philippa starck Skrevet 17. desember 2003 #1 Del Skrevet 17. desember 2003 Vi giftet oss i sommer, så da lurer jeg på hvordan det blir regnet: Vi har (eller dvs JEG har) endel penger på konto. Han har et lite lån som står på ham. Vil det lønne seg å overføre sparepengene våre til ham, slik at ikke jeg får formuebeskatning? Eller regner de alt som "vårt" nå som vi er gifte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flo* Skrevet 17. desember 2003 #2 Del Skrevet 17. desember 2003 Skatteloven § 2-12. Ligning av ektefeller hver for seg Ektefeller lignes hver for seg a. når ekteskapet er inngått etter 31.oktober året før inntektsåret ____ For inntektsåret 2003 skal dere dermed ikke lignes samlet. De første 120 000;- av formuen er ikke skattepliktige. (tall fra 2002) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2003 #3 Del Skrevet 17. desember 2003 Dere skal lignes sammen på formuen, det har derfor ikke noe å si hvem penger og gjeld står på. Men merk at det er den pengene står på som går renteinntekten tillagt på inntekten sin. Dere er imidlertid fri til å flytte formue og gjeld mellom dere for å "komme best mulig ut av formuesbeskattingen". Dersom en av dere har veldig lav inntekt det året dere gifter dere, så kan dere be om å bli skattelagt sammen. Lønner seg ofte å regne litt på dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå