Gå til innhold

Sterilisere katten min.

Anbefalte innlegg

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Jeg tenker på å sterilisere katten min. Hun er fem år og hun begynte med p-piller for fire år siden. Har hørt at katter er i risiko for å få kreft når de går på p-piller over lengre tid.

Så spørsmålet er; er det farlig for katten å ta narkose egentlig?

Endret av Mortem
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjeldent noe går galt, det er en opperasjon de fleste vetrinærer tar daglig. Kastrering er en meget god løsning framfor p-piller :) Stor risiko for kreft med dem. Veldig fint at du vil kastrere pusen din :)

Hun vil nok være litt desorientert noen dager, og ha det litt vondt men går over fort :) Må holdes inne minst 7-10 dager.

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Tusen takk for svar. :) Regner med å gjøre det i januar.

Heter det kastrering altså? :sjenert: Trodde det het det på hannkatter bare, jeg..

Skrevet

Kastrering på jentepuser også når de fjerner alt.

Gjest happy_me
Skrevet

Tusen takk for svar. :) Regner med å gjøre det i januar.

Heter det kastrering altså? :sjenert: Trodde det het det på hannkatter bare, jeg..

Du har rett ja, jeg mener ihvertfall at det heter kastrering når hannkatten/hunden blir "snippet", og sterilisering på hunndyr :)

Det er ikke farlig, men du kan bli skeptisk av å se en katt våkne opp fra narkose :fnise: men det er HELT normalt at de både slever, tisser på seg, og vingler en del, kanskje til og med kaster opp rett før og/eller etter de våkner igjen. De er meget omtåket med det samme. Men pusejenta her var den samme gamle etter et døgn ca. :)

Gjest badeand1
Skrevet

Du har rett ja, jeg mener ihvertfall at det heter kastrering når hannkatten/hunden blir "snippet", og sterilisering på hunndyr :)

Det er ikke farlig, men du kan bli skeptisk av å se en katt våkne opp fra narkose :fnise: men det er HELT normalt at de både slever, tisser på seg, og vingler en del, kanskje til og med kaster opp rett før og/eller etter de våkner igjen. De er meget omtåket med det samme. Men pusejenta her var den samme gamle etter et døgn ca. :)

Okay, da satser jeg på at det går bra. ^^

takk for svar!

Skrevet

Nei, steriliserer du en hunn-katt så kutter du kun egglederen. Da vil pus fortsatt få løpetid, men ikke kunne bli drektig. 99% av alle hunnkatter blir kastrert, som vil si at de fjerner alt (livmor, eggstokker osv). Ekstremt mange kaller det sterilisering, men heter kastrering selv om det er hunnkatt :)

• Liker 3
Gjest badeand1
Skrevet

Nei, steriliserer du en hunn-katt så kutter du kun egglederen. Da vil pus fortsatt få løpetid, men ikke kunne bli drektig. 99% av alle hunnkatter blir kastrert, som vil si at de fjerner alt (livmor, eggstokker osv). Ekstremt mange kaller det sterilisering, men heter kastrering selv om det er hunnkatt :)

Hva er best da? fjerne alt eller bare egglederen?

Gjest happy_me
Skrevet

Ok, det visste jeg ikke :) Dyrlegen sa at de fjernet alt på pusen min, så da er hun vel kastrert da :) takk for info :)

Skrevet

Hva er best da? fjerne alt eller bare egglederen?

Fjerne alt. Det er slitsomt for en pus å ha løpetid. For deg også. Skal litt til å finne en vetrinær som gjør det også, ble gjort mye før, men ytterst sjeldent nå. :)

Skrevet

Alt. Hvis ikke vil den fortsette å være hormonell uten sjanse for å bli drektig. Tror nok det kan bli slitsomt for henne og deg.

Gjest badeand1
Skrevet

Fjerne alt. Det er slitsomt for en pus å ha løpetid. For deg også. Skal litt til å finne en vetrinær som gjør det også, ble gjort mye før, men ytterst sjeldent nå. :)

Okey, husker sist gang hun hadde løpetid. det var et sant lite helvete. :fnise:

Vet du om det er dyrere å fjerne alt?

