Gå til innhold

Reise til Thailand 3-4 mnd alene med barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente som har fått beskjed av legen min om å oppholde meg minst et par mnd i strekk i et "ordentlig varmt land". Kankje 3-4 mnd.

Jeg har en sønn som går siste år i barnehage, så det krever litt ordentlig planlegging.

Saken er at jeg ikke vet hvor det er fint å dra? Har bare vært i USA på ferie.

Jeg tenkte på Thailand? Jeg kunne tenke meg et lite hus på stranden i rolige omgivelser uten allt for mye bråk og turister.

Det største problemet er at jeg vill trenge litt barnevakt. Jeg er nettstudent og trenger i snitt kanskje 4 timer for meg selv hver ukedag. Er såklart i tvil om hvor trygt dette er, selv om jeg hører at folk i Thailand er utrolig hyggelige osv.

Sønnen min snakker brukbart engelsk og er veldig glad i nye folk så jeg tror han hadde kost seg.

Har noen gjort noe lignenede, eller vill gi meg noen reisetips?

Hadde blitt veldig veldig glad! :) Er foresten mitt første innlegg her, jeg er ny. :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke reist dit med barn, men en venninne av meg gjorde det. Hun bodde på Khao Lak i den perioden mener jeg. Må legge til at hun er veldig avslappet av seg, og ikke typen som bekymrer seg.

Thaiene er veldig hyggelige og imøtekommende, men de ser nok på oss som veldig overbeskyttende. Jeg ville nok godt tydelig gjennom regler for barnet mitt før jeg hadde turt å overlate til barnevakt der.

Skrevet

Takk for svar! Jeg er nok heller typen til å bekymre meg mye..!

Synes at tanken på å sende ham avgårde bare for noen timer er skummel,

selv om personen er grei.

Mitt inntrykk er at de er hyggelige ja, også er det jo veldig mange som har au-pairer fra øst-Asia. De virker jo veldig flinke med barn, dvs vennlige, snille og tålmodige.

Hadde venninden din barnevakt der nede?

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente som har fått beskjed av legen min om å oppholde meg minst et par mnd i strekk i et "ordentlig varmt land". Kankje 3-4 mnd.

Jeg har en sønn som går siste år i barnehage, så det krever litt ordentlig planlegging.

Jeg tenkte på Thailand? Jeg kunne tenke meg et lite hus på stranden i rolige omgivelser uten allt for mye bråk og turister.

Det største problemet er at jeg vill trenge litt barnevakt. Jeg er nettstudent og trenger i snitt kanskje 4 timer for meg selv hver ukedag. Er såklart i tvil om hvor trygt dette er, selv om jeg hører at folk i Thailand er utrolig hyggelige osv.

Sønnen min snakker brukbart engelsk og er veldig glad i nye folk så jeg tror han hadde kost seg.

Hadde blitt veldig veldig glad! :) Er foresten mitt første innlegg her, jeg er ny. :)

Hei! Jeg har vært en god del i Thailand, både med barn og uten barn. Vil anbefale Koh Lanta, der er det stille og rolig, og svært barnevennlig. Prisnivået er også behagelig sammenlignet med fekst. Phuket. Det er mange svensker der - mange barnefamilier overvintrer, de har til og med svensk skole. Kan jo finnes barnevakter blant de litt større ungene der?

Skrevet

Hei!

Kan jeg spørre hvorfor du blir anbefalt det? Er det eksem eller noe sånt? Jeg lurer også på hvordan folk får råd til sånt :)

Det bodde en barnefamilie under oss i et leilighetskompleks på Kata beach på Phuket, de hadde vært der 2-3 mnd, de trivdes veldig, hadde to små barn.

Skrevet

Vil og slå et slag for Koh Lanta, super øy:) Har vært der flere ganger og stortrives. Fine barnevennlige strender, bosteder i mange prisklasser ( vi har bodd her http://www.laguna-beach-club.com/web/ og her http://www.ko-lanta.com/lanta_hotels/diamondsand.html ) Klong Dao er en bra strand å bo på, nært byen Saladan og veldig langgrunt. Long Beach og KLong NIn er og flott...men litt dypere. Her er et bosted vi likte..http://www.letsbookhotel.com/en/thailand/ko-lanta/hotel/lanta-miami-resort.aspx, vi har ikke bodd der, bare vært på besøk:))

Skrevet

Vil og slå et slag for Koh Lanta, super øy:) Har vært der flere ganger og stortrives. Fine barnevennlige strender, bosteder i mange prisklasser ( vi har bodd her http://www.laguna-beach-club.com/web/ og her http://www.ko-lanta.com/lanta_hotels/diamondsand.html ) Klong Dao er en bra strand å bo på, nært byen Saladan og veldig langgrunt. Long Beach og KLong NIn er og flott...men litt dypere. Her er et bosted vi likte..http://www.letsbookhotel.com/en/thailand/ko-lanta/hotel/lanta-miami-resort.aspx, vi har ikke bodd der, bare vært på besøk:))

Tusen takk for svar!! Det var virkelig en kjempehjelp!

Det ser ut som om det blir Koh Lanta for oss :)

Vi har ikke bestemt oss for bosted enda, men tenker nok på Klong Dao siden det er, som du sier, langgrunt og barnevennlig.

Har du vært på Long Beach? Er det en bra nok strand for en 6-åring som ikke kan svømme enda?

Jeg har vurdert der også, men fått et inntrykk av at stranden ikke er så fin..?

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du blir anbefalt det? Er det eksem eller noe sånt? Jeg lurer også på hvordan folk får råd til sånt :)

Hei! Beklager litt sent svar, er visst ikke så ofte her!

Legen mener at jeg har en biorytmeforstyrrelse og at det vill kunne løse seg met et langt opphold i varme. Jeg fryser nesten hele tiden og klarer ikke å få varmen i meg på lang tid om jeg først blir nedkjølt. Men fikk ME etter kyssesyken og det er jo et vanlig symptom.

Jeg er så heldig at venninden min skal bo i leiligheten min mens jeg er borte. Hun har akkurat flyttet fra sin samboer og ble veldig glad for å kunne bo her.

Derfor slipper jeg å betale dobbelt for å bo.

Jeg skrev også til div hoteller og spurte om de kunne gi meg et bra tilbud iogmed at vi skulle bli så lenge. Fikk faktisk et sted til halv pris!

Så gjelder det bare å ikke skeie ut for mye, så skal det nok gå! :)

Nåar det gjelder barna, så virker skolen der nede kjempefin!

Det gjør det jo mulig å ta med seg barn i skolealder på en sånn reise,

hvis du har fundert på det.

Jeg studerer foresten på nett mens jeg er der!

Jeg vet at flere og flere universitet begynner å tilby nettstudier nå (så og si gratis). Hvis man uansett har tenkt å få litt faglig påfyll av noe slag, så er det jo en god anledning å ta det i forbindelse med en sånn tur. :)

Skrevet

Hei!

Hei!

Vi er en familie på fire (barn 2og 4 år) som nettopp har tilbragt to mnd i Thailand, som en del av vår reise rundt jorden. Vi likte Thailand veldig godt. Det er barnevennlig, og ungene storkoste seg der.

Vi bodde i Cha Am, to timer sør for Bangkok. Vi leide leilighet privat, i stedet for å bo på hotell. Når man er borte så lenge er det greit med litt god plass. Det ble også MYE billigere.

Vi var begge to nettstudenter mens vi var der, og lette derfor en stund for å finne en leilighet som hadde ordentlig internet. Det kan nok være greit å sikre seg at de har ordentlig internet der du ender opp med å leie. Vi har opplevd mye problemer rundt omkring med trådløs netttilgang.

Det er nok greit å velge Koh Lanta, siden du finner svensk barnehage/skole der.

Vær obs på at det ikke er bare bare å oppholde seg 3-4 mnd i Thailand med tanke på visum. Du kan søke om 60 dagers visum før avreise(ved ambassaden i Oslo), og så forlenge dette med 30 dager mens du er i Thailand (hos immigration, nærmeste fra Koh lanta er vel Krabi?). Så må du reise ut av landet og inn igjen for å få 30 nye dager om du ønsker å være der lengre.

