Gå til innhold

Fettete støv


Rosebud

Anbefalte innlegg

I forbindelse med flytting blir det en del vasking og pakking. På kjøkkenet har vi en del ting som har stått fremme på benken og har til tross for jevnlig avtørking fått et klissete støvlag. Noen tips til hvordan man best fjerner dette fettete støvet fra ting i plast, glass og metall? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller blå Jif - min venn i nøden ;) Kan være lurt å sprute på tingene først å la det stå ett par minutter...ellers er jo også salmiakk en sikker vinner, men hard for hendene, så husk hansker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Regner med at dere mener utvannet salmiakk? Blandingsforhold? :) Blå jif er prøvd, men følte det bare ble smurt rundt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta for mye, for da "dør" du! Det svir noe innihampen i øyne og nese hvis det blir for sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er universalrenholdsmidlet som jeg har lært å lage av Kamikatze helt uovertruffent:

Skaff deg en dynkeflaske (f.eks en tom jif-sprayflaske) og bland ut en "liten dæsj" (ca en kork, kanskje?) salmiakk og en liten sprut zalo i vann. Denne blandingen er fantastisk til å løse opp fett, størknet og fastbrent mat og mye annet.

Jeg har en flaske stående på kjøkkenet og bruker den på alle flater som tåler salmiakk. Helt utmerket på fett-støv-laget som legger seg på de tingene som står nærmest komfyren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flaske stående på kjøkkenet og bruker den på alle flater som tåler salmiakk.

Det var det da - hvor mye tåler malte overflater egentlig? Vi har malt murvegg på kjøkkenet, og sist jeg prøvde å vaske rundt utløpet på kjøkkenvifta ble det ikke rent. Men er redd for å ødelegge malinga også. Noen som har erfaringer med denslags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På malte overflater er jeg ytterst forsiktig med salmiakken etter et uhell med et malt betonggulv for noen år siden (malingen flasset, og det var ikke mye pent), men zalo er også en kjekk fettløser :)

Jeg har forsøkt å begrense antall ulike renholdsmidler i hjemmet til et fåtall, og det er ikke ofte jeg har følt behov for spesialmidler når jeg har Zalo, salmiakk, Ajax, eddik og klorin i hus :) (Pluss eget til klesvask og maskinoppvask, da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...