Gå til innhold

Hvem bestemmer hjemme?

Fremhevede innlegg

Gjest frøken am
Skrevet

Jeg må nok le :fnise:

Mamma har ALLTID sagt at det er deres hus, og de går ingen steder fordi jeg får venner på besøk.

Om det passer seg slik, at de skulle ut, så har det vært ok.

Men jeg hadde aldri fått mamma vekk fra stuen fordi jeg ville :fnise:

Hun kunne skrudd ned lyden på tv'en hvis jeg leste ved middagsbordet, men det er nok det...

Stå på krava dine du!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her

Det løste seg til det beste for alle parter. Hun og venninna dro ned til ett familiemedlem der de har ett stort rom helt for seg selv. Mannen min og jeg sitter nå i stua og koser oss med bok og avis, og nydelig musikk - etter å ha spist en lang, sen frokost.

Jeg er glad for alle kommentarene, det er så lett å få dårlig samvittighet samtidig som man kjenner at dette er feil.

Og ja, det er nok flere i hennes generasjon som vil møte en virkelighet de ikke var forberedt på. Det kalles å bli voksen:-))

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si jeg støtter jenta litt som tross alt vil gjøre lekser, gjøre det bra på prøver for å få en god utdannelse og muligheten til et godt uavhengig liv. Selv hadde jeg holdt meg unna om mine barn hadde bedt om ro og rom rundt utdanning. Mine foreldre gjorde det samme mot meg. Ingen av oss kan kalles egoister.

Om spisebordet er per dags dato eneste mulige arbeidsplass for to så skjønner jeg at hun forventer full bruksrett på dette. Du burde heller være glad for at de faktisk vil oppnå noe i livet. OM noen år pluss minus, har du hele huset for deg selv uansett.

Skrevet

Jeg må si jeg støtter jenta litt som tross alt vil gjøre lekser, gjøre det bra på prøver for å få en god utdannelse og muligheten til et godt uavhengig liv. Selv hadde jeg holdt meg unna om mine barn hadde bedt om ro og rom rundt utdanning. Mine foreldre gjorde det samme mot meg. Ingen av oss kan kalles egoister.

Om spisebordet er per dags dato eneste mulige arbeidsplass for to så skjønner jeg at hun forventer full bruksrett på dette. Du burde heller være glad for at de faktisk vil oppnå noe i livet. OM noen år pluss minus, har du hele huset for deg selv uansett.

Kjempefint at ungdommene tar utdanningen seriøst ja. Men jeg kan ikke forestille meg hva slags skole denne jenta går på som gjør at man MÅ ha et stort spisebord tilgjengelig for å gjøre skolearbeid? Jeg har selv gått på skole i "hundre år"(føles litt slik iblant :fnise: ) og har erfaring fra videregående, høyskole og universitet. Og likevel har jeg aldri hatt problemer med å være litt kreativ i forhold til hvor jeg gjorde skolearbeidet. På en 12 kvadrat stor hybel må man nesten være litt løsningsorientert for å få ting til. Og den måten å tenke på (alt går an, jeg må bare tenke ut noe smart) har hjulpet meg på mange områder i livet.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette spisebordet er så viktig jeg. Hadde det vært eneste mulighet for ungdommene å gjøre skolearbeidet så hadde jeg skjønt det, men det har da ikke kommet fram noe i denne tråden som tilsier at det er umulig å gjøre skolearbeidet et annet sted, selv om det er mest praktisk med et stort bord?

• Liker 1
Skrevet

La dem sitte i kjellerstua.Får være grenser for å være storforlangende

Syns hun høres ut som en bortskjemt idiot. Mine døtre hadde aldri bedt resten av familien om å sitte i kjelleren pga lekser. Jeg hadde aldri godtatt slik frekkhet.

Jeg hadde aldri funnet meg i at mine unger hadde krevd slik som denne unge damen.

Jeg hadde ikke funnet meg i å blitt kastet ut av min egen stue i en hel dag nei.

Hadde mine barn prøvd seg på noe slikt hadde det nok blitt lest høyt ut av bibelen gitt.

Jeg hadde satt foten ned og sagt at de kan gjerne lese, men at jeg hadde forblitt i huset. Hadde jeg hatt andre planer hadde jeg jammen gjort dem om bare for å bevise ett poeng.

