Gå til innhold

Brente mandler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lagde brente mandler. Rettelse, PRØVDE å lage brente mandler for første gang.

Alt gikk bra i begynnelsen, sukker, vann og mandler småkokte, og jeg var optimistisk.

Men..

Så sto det tørrkoke i oppskriften, jeg tok bort pannen da jeg trodde det var tørrkokt. (Var tjukt i massen), så blandet jeg i smør som det også sto i oppskriften, og helte over på bakepapir.

Alt bra så langt.

MEN

Så begynner dette å stivne. Og det blir aldri tørt, bare masse sukkermasse, klissete og fælt. Hva har jeg gjort feil? Hva er da i såfall tørrkoke?

Jeg kokte (dagen etterpå) alt opp igjen, blandet med mer vann og sukker. Helte over på bakepapir igjen, men denne gangen ble det enda verre..

Kan noen hjelpe meg? Må prøve å lage alt på nytt igjen.. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal koke så lenge at vannet blir borte og sukkeret blir tørt igjen.. så skal du skru ned varmen og fortsette å steke til sukkeret har smeltet. Så kan du helle det over på bakepapir :)

Skrevet

Det skal koke så lenge at vannet blir borte og sukkeret blir tørt igjen.. så skal du skru ned varmen og fortsette å steke til sukkeret har smeltet. Så kan du helle det over på bakepapir :)

Takk for svar :)

Men hva mener du, litt treig jeg kanskje :sjenert:

Skal massen gå fra kjempetjokk og seig til sukkeret er sukker igjen? hvordan går det an? :klo:

Og så skal det smelte igjen? :klo:

Skrevet

Jeg lagde dette i går, men gadd ikke bruke oppskrift. Jeg bare smelta sukker, helte oppi mandler, rørte rundt og fordelte på et smurt bakepapir. De ble kjempegode! :)

Gjest Annaires
Skrevet

Først så koker vannet bort, så blir det først litt seig masse før det blir kornete, ta da i litt smør, mens du rører, så smelter det igjen, så tar du det på en smurt stekeplate, og tar de fra hverandre med to gafler...

Skrevet

Takk takk :) Tror jeg er noen lunde forstående nå. Spør nok igjen visst ikke. Ønsk meg lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...