du fikk var fine.

Du kan bruke Dr. Greve i dusjen for å vaske litt. Og om du får puss rundt er det lurt å fukte en bommulspad og legge over litt før du renser skikkelig for å ikke skade sårkantene.

Får du betennelse kan du varme saltvann og ta i et eggeglass og holde over.

Skrevet

merkelig at dere ikke syntes det var vondt :P

det er jo ikke så vondt at du ligger der og skriker og griner og besvimer liksom :P Men vondt gjør det. men det er mer... gøy-vondt fordi det kommer noe godt ut av det! Men er mange som har lært seg å stenge ute smerten selv om det gjør dritvondt....

jeg har hatt 5 piercinger (pluss tatt 4 stk tilsammen i ørene), og jeg syntes alle har vært dritvonde... men av enellerannen grunn har jeg ikke noe imot å ta de...

Husk også å spis mat før du tar piercing... ellers kan du bli litt ør :P

Skrevet

Har ikke tatt navelen før:P

men venniner ;)

Og ta gjerne på deg ei bukse med strikk i livet:)

for da strammer det ikke så fælt etterpå:)

Gjest snoopy_93
Skrevet

Er det noen som har tatt det?

- Ja. For ca 4år siden.

Gjorde det veldig vondt?

- Jeg synes ikke det. Det er også individuelt i og med at alle har forskjellige smerte-terskler.

Jeg vet det at man må rense godt hver dag, helst 2 (?) ganger om dagen og at man ikke kan bytte piercing på en god stund, men er det noen andre ting det er viktig å huske på?

- Ikke klå på den uten å være ren på fingrene. ikke lek for mye med Piercingen.

Noen råd om hvordan man kan unngå betennelse/smerter?

- Rens 2ganger daglig med klorhexidin og smør med sårsalve. Gjerne brulidine som fåes på apotek. Det fikk jeg streng beskjed om. Ellers, ikke dra i piercingen, ikke bruk belter som kan gnisse og irritere piercingen, ikke bruk bukser som kan irritere osv.

Annonse
Skrevet

Hei! Alt dette kan og skal piercingartisten fortelle deg når du tar piercingen - hvis ikke bør du gå et annet sted.

Nå til dags brukes saltvannløsning til å rense (Pyricept ol. forlenger grotiden unødvendig)

I grotiden skal du bruke smykker av bioplast eller titan.

Det er best å ha ring (CBR eller lignende) i grotiden, da pinne (barbell) kan trekke seg inn i huden om det blir betent.

Skrevet

En venninne tok piercing i navlen på meg på ungdomsskolen. Dumt å ta det uprofesjonelt, ja, men har ikke hatt noen som helst problemer, har den fortsatt og er kjempefornøyd. Var litt vondt da jeg ikke fikk bedøvelse/beroligende middel som du ofte får, men piercing er jo ikke behagelig og ta uansett. Er veldig pinglete når det gjelder nåler og stikk, så klarer jeg det klarer du det! :)

Skrevet

- Rens 2ganger daglig med klorhexidin og smør med sårsalve. Gjerne brulidine som fåes på apotek.

Nei, det skal man ikke bruke. Piercere som anbefaler det har ikke peiling på hva de driver med. Du skal bruke kun saltvann og kan vaske med litt dr greve i dusjen.

Jeg fikk satt min navlepiercing av en av Norges mest anerkjente piercere, Ståle Rekkavik.

Skrevet

Nå til dags brukes saltvannløsning til å rense (Pyricept ol. forlenger grotiden unødvendig)

Jeg må bare få understreke dette. For noen år siden var det vanligere å bruke ting som korhexidin og pyrisept - men dette har nå bitt gått bort fra. Om man får en skikkelig nasty infeksjon kan det nok være verdt det, men ellers er saltvann mer enn nok. Klipper inn et svar en annen bruker nettopp skrev i en annen tråd:

Fysiologisk saltvann (9mg/ml) brukes på alle sykehus til sårrens, og det med god grunn. Cut & paste:

Bakterier har en utrolig evne til tilpasning. De var på jordkloden først og alle de midler vi bruker mot dem er av midlertidig verdi. Bakteriene tilpasser seg nemlig og finner måter de kan uskadliggjøre våre antibakt midler. En av de mest effektive er at bakterien pumper det antibakterielle stoffet ut eller at har trengt seg inn i den. Dette funker mot all antibakteriell terapi (medisin eller annet).

Ved å utsette bakterier for slike midler er vi med på å støtte opp under bakterienes utvikling. Resultatet er i ferd med å bli at pasienter blir innlagt med alvorlige infeksjoner som ikke lar seg behandle fordi ingen antibiotika virker. Flere slike dødsfall har forekommet de siste 5 årene. Minst et var koblet til piercing.

F.eks. klorhexidin er et av midlene som skaper dette problemet. I tillegg hemmer klorhexidin sårtilhelingen - så såret forblir åpent lenger - og blir nøytralisert av blod - så ved å bruke klorhexidin på et sår/piercing oppnår man ikke noe annet enn at bakteriene man har med seg blir antibiotikaresistente og grotiden blir mer enn dobbelt så lang. Det samme er tilfellet for andre liknende såper og antibakt midler.

Hva skal man da bruke? Ingen bakterier kan, eller kan lære å nedkjempe de følgende forbindelser:

Sprit - med konsentrasjon over 70 %

Jodbensin

Saltvann (over 5%)

I tillegg er grønnsåpe fint i det det skyller bakteriene bort og fremmer sårtilheling.

Klorhexidin er beregnet for bruk på overflatesår. En piercing er ikke et slikt sår.

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke det var vondt i det hele tatt.

Rense 2 ggr om dagen med saltvann (øyedråper f. eks) og evt. hvis du har tatt på den eller fått noe på den. Ta på den minst mulig. IKKE bytt for tidlig selv om alt virker strålende fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...