Gjest badeand1 Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 (endret) Jeg tenker på å sterilisere katten min. Hun er fem år og hun begynte med p-piller for fire år siden. Har hørt at katter er i risiko for å få kreft når de går på p-piller over lengre tid. Så spørsmålet er; er det farlig for katten å ta narkose egentlig? Endret 11. desember 2011 av Mortem
Gjest Bobler Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 Det er sjeldent noe går galt, det er en opperasjon de fleste vetrinærer tar daglig. Kastrering er en meget god løsning framfor p-piller Stor risiko for kreft med dem. Veldig fint at du vil kastrere pusen din Hun vil nok være litt desorientert noen dager, og ha det litt vondt men går over fort Må holdes inne minst 7-10 dager. 2
Gjest badeand1 Skrevet 11. desember 2011 #3 Skrevet 11. desember 2011 Tusen takk for svar. Regner med å gjøre det i januar. Heter det kastrering altså? Trodde det het det på hannkatter bare, jeg..
HumHum Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 Kastrering på jentepuser også når de fjerner alt.
Gjest happy_me Skrevet 11. desember 2011 #5 Skrevet 11. desember 2011 Tusen takk for svar. Regner med å gjøre det i januar. Heter det kastrering altså? Trodde det het det på hannkatter bare, jeg.. Du har rett ja, jeg mener ihvertfall at det heter kastrering når hannkatten/hunden blir "snippet", og sterilisering på hunndyr Det er ikke farlig, men du kan bli skeptisk av å se en katt våkne opp fra narkose men det er HELT normalt at de både slever, tisser på seg, og vingler en del, kanskje til og med kaster opp rett før og/eller etter de våkner igjen. De er meget omtåket med det samme. Men pusejenta her var den samme gamle etter et døgn ca.
Gjest badeand1 Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 Du har rett ja, jeg mener ihvertfall at det heter kastrering når hannkatten/hunden blir "snippet", og sterilisering på hunndyr Det er ikke farlig, men du kan bli skeptisk av å se en katt våkne opp fra narkose men det er HELT normalt at de både slever, tisser på seg, og vingler en del, kanskje til og med kaster opp rett før og/eller etter de våkner igjen. De er meget omtåket med det samme. Men pusejenta her var den samme gamle etter et døgn ca. Okay, da satser jeg på at det går bra. ^^ takk for svar!
Gjest Bobler Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 Du har rett ja, jeg mener ihvertfall at det heter kastrering når hannkatten/hunden blir "snippet", og sterilisering på hunndyr Nei, steriliserer du en hunn-katt så kutter du kun egglederen. Da vil pus fortsatt få løpetid, men ikke kunne bli drektig. 99% av alle hunnkatter blir kastrert, som vil si at de fjerner alt (livmor, eggstokker osv). Ekstremt mange kaller det sterilisering, men heter kastrering selv om det er hunnkatt 3
Gjest badeand1 Skrevet 11. desember 2011 #8 Skrevet 11. desember 2011 Nei, steriliserer du en hunn-katt så kutter du kun egglederen. Da vil pus fortsatt få løpetid, men ikke kunne bli drektig. 99% av alle hunnkatter blir kastrert, som vil si at de fjerner alt (livmor, eggstokker osv). Ekstremt mange kaller det sterilisering, men heter kastrering selv om det er hunnkatt Hva er best da? fjerne alt eller bare egglederen?
Gjest happy_me Skrevet 11. desember 2011 #9 Skrevet 11. desember 2011 Nei, steriliserer du en hunn-katt så kutter du kun egglederen. Da vil pus fortsatt få løpetid, men ikke kunne bli drektig. 99% av alle hunnkatter blir kastrert, som vil si at de fjerner alt (livmor, eggstokker osv). Ekstremt mange kaller det sterilisering, men heter kastrering selv om det er hunnkatt Ok, det visste jeg ikke Dyrlegen sa at de fjernet alt på pusen min, så da er hun vel kastrert da takk for info
Gjest Bobler Skrevet 11. desember 2011 #10 Skrevet 11. desember 2011 Hva er best da? fjerne alt eller bare egglederen? Fjerne alt. Det er slitsomt for en pus å ha løpetid. For deg også. Skal litt til å finne en vetrinær som gjør det også, ble gjort mye før, men ytterst sjeldent nå.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #11 Skrevet 11. desember 2011 Alt. Hvis ikke vil den fortsette å være hormonell uten sjanse for å bli drektig. Tror nok det kan bli slitsomt for henne og deg.
Gjest badeand1 Skrevet 11. desember 2011 #12 Skrevet 11. desember 2011 Fjerne alt. Det er slitsomt for en pus å ha løpetid. For deg også. Skal litt til å finne en vetrinær som gjør det også, ble gjort mye før, men ytterst sjeldent nå. Okey, husker sist gang hun hadde løpetid. det var et sant lite helvete. Vet du om det er dyrere å fjerne alt?
Gjest Bobler Skrevet 11. desember 2011 #13 Skrevet 11. desember 2011 Ok, det visste jeg ikke Dyrlegen sa at de fjernet alt på pusen min, så da er hun vel kastrert da takk for info Utrolig få som er klar over det faktisk, vetrinærer retter aldri på de som sier det og det står det overalt. Ber du om å få katten din sterilisert, kastrerer de den uten å si ifra Ikke det at det er verdens undergang om man sier feil, men jeg er veldig pirkete på det
Gjest Bobler Skrevet 11. desember 2011 #14 Skrevet 11. desember 2011 Okey, husker sist gang hun hadde løpetid. det var et sant lite helvete. Vet du om det er dyrere å fjerne alt? Det vet jeg ikke. Er ikke så dyrt å kastrere, 1500kr kanskje (usikker på hunn-katter pris, har kun hatt hannkatter). Men som sagt så er det veldig få vetrinærer som steriliserer (ordentlig), og det er en plage for pus og deg Har hatt løpe-katt i hus i noen mnd, hjelpes. GRUSOMT! Hørtes jo ut som om pus skulle dø
Gjest badeand1 Skrevet 11. desember 2011 #15 Skrevet 11. desember 2011 Det vet jeg ikke. Er ikke så dyrt å kastrere, 1500kr kanskje (usikker på hunn-katter pris, har kun hatt hannkatter). Men som sagt så er det veldig få vetrinærer som steriliserer (ordentlig), og det er en plage for pus og deg Har hatt løpe-katt i hus i noen mnd, hjelpes. GRUSOMT! Hørtes jo ut som om pus skulle dø Hehe, ja og hver gang vi gikk nærme henne så stakk hun ræva opp. huff. Men da håper jeg at dyrlegen vil fjerne alt. ^^
Gjest Bobler Skrevet 11. desember 2011 #16 Skrevet 11. desember 2011 Hehe, ja og hver gang vi gikk nærme henne så stakk hun ræva opp. huff. Men da håper jeg at dyrlegen vil fjerne alt. ^^ Veldig rart om h*n ikke gjør det Kjempebra at du skal kastrere pus altså, ingenting gjør meg gladere enn folk som innser at det er det beste for alle To tomler opp! 1
Gjest badeand1 Skrevet 11. desember 2011 #17 Skrevet 11. desember 2011 Veldig rart om h*n ikke gjør det Kjempebra at du skal kastrere pus altså, ingenting gjør meg gladere enn folk som innser at det er det beste for alle To tomler opp! Hehe, thank you! =D
ninuska_ Skrevet 12. desember 2011 #18 Skrevet 12. desember 2011 (endret) Jeg tror prisen på hunnkatt beveger seg rundt 1000-1700kr, alt etter hvor i landet du bor, mens for hannkatt rundt 550-1100kr. Det er kun kastrering. Jeg husker kattungepakken kostet 1500kr for vaksine, ID-merking og kastrering, men din pus er jo litt gammel for det. Du sparer vel inn penger du bruker på p-piller når du kastrerer pus? Det er jo kun en engangssum, og du slipper å bekymre deg for livmorskreft, livmorsbetennelse og at pus fortsatt har en mulighet for å bli drektig selv om hun går på p-piller! Endret 12. desember 2011 av ninuska_ 1
Gjest badeand1 Skrevet 12. desember 2011 #19 Skrevet 12. desember 2011 Jeg tror prisen på hunnkatt beveger seg rundt 1000-1700kr, alt etter hvor i landet du bor, mens for hannkatt rundt 550-1100kr. Det er kun kastrering. Jeg husker kattungepakken kostet 1500kr for vaksine, ID-merking og kastrering, men din pus er jo litt gammel for det. Du sparer vel inn penger du bruker på p-piller når du kastrerer pus? Det er jo kun en engangssum, og du slipper å bekymre deg for livmorskreft, livmorsbetennelse og at pus fortsatt har en mulighet for å bli drektig selv om hun går på p-piller! :o visste jeg ikke.. Men jeg skal kastrere henne uansett hva det koster.
ninuska_ Skrevet 12. desember 2011 #20 Skrevet 12. desember 2011 :o visste jeg ikke.. Men jeg skal kastrere henne uansett hva det koster. Jeg mener å ha lest at det er det samme for dem som hos oss mennesker. At hvis de kaster opp rett etter at de får pillen eller lar være å spise den, så er det gjort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå