Gå til innhold

Ettåringen slo seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettåringen her snubla og slo kragebeinet sitt for ca en halvtime siden. Det virket som det var og er veldig vondt, men kjennes ikke ut som noe er brukket. La han så h*n fikk hvile og nå sover h*n heldigvis. Er det grunn til bekymring? Skal vi ringe legevakta? H*n har slått seg der en gang før og da fikk vi beskjed om at det ikke var noe å gjøre med det..

Hva skal til for at dere tar med ungen til legevakta når h*n har slått seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det ser ut til å være et brudd, om det blir en brå og stor hevelse,om barnet får problemer med å røre seg, ikke gråter og irker apatisk eller blir blek og virker trøtt umiddelbart etterpå drar jeg til legen. Ellers går jeg ut for at alt er i orden.

Har bere vært hos legen noen få ganger for slike typer ulykker med mine barn og da har det vært armbrudd, hjernerystelser og en forstuet finger som har vært bakgrunn for det - ellers har det rett og slett ikke vært noen grunn (og det har det vist seg å ikke være et par ganger når jeg har tenkt på hjernerystelse, men det er bedre med en gang ekstra, enn en gang for lite!).

Skrevet

Tusen takk for svar! :) H*n slo ikke hodet sitt eller noe da. Bare kravebenet. Og h*n gråt veldig, og gjorde det helt til vi la h*n så h*n skulle sove litt. Det ble rødt over kravebenet, men så ikke noe til opphovning enda ihvertfall. Men det er vel naturlig at det hovner opp litt senere ihvertfall uten at det er et brudd av den grunn?

Er nok bare jeg som overreagerer, men det er så leit når de små skader seg. Hadde vært så mye enklere om h*n kunne snakke og si akkuratt hvor og hvordan det gjør vondt. Får se det an til i morgen antakelig, ikke farlig det?

Skrevet

Forresten virket det som det var vondt for h*n å røre på armen på den siden det var vondt, men h*n klarer det.

Skrevet

Han våknet igjen fra luren sin nå, og han har vondt, og gråter mye. Er det normalt? Er jo vanlig å få vondt etterpå når man har slått seg da. Er det bare det tro..? Huff.

Skrevet

Ring til legevakten og hør hva de har å si om saken! De er tross alt helsepersonell...

• Liker 4
Skrevet

Dersom han har vondt og gråter mye nå, etter at han har sovet, så kan du ringe legevakta.

• Liker 1
Skrevet

Han gråter ikke når han får sitte helt stille på fanget.

Skrevet

Jeg synes du skal kontakte lege. Hvis han har så vondt at han gråter hvis han rører seg...

• Liker 1
Skrevet

Hvis han ikke vil røre på seg, kontakt legevakt. Min gutt brakk foten på skolen, gråt masse og ble hentet av far. Kom hjem til meg på ettermiddagen og hadde da ikke vondt men ville bare krype så jeg tok Han til legevakten. Det var brudd på fire tær.

Gjest nobilian
Skrevet

Han gråter ikke når han får sitte helt stille på fanget.

Hva faen er det med folk som bruker nettfora for å stille diagnose på ungene sine??

Ring legevakt når du er i tvil, enklere blir det ikke. Så lærer du etterhvert hva som er gode grunner til å ringe og hva som ikke er det.

Irritert.

• Liker 4
Skrevet

Hva faen er det med folk som bruker nettfora for å stille diagnose på ungene sine??

Ring legevakt når du er i tvil, enklere blir det ikke. Så lærer du etterhvert hva som er gode grunner til å ringe og hva som ikke er det.

Irritert.

Må si du har en imponerende evne til å sette seg inn i andres situasjon og følelser, nobilian. Et diskusjonsforum er et diskusjonsforum.

Skrevet

Irritert.

Hva faen er det med folk som bruker nettfora for å kritisere andre for å spørre om ting som opptar dem?

Om det plager deg at folk søker råd, så kan du bare la være å lese innlegget.

• Liker 1
Gjest nobilian
Skrevet

Må si du har en imponerende evne til å sette seg inn i andres situasjon og følelser, nobilian. Et diskusjonsforum er et diskusjonsforum.

Helt riktig, og her kan man sannelig diskutere alt mellom himmel og jord..

"Jeg har ei vorte i øyet, bør jeg gå til legen?", "Mannen min blør ut av navlen, bør han ringe legen?" eller "Naboen har kjørt leggen i gressklipperen, bør han kontakte legen" er eksempler på spørsmål jeg ikke ville ha reagert på overhodet, siden det ville ha vært snakk om voksne mennesker som etter alt å dømme ville kunne si fra om noe gjorde vondt, hvor det gjorde vondt og hvor vondt det eventuelt var.

Ettåringer greier ikke det, og hvis man skal sette seg inn i "andres situasjon og følelser" er det ettåringens, og ikke foreldrenes. Det greier jeg fint, enn du? Akkurat denne synes jeg synd på, for å være ærlig.

Som forelder, lærer og bedreviter generelt - man bruker IKKE nettfora for å stille eventuelle akuttmedisinske diagnoser på barn som er for små til å kunne kommunisere skikkelig. Man ringer legevakt eller lege, tar sjansen på å få kjeft om man ringte på grunn av en bagatell, og man lærer av det.

Greit nok, tilstanden til TS' unge virker ikke veldig alvorlig, relativt sett, men prinsipielt er det fjøsnissefremferd å la en gjeng med fremmede som ikke engang har sett ungen ha den minste påvirkningskraft på hvorvidt man kontakter helsevesen eller ikke. Vær gjerne uenig. En fjøsnisse er en fjøsnisse.

• Liker 1
Skrevet

Helt riktig, og her kan man sannelig diskutere alt mellom himmel og jord..

"Jeg har ei vorte i øyet, bør jeg gå til legen?", "Mannen min blør ut av navlen, bør han ringe legen?" eller "Naboen har kjørt leggen i gressklipperen, bør han kontakte legen" er eksempler på spørsmål jeg ikke ville ha reagert på overhodet, siden det ville ha vært snakk om voksne mennesker som etter alt å dømme ville kunne si fra om noe gjorde vondt, hvor det gjorde vondt og hvor vondt det eventuelt var.

Ettåringer greier ikke det, og hvis man skal sette seg inn i "andres situasjon og følelser" er det ettåringens, og ikke foreldrenes. Det greier jeg fint, enn du? Akkurat denne synes jeg synd på, for å være ærlig.

Som forelder, lærer og bedreviter generelt - man bruker IKKE nettfora for å stille eventuelle akuttmedisinske diagnoser på barn som er for små til å kunne kommunisere skikkelig. Man ringer legevakt eller lege, tar sjansen på å få kjeft om man ringte på grunn av en bagatell, og man lærer av det.

Greit nok, tilstanden til TS' unge virker ikke veldig alvorlig, relativt sett, men prinsipielt er det fjøsnissefremferd å la en gjeng med fremmede som ikke engang har sett ungen ha den minste påvirkningskraft på hvorvidt man kontakter helsevesen eller ikke. Vær gjerne uenig. En fjøsnisse er en fjøsnisse.

Så fint at du er mye klokere enn oss andre da. Jammen godt noen etter meg på plass altså, oppførselen min er jo helt forferdelig.

TS (ps. takk for rådet)

Gjest nobilian
Skrevet

Hva faen er det med folk som bruker nettfora for å kritisere andre for å spørre om ting som opptar dem?

Om det plager deg at folk søker råd, så kan du bare la være å lese innlegget.

Sikkert. Kunne ha latt det være. Gjorde ikke det.

Og hva angår "ting som opptar dem"...i dette konkrete tilfellet står det mellom å ringe legevakt eller å ikke gjøre det.

Alt annet som opptar TS kan man fint se forbi, men når det dreier seg om et lite barns helse, må det være greit å påpeke at det er nokså meningsløst (og potensielt farlig) å spørre til råds mennesker som aldri har sett barnet.

Og om jeg tråkker noen på tærne får det nesten bare være, hensynet til ungen vil alltid veie tyngst.

• Liker 1
Skrevet

Ettåringen her snubla og slo kragebeinet sitt for ca en halvtime siden. Det virket som det var og er veldig vondt, men kjennes ikke ut som noe er brukket. La han så h*n fikk hvile og nå sover h*n heldigvis. Er det grunn til bekymring? Skal vi ringe legevakta? H*n har slått seg der en gang før og da fikk vi beskjed om at det ikke var noe å gjøre med det..

Hva skal til for at dere tar med ungen til legevakta når h*n har slått seg?

...når man tror at noe er brukket..?

Skrevet

"Jeg har ei vorte i øyet, bør jeg gå til legen?"

Vorte i øyet ja.. Er du virkelighetsfjern eller var det bare en ørliten skrivefeil?
Skrevet

...når man tror at noe er brukket..?

Ja, men hva om alt tyder på at ingenting er brukket, men ungen viser at det er veldig vondt likevel? Er det da lurt å se det an til dagen etter, eller skal en haste på legevakta med en gang?

Nå har vi bestemt oss for å se det an til i morgen, og om han ikke sover godt i natt og har vondt så drar vi til legen.

Men jeg er interessert i å høre hva andre mener er "alvorlig" nok til å oppsøke legevakta. Selv mener jeg vi har tatt en riktig avgjørelse på dette nå i kveld.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde kontaktet legevakta uansett. Bedre å ringe en gang for mye, og heller være på sikre siden. Ikke minst, godt at noen får sjekket han, sånn du også får slappet av og slipper å tenke på det. Man kan aldri vite..

Om sønnen min er skikkelig uheldig eller noe, så pleier jeg alltid å ringe legevakta uansett for å få en sjekk. Tar ingen sjanser der gitt. :)

Endret av ★Blackstar★
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...