Gå til innhold

Flere som sliter med prolaps her inne?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir snart gal! :trist: Har hatt et ryggprolaps siden slutten av januar nå, og det går jo ikke over! Ryggsmertene er greie nok, men prolapsen presser på en nerve som sender intense strålesmerter ut i høyre fot. Generelt er jeg stiv som en stokk, og må bruke lang tid for å i det hele tatt reise meg fra en stol eller bøye med neg for å plukke opp noe på golvet. Og jeg er ikke 20 engang! Noen dager går det nesten ikke ann å ligge, eller stå eller gå, og hva gjør man da? Tar smertestillende jevnt og trutt, men jeg blir både sløv og kvalm av de. Har gått til fysioterapi, men hjalp ikke noe særlig.

Flere som har det slik? Hvor lenge har/hadde dere prolaps? Noen tips til bedring? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det beste tipset i verden: Gå til fastlege og KREV henvisning til kirurg. Kirurgen er langt bedre kvalifisert til å vudere å om operasjon er hensiktsmessig, enn fastlegen. Jeg gikk med min i 9 år (fikk prolaps en gang på videregående), operasjon er det smarteste jeg noen gang har gjort. 9 år med av-på smertehelvete var borte på null komma niks. I tillegg blir du pillefri, og folk med sterke ryggplager er veldig utsatt for å bli pilleavhengig.

Desverre er det mange fastleger som mener at operasjon er unødvendig, men la det heller være opp til deg i samråd med kirurg. Du kan iallfall høre hva en kirurg mener om saken din. De operer gjerne 3-4 prolapser hver dag hele året (bortsett fra helgen selvsagt) og har MYE bedre kompetanse på dette enn fastlegen. Jeg anbefaler det virkelig på det sterkeste!

I Norge har vi jo også fritt sykehusvalg så om det er lang ventetid i nærheten av der du bor så anbefaler jeg sentralsjukehuset i Førde i Sogn og Fjordane. De har landets beste ryggkirurger.

Gjør deg selv den tjenesten og få time til konsultasjon hos kirurg, så kan du bestemme deg etterhvert om du ønsker operasjon.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også prolaps, men null smerter

Skrevet

Trening med RedCord og å gå i ulendt terreng!

Skrevet (endret)

Min far har/har hatt prolaps og blitt operert to ganger. Det aller beste tipset jeg kan gi deg fra hans erfaringer er; GÅ. Gå minst en tjue minutters tur hver dag. Helst i litt ulendt terreng og ikke på ren asfalt. Er det noe som helst skog eller enger rundt der du bor, gå der. Det vil være ubehagelig og litt vanskelig i starten, men etter hvert burde det bli enklere- hvis ikke så går du til lege evt kirurg som kan vurdere deg. Operasjon er som regel anbefalt som siste utvei, men legen eller kirurgen kan vurdere om du trenger det.

Trening er beste angrep, både gåturer og yoga er anbefalte treningsformer. I yogagruppa mi er det tre med prolaps og de sier de har mye avkastning av den treningen.

Endret av Minya
Skrevet

Har hatt flere prolapser så jeg kjenner meg igjen

Min første gav permanent nerveskade,ned i høyre bein. Det var skive L5/S1 som gav problemer.

Du burde få tatt mr og sjekket hvilken skive som gir problemer (mest sansynlig L5/S1)

Det finnes medisiner (neurontin,sarotex ,lyrica) og andre ting du kan prøve mot nervesmertene

Jeg har vært igjennom opphold på ryggklinikk og smerteklinikker. Der fikk jeg testet ut TENS apparat men det hjalp ikke meg.Slyngetrening,gåing hjalp ikke. Men Neurontin + nerverotblokader har hjulpet meg mot mine smerter.

Krev en MR av ryggen,søk om å komme til smerteklinikk om det er uaktuelt å operere

God Bedring!

• 2 år senere...
Skrevet

Dra til legen å få deg time til MR! Utifra det kan kanskje legen sende deg til riktig behandlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...