Hør på dere selv da, som synes denne ungdommen oppfører seg så hårreisende. Hva får dere til å tro at dere er så utrolig mye bedre familiemedlemmer? Grøss. Dere høres jo ut som bortskjemte drittunger selv.

Skrevet

:overrasket:

Eg kunne aldri ha sagt noko slikt til foreldra mine då eg var 18! Eg hadde ikkje noko kjellarstue heller, berre eit knøttlite rom.

• Liker 1
Skrevet

Hør på dere selv da, som synes denne ungdommen oppfører seg så hårreisende. Hva får dere til å tro at dere er så utrolig mye bedre familiemedlemmer? Grøss. Dere høres jo ut som bortskjemte drittunger selv.

Er man bortskjemt hvis man forventer å kunne sitte i egen sofa - kjøpt for egne penger - i eget hus - kjøpt for egne penger, - , i helga, etter å ha jobbet hele uka ( for å få råd til å kjøpe den sofaen og det huset og fø på de barna.....)... Er man bortskjemt da??

• Liker 3
Skrevet

Er man bortskjemt hvis man forventer å kunne sitte i egen sofa - kjøpt for egne penger - i eget hus - kjøpt for egne penger, - , i helga, etter å ha jobbet hele uka ( for å få råd til å kjøpe den sofaen og det huset og fø på de barna.....)... Er man bortskjemt da??

Nettopp!

Alle i en familie skal ta hensyn til hverandre, men foreldrene har en ekstra rettighet både i forhold til alder og det å være familiens overhode og den/de som sørger for at familien har et sted å bo og mat å spise.

Hadde det vært sånn at datteren ikke hadde noe sted å oppholde seg så hadde foreldrene vært egoistiske. Men jenta kan velge mellom rommet sitt og kjellerstua der hun og venninnen får være i fred. Eventuelt kan de bruke spisebordet, men akseptere at andre oppholder seg i nærheten og lar livet gå sin vante gang. Altså har jenta TRE valg, mens noen forventer at foreldrene bare skal la seg diktere av datteren sin og rømme huset?

• Liker 2
Skrevet

Eneste problemet jeg ser er datterens påståtte dårlige tone.

Hadde hun spurt vennlig, synes jeg mor pg far burde vike en søndag for datterens prøver.

Skrevet

Oi,oi. Det skulle skjedd i mitt hjem! Tror nok min datter hadde fått klar beskjed om hvor landet ligger. Enten kunne hun satt seg i kjelleren selv, gått på lesesal på skolen eller bibliotek.

Ingen forteller meg hvor jeg skal sitte i mitt eget hus og fatter ikke at noen finner seg i det.

Syns den datteren din virker litt bortskjemt.

• Liker 2
Skrevet

Eneste problemet jeg ser er datterens påståtte dårlige tone.

Hadde hun spurt vennlig, synes jeg mor pg far burde vike en søndag for datterens prøver.

Jeg må si meg enig i dette!!

TS: hva med å nå ligge litt i forkant til neste lesehelg, og spør datteren hva som kan gjøres med kjelleren for å gjøre det "leksevennlige"? Trenger hun nytt bord og en vannkoker så se på det som en investering til hun flytter ut... Med tanke på hvor stor plass dere tilsynelatene har syns jeg det er uakseptabelt at dere må evakuere for at hun skal få lese, hun har nok større plass enn den gjennomsnittlige ungdom, men det er klart det skal tilrettelegges i den grad dere får til det... :)

Skrevet

Det hadde faktisk ikke vært aktuelt i det hele tatt. Hun har en hel kjellerstue for seg selv. De kan sette seg på biblioteket hvis de synes det er så grusomt å ha foreldre i nærheten, jeg hadde ikke funnet meg i å bli forvist fra mitt eget hus. Er det forresten snakk om gruppeoppgaver, slik at de jobbe sammen? Eller samarbeider de bare fordi det er morsommere?

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hva slags lekser det er jeg, siden det krever så stor plass. :klo:

• Liker 1
Skrevet

Du er velkommen til å ha besøk i kjellerstua og kan finne en løsning med større bord om du vil. Du får ikke kaste ut oss fra vårt eget hus. Trenger du mer plass enn hva vi rikelig har gitt dg, er det mye fint på leiemarkedet;)

:klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...