Gå til innhold

Hvem bestemmer hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke fest, men lekselesing

Vår datter på 18 år bor hjemme mens hun fullfører siste året på videregående. Min mann og jeg har begge krevende jobber, hans innebærer også jobbing på lørdager.

Søndagene er vår "hviledag", vi tusler rundt, lager kaffe, sen frokost, hører på god musikk, går en tur hvis været er bra og lager god middag....

En søndag for litt siden ga vår datter oss "beskjed" om at en venninne kom over og skulle gjøre lekser sammen. Vi har ett hus med åpen løsning, og mens jeg satt og leste ei avis og hørte på litt musikk, ble jeg bedt om å gå i kjellerstua (!?). Jeg ble så paff at jeg gjorde det, og satt der og "glodde" til det var middagstid.

(selv kunne jeg aldri drømt om å be mine foreldre forlate stua på den måten)

Nå i kveld kommer vår datter hjem og sier at venninna kommer lørdag kveld, og at de skal jobbe med en prøve på søndag. Vi sier hun er hjertlig velkommen, men at de må akseptere at vi også er her.

Det gjør hun altså ikke, og vi har akkurat avsluttet en "krangel" hvor hun synes vi er veldig urimelige som ikke legger til rette for henne slik.

Ikke det at vi sitter i stua og bråker, men leser aviser, hører litt musikk, går på kjøkkenet og lager oss en kopp kaffe - vanlige søndagsaktiviteter. Problemet er ikke at vi ikke kan justere ned støynivået rundt oss, men at vi må forlate vårt eget hus....

Hva synes dere?

Hun har stort rom og disponerer hele kjelleren alene, men har ikke stort nok skrivebord til 2. Foreldrene til venninna skulle ha gjester lørdagskvelden så det passet ikke....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er velkommen til å ha besøk i kjellerstua og kan finne en løsning med større bord om du vil. Du får ikke kaste ut oss fra vårt eget hus. Trenger du mer plass enn hva vi rikelig har gitt dg, er det mye fint på leiemarkedet;)

• Liker 21
Skrevet

Reis på Ikea eller en eller annen plass og kjøp et svææært skrivebord til å ha i kjellerstuen.

Selvsagt bestemmer du hjemme, men jeg hadde vært villig til å strekke meg langt for mine barns lekse og lesero. Men jeg syns datteren din kan gå i kjelleren. Dere må altså skaffe større skrivebord.

• Liker 5
Skrevet

Hvis jeg hadde vært venninna, hadde jeg likt å bli "henvist" til kjeller eller rom. Jeg hadde ikke likt å sitte i stua hvor foreldre også oppholder seg.

• Liker 3
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg synes det er selvsagt at dere skal få oppholde dere hvor dere vil. Men det gjør heller ikke noe om dere er i kjellerstuen mens de er på kjøkkenet/stua. Det er jo tross alt snakk om lekser, så jeg synes ikke det gjør noe om du prøver å være grei med henne. Jeg skjønner også at de ikke har lyst og sitte å diskutere mens dere sitter like ved å kan høre hvert ord. Men hun har selvsagt også et ansvar, og må kunne tilpasse seg. Jeg synes dere begge har et ansvar overfor hverandre, men til syvende og sist så er det vel du og mannen din som eier huset, og bestemmer til slutt.

Skrevet

Større skrivebord er en god ide.

Vi ønsker også å strekke oss langt, så i grunnen er dette en prinsippdiskusjon, ikke det at vi overhodet ikke kan tilpasse oss eller vurdere å dra på besøk eller....

Problemet er mer at hun forventer det, synes vi er urimelige som ikke støtter henne ved å sitte i kjellerstua eller "forlate" huset.

Vi kommer til å gjenta at venninna er hjertlig velkommen hit, og at de mer enn gjerne må bruke spisestuebordet men at vi også bor her, også den dagen.

Kan også nevne:

- sist de var her, ble vår datter irritert da vi ba dem rydde spisebordet når vi skulle ha middag...

Skrevet

Jeg synes det er selvsagt at dere skal få oppholde dere hvor dere vil. Men det gjør heller ikke noe om dere er i kjellerstuen mens de er på kjøkkenet/stua. Det er jo tross alt snakk om lekser, så jeg synes ikke det gjør noe om du prøver å være grei med henne. Jeg skjønner også at de ikke har lyst og sitte å diskutere mens dere sitter like ved å kan høre hvert ord. Men hun har selvsagt også et ansvar, og må kunne tilpasse seg. Jeg synes dere begge har et ansvar overfor hverandre, men til syvende og sist så er det vel du og mannen din som eier huset, og bestemmer til slutt.

TS her:

Venninna kommer lørdag kveld, det er snakk om fra morgenen til etter middag. Kjellerstua er til vanlig vår datters domene, ser for meg at det blir litt stusselig å sitte der så lenge....men vi får forsøke å komme til en enighet.

Skrevet

Støtter forslaget om å dra på ikea og kjøpe et stort arbeidsbord til kjellerstua. Det er urimelig å forlange at dere skal evakuere huset, da får hun heller tilpasse seg situasjonen og jobbe hos venninna eller på biblioteket.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er urimelig av henne å forvente tilrettelegging for lekselesing. Enn så lenge er det ikke ideelt for dem å sitte i kjellerstua, så frem til dere ordner en bedre løsning synes jeg det er rett og rimelig at dere trekker dere tilbake så de får leksero.

At hun blir irritert fordi bordet må ryddes til middag er bare teit, men kan muligens unngås ved å lage en avtale på forhånd om at "klokka fire blir det middag, så bordet må være ryddig til da".

• Liker 1
Skrevet

Jo, det er urimelig når hun forventer at alle andre i husstanden skal evakuere fra fellesrommene fordi hun har lagt planer med en venninne om å lese lekser. Det rimelige hadde vært å avtale med foreldrene først og enda lurer bedt om et større bord til kjellerstua selv. Hun er 18 og må kunne forventes en viss løsningsvilje og forståelse for at andre mennesker også har behov.

• Liker 6
Skrevet

La dem sitte i kjellerstua.Får være grenser for å være storforlangende

• Liker 7
Skrevet

Syns hun høres ut som en bortskjemt idiot. Mine døtre hadde aldri bedt resten av familien om å sitte i kjelleren pga lekser. Jeg hadde aldri godtatt slik frekkhet.

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Da jeg gikk på VGS kasta jeg pappa ut forran store prøver og eksamen/tentamen, bare fordi jeg ikke orka å ha andre mennesker labbende rundt.

Men jeg er en slik en som må lese i et HELT stille rom, som ikke takler den minste løyd når jeg konsentrer meg.

Dessuten ble jeg sinna av at andre "kosa seg" (les: drakk kaffe og hørte på musikk og slappa av) mens jeg selv var stressa..

Men det skal legges til at min far ikke hadde noe problem med å bli kasta ut heller - han så på det som en unnskyldning til å gå en tur eller gjøre andre utendørs søndagsaktiviteter :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er urimelig av henne å forvente tilrettelegging for lekselesing. Enn så lenge er det ikke ideelt for dem å sitte i kjellerstua, så frem til dere ordner en bedre løsning synes jeg det er rett og rimelig at dere trekker dere tilbake så de får leksero.

At hun blir irritert fordi bordet må ryddes til middag er bare teit, men kan muligens unngås ved å lage en avtale på forhånd om at "klokka fire blir det middag, så bordet må være ryddig til da".

Nei vettu hva!!!

Jeg håper ikke de fleste unger av i dag har blitt oppdratt til å bli storforlangende egoister.

Hun har en hel kjellerstue til disposisjon!

Jeg hadde aldri funnet meg i at mine unger hadde krevd slik som denne unge damen. Det kunne ingen av dem funnet på heller forøvrig!

Jeg blir helt målløs jeg!

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke funnet meg i å blitt kastet ut av min egen stue i en hel dag nei. Om de ikke kunne ha sittet på rommet eller kjellerstuen så finnes det bibliotek.

Men å kjøpe et stort arbeidsbord høres jo veldig lurt ut.

• Liker 2
Skrevet

Hun bestemmer ikke hjemme før hun bor i eget hjem - kjøpt og betalt av egne penger. Mor og far bestemmer i huset sitt. Barna må innfinne seg etter det. Er hun ikke fornøyd, kan hun slutte på skolen, begynne å jobbe og leie seg en hybelleilighet og være sjef der heller.

• Liker 3
Skrevet

Hva skjer med verden? Jeg begynner å skjønne hvorfor dagens ungdom er så bortskjemte og ufordragelige...

Ikke søren om jeg hadde godtatt å bli fortalt at jeg som forelder må evakuere huset siden mitt barn og hennes venn trenger huset til lekselesing.

Jeg vil tro det er nok av plass i kjellerstuen, og med litt fantasi, så får man på et vis ordnet nok skrivebordsplass til begge.

Jeg hadde ikke tolerert en slik oppførsel rett og slett.

• Liker 2
Skrevet

Gjett om denne jenta får seg et sjokk hvis hun klarer å karre seg ut i arbeidslivet noen gang!

Skrevet

Jepp, og her ser vi en generasjon jenter som blir vant til å få alt med en gang samt venner seg til at resten av miljøet rundt danser etter deres pipe. En ting er å spørre om de kan få bruke rommet litt i stillhet (som jeg på høflig forespørsel nok vil kunne være villig til), en helt annen ting er å kreve.

Nei, da får de som har fylt 18 heller flytte ut, heller enn å kommandere sine foreldre rundt hvis de syntes det er så ille å bo hjemme.

Slikt hadde hvertfall aldri blitt tolerert da jeg vokste opp, men det skulle da bare mangle. En viss høflighet bør man kunne utstykke sine håpefulle med.

• Liker 1
Skrevet

Hadde mine barn prøvd seg på noe slikt hadde det nok blitt lest høyt ut av bibelen gitt.

Hadde de spurt hadde det nok neppe vært noe problem, men slik kreving fremskaffer bare vrangviljen min.

Så lenge hun bor hjemme er det deres regler hun lever etter. Hvis hun synes det er ett problem så får hun flytte.

Jeg hadde satt foten ned og sagt at de kan gjerne lese, men at jeg hadde forblitt i huset. Hadde jeg hatt andre planer hadde jeg jammen gjort dem om bare for å bevise ett poeng.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...