Skrevet

Ok, det visste jeg ikke :) Dyrlegen sa at de fjernet alt på pusen min, så da er hun vel kastrert da :) takk for info :)

Utrolig få som er klar over det faktisk, vetrinærer retter aldri på de som sier det og det står det overalt. Ber du om å få katten din sterilisert, kastrerer de den uten å si ifra :ler:

Ikke det at det er verdens undergang om man sier feil, men jeg er veldig pirkete på det :ler:

Skrevet

Okey, husker sist gang hun hadde løpetid. det var et sant lite helvete. :fnise:

Vet du om det er dyrere å fjerne alt?

Det vet jeg ikke. Er ikke så dyrt å kastrere, 1500kr kanskje (usikker på hunn-katter pris, har kun hatt hannkatter). Men som sagt så er det veldig få vetrinærer som steriliserer (ordentlig), og det er en plage for pus og deg :) Har hatt løpe-katt i hus i noen mnd, hjelpes. GRUSOMT! Hørtes jo ut som om pus skulle dø :ler:

Gjest badeand1
Skrevet

Det vet jeg ikke. Er ikke så dyrt å kastrere, 1500kr kanskje (usikker på hunn-katter pris, har kun hatt hannkatter). Men som sagt så er det veldig få vetrinærer som steriliserer (ordentlig), og det er en plage for pus og deg :) Har hatt løpe-katt i hus i noen mnd, hjelpes. GRUSOMT! Hørtes jo ut som om pus skulle dø :ler:

Hehe, ja og hver gang vi gikk nærme henne så stakk hun ræva opp. :fnise: huff. Men da håper jeg at dyrlegen vil fjerne alt. ^^

Skrevet

Hehe, ja og hver gang vi gikk nærme henne så stakk hun ræva opp. :fnise: huff. Men da håper jeg at dyrlegen vil fjerne alt. ^^

Veldig rart om h*n ikke gjør det :)

Kjempebra at du skal kastrere pus altså, ingenting gjør meg gladere enn folk som innser at det er det beste for alle :) To tomler opp!

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Veldig rart om h*n ikke gjør det :)

Kjempebra at du skal kastrere pus altså, ingenting gjør meg gladere enn folk som innser at det er det beste for alle :) To tomler opp!

Hehe, thank you! =D

Skrevet (endret)

Jeg tror prisen på hunnkatt beveger seg rundt 1000-1700kr, alt etter hvor i landet du bor, mens for hannkatt rundt 550-1100kr. Det er kun kastrering. Jeg husker kattungepakken kostet 1500kr for vaksine, ID-merking og kastrering, men din pus er jo litt gammel for det.

Du sparer vel inn penger du bruker på p-piller når du kastrerer pus? Det er jo kun en engangssum, og du slipper å bekymre deg for livmorskreft, livmorsbetennelse og at pus fortsatt har en mulighet for å bli drektig selv om hun går på p-piller! :)

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg tror prisen på hunnkatt beveger seg rundt 1000-1700kr, alt etter hvor i landet du bor, mens for hannkatt rundt 550-1100kr. Det er kun kastrering. Jeg husker kattungepakken kostet 1500kr for vaksine, ID-merking og kastrering, men din pus er jo litt gammel for det.

Du sparer vel inn penger du bruker på p-piller når du kastrerer pus? Det er jo kun en engangssum, og du slipper å bekymre deg for livmorskreft, livmorsbetennelse og at pus fortsatt har en mulighet for å bli drektig selv om hun går på p-piller! :)

:o visste jeg ikke.. Men jeg skal kastrere henne uansett hva det koster. :)

Skrevet

:o visste jeg ikke.. Men jeg skal kastrere henne uansett hva det koster. :)

Jeg mener å ha lest at det er det samme for dem som hos oss mennesker. At hvis de kaster opp rett etter at de får pillen eller lar være å spise den, så er det gjort! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...