Gå til innhold

Hva er i veien med Cavalieren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har forslag/tips til hvordan jeg kan gå frem med å finne ut av hva som plager Cavalieren min?

Det er en hanne på 5 år. Han har mistet pels på brystet og på lårene. Han var utrolig sliten, og ble undersøkt av dyrlegen som sa han hadde hovne lymfekjertler. Ingen feber. Fikk antibiotika for det. I tillegg skrek han hvis han sto på to ben og hoppa opp på folk eller opp på møbler osv. Dyrlegen fant ikke noen fysisk årsak til dette, men ga han smertestillende. Det hjalp.

Nå noen uker etterpå mangler fremdeles pels. Og i natt kom han inn til meg på soverommet, tenkte at han kunne få komme opp i senga å sove sammen med meg. Ga han tegn til at det var greit, men han hopper ikke opp. Gir meg tydelig signal på at han vil, men han kvier seg for å hoppe opp. Jeg måtte hjelpe han opp. DET har jeg aldri måtte gjøre før.

Ellers virker han nå i fin form.

En tilleggsopplysning er at han ble kasterert for 3-4 mnder siden. (Vi har også en tispe: ønsker ikke å få valper her) Dette har oppstått nå siste 3 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket ham for syringomyelia? Det er en ganske vanlig sykdom på cavalieren.

Ut i fra det jeg har lest om det så har han ikke symptomer på syringomyelia. Skal ikke bastant utelukke det da. Faktisk skal jeg spørre mer om det til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er egentlig mer enig med dette etter å ha søkt og lest mer om det.

Noen som har erfaring med denne sykdommen? evt hvordan skal jeg gå frem med det? Da siden dyrlegen ikke fant noe...

En MRI undersøkelse gjøres tre steder her i landet.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund :tristbla:

jeg ville absolutt få undersøkt hunden så raskt som mulig om jeg var deg - det lar seg sikkert gjøre å finne et sted og et tidspunkt som passer. Så fint at det finnes tre steder - jeg trodde det bare var to :)

håper du finner ut av det, har du lyst til å holde oss oppdatert?

Lykke til til dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vanligste symtomet på syringmyelia er at hunden klør seg frenetisk på den ene siden av halsen. Gjør han det?

At pelsen faller av er ikke et vanlig tegn, så jeg heller nok mer mot at det er noe annet. En hudsykdom som også gjør at huden kjennes for "stram" når han strekker ut magen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.baywood-pets.co.uk/cavalier-info2.html

Her står det hvertfall noen symptomer på mange av sykdommene Cavalier er utsatt for. En høy pris å betale for de stakkars hundene når man anskaffer seg hunder som står på toppliste over å få arvelige plager, og helseproblemer...

Dømming hjelper overhodet ikke TS som er bekymret for familiemedlemmet sitt.

Dessuten vet du ikke noe som helst om hvorfor hun har skaffet seg cavalier. Jeg har en selv, som jeg overtok fordi eieren var en mishandlende drittsekk. Skulle jeg bare latt hunden dø fordi han tilfeldigvis er en cavalier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller enkelte oppdrettere som jeg reagerer på...

Nei, så klart skulle du ikke latt den dø når du fikk den på den måten, men utrolig mange som anskaffer seg potensielt syke hunder uten å tenke over det. Men beklager, det er ikke det det tråden handler om.

Har du vært hos flere veterinærer? høres jo veldig rart ut. Ville ha røntget både bein og hode, for det må jo være noe når han piper når han står på to bein, at han mister pels er også et sikkert tegn på at noe er som det ikke skal være. Har dyrlegen sjekket for patella luksasjon? det er vanskelig å finne ut av om hunden spenner seg hos veterinæren, ville helt klart ha tatt røntgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.baywood-pets.co.uk/cavalier-info2.html

Her står det hvertfall noen symptomer på mange av sykdommene Cavalier er utsatt for. En høy pris å betale for de stakkars hundene når man anskaffer seg hunder som står på toppliste over å få arvelige plager, og helseproblemer...

Jeg er klar over at det er mye sykdommer hos Cavalier. Det er en av grunnene til at jeg har valgt en annen rase hos min hund nummer to.

Hunden hadde uansett blitt født og solgt til noen om det var min eller noen andre sin hund. SÅ han hadde ikke kommet unna med sykdom uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste symtomet på syringmyelia er at hunden klør seg frenetisk på den ene siden av halsen. Gjør han det?

At pelsen faller av er ikke et vanlig tegn, så jeg heller nok mer mot at det er noe annet. En hudsykdom som også gjør at huden kjennes for "stram" når han strekker ut magen kanskje?

Han gjør faktisk det. Men har ikke satt det i sammenheng før jeg leste om det nå. Han er knapt borti ene siden av hode før han kommer med en rar lyd. Han har egentlig gjort det en stund. samtidig kan det hende at det overanalyseres nå, med tanke på at det er pelsavfallet som er mest fremtredende på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller enkelte oppdrettere som jeg reagerer på...

Nei, så klart skulle du ikke latt den dø når du fikk den på den måten, men utrolig mange som anskaffer seg potensielt syke hunder uten å tenke over det. Men beklager, det er ikke det det tråden handler om.

Har du vært hos flere veterinærer? høres jo veldig rart ut. Ville ha røntget både bein og hode, for det må jo være noe når han piper når han står på to bein, at han mister pels er også et sikkert tegn på at noe er som det ikke skal være. Har dyrlegen sjekket for patella luksasjon? det er vanskelig å finne ut av om hunden spenner seg hos veterinæren, ville helt klart ha tatt røntgen.

Har bare vært hos en. Tenkte jeg skulle ringe en annen vet. over helgen og få en second opinion på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden kan da fint ha to sykdommer samtidig - både syringomyeli og pels-sykdommen?

Kanskje hunden er så stresset at den klorer vekk all pelsen, er visst ikke så uvanlig at dyr gjør det i stressede situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...