Gå til innhold

Drøfte i lys av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så dårlig på drøfting :( Og nå skal jeg drøfte i lys av noe (teorier). Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva syns du er vanskelig?

Du skal hvertfall vise at du har en evne til å se en sak/et tema/en problemstilling fra flere sider og med bakgrunn i ulike teorier.

Du kan tenke at du diskuterer med deg selv - presenter fordeler/ulemper, kritikk og sett dette opp imot hverandre. F.eks Har den ene teorien begrensninger som gjøres rede for i en annen teori? Hva vil det si for saken å bli betraktet gjennom "brillene" til teorien?

Med andre ord, du bør granske teoriene nøyere enn å kun ramse de opp og sammenligne på generelt grunnlag. Du skal skrive "knowledge-transforming" ikke "knowledge-telling" hvis det gir noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært lettere å komme med noen tips hvis vi hadde visst "hva" som skal drøftes :)

Nemlig. Vi kan ikke svare på noe vi ikke vet hva er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dårlig på drøfting :( Og nå skal jeg drøfte i lys av noe (teorier). Noen tips?

Drøfting er ofte det vanskeligste og det viktigste i en oppgave, det er her du skal gjøre deg opp egne tanker og vise at du kan koble empiri opp mot teori, og gjerne ulike teorier.

Det er vanskelig å gi deg tips uten å vite mer om hva slags oppgave du holder på med, men på et mer generelt grunnlag kan du jo se på problemstillingen din, og så på empirien/innsamlede data og se hvordan dette kan settes i sammenheng med teorien.

Eller omvendt, les nøye gjennom teoridelen din, og se om du kan kjenne igjen noe av empirien i denne, eller ihvertfall mulige koblinger.

:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...