Jeg anbefaler Thailand på det varmeste. Det er et fantastisk land, og det blir nok et supert opphold for dere begge. Det er billig i Thailand, og man lever godt på et norsk studielån der.

Nå vet jeg ikke hvor varmt du må ha det, og når du tenker å reise, men vi har også bodd på Gran Canaria hvor de har norsk skole/barnehage, og et mer barnevennlig sted skal du lete lenge etter. Her kan man også leve det gode liv, og det er litt nærmere hjemme. Kjenner også flere som har tatt lengre opphold på Raratonga med barn, og de skryter veldig av det.

Vi har skrevet mye om Thailand, priser, hverdagsliv og erfaringer fra oppholdet vårt på bloggen vår:

http://www.rundtjorden.net

Skrevet

Hei!

Vi er en familie på fire (barn 2og 4 år) som nettopp har tilbragt to mnd i Thailand, som en del av vår reise rundt jorden. Vi likte Thailand veldig godt. Det er barnevennlig, og ungene storkoste seg der.

Vi bodde i Cha Am, to timer sør for Bangkok. Vi leide leilighet privat, i stedet for å bo på hotell. Når man er borte så lenge er det greit med litt god plass. Det ble også MYE billigere.

Vi var begge to nettstudenter mens vi var der, og lette derfor en stund for å finne en leilighet som hadde ordentlig internet. Det kan nok være greit å sikre seg at de har ordentlig internet der du ender opp med å leie. Vi har opplevd mye problemer rundt omkring med trådløs netttilgang.

Det er nok greit å velge Koh Lanta, siden du finner svensk barnehage/skole der.

Vær obs på at det ikke er bare bare å oppholde seg 3-4 mnd i Thailand med tanke på visum. Du kan søke om 60 dagers visum før avreise(ved ambassaden i Oslo), og så forlenge dette med 30 dager mens du er i Thailand (hos immigration, nærmeste fra Koh lanta er vel Krabi?). Så må du reise ut av landet og inn igjen for å få 30 nye dager om du ønsker å være der lengre.

Jeg anbefaler Thailand på det varmeste. Det er et fantastisk land, og det blir nok et supert opphold for dere begge. Det er billig i Thailand, og man lever godt på et norsk studielån der.

Nå vet jeg ikke hvor varmt du må ha det, og når du tenker å reise, men vi har også bodd på Gran Canaria hvor de har norsk skole/barnehage, og et mer barnevennlig sted skal du lete lenge etter. Her kan man også leve det gode liv, og det er litt nærmere hjemme. Kjenner også flere som har tatt lengre opphold på Raratonga med barn, og de skryter veldig av det.

Vi har skrevet mye om Thailand, priser, hverdagsliv og erfaringer fra oppholdet vårt på bloggen vår:

http://www.rundtjorden.net

Hei!

Tusen takk for tips! Jeg skal skjekke bloggen deres etterpå :)

Jeg tenkte på Gran Canaria, men leilighetene der virket ganske mye dyrere enn de i Thailand. Men det er absolutt en tanke til neste år feks!

Jeg har ikke planlagt dette lang tid i forveien og det er nok absolutt en fordel. Både mtp flybilletter og billig bosted. Jeg fant ikke en bra leilighet (som var ledig) på Koh Lanta, men jeg sendte mail til et par hoteller og spurte om de kunne gi meg en bra pris iogmed at vi skulle være så lenge. Fikk mail fra et hotell der jeg fikk oppholdet til under halv pris. Det er ikke et luksushotell, men helt ok (håper jeg, haha!)

Ang visum, så var jeg litt forvirret. Må man reise ut eller ikke..?

Snakket med en dame på ambassaden og hun sa som deg at man kan få for 60 dager og deretter må søke Immigration eller politiet om forlengelse. Hun sa at det var litt forskjellig hvor strenge de var. Noen ga kun for 15 dager av gangen og noen krevde at man reiste ut av landet og inn igjen og andre ikke. Så tenker jeg bare skal være superhyggelig og respektfull og håpe på det beste! :)

Gjest Nanette
Skrevet

Til dere som har reist med barn til Koh Lanta, brukte dere reisebyrå, eller hvordan la dere opp med flytur og bosted? Hvor mye sånn ca kommer det seg på?

• 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...