Gå til innhold

lage egen såpe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg lurer litt på å lage egen såpe. men når jeg så på hobbybutikken, hadde de bare sett til 2-300 kr, og det syntes jeg var litt mye når jeg egentlig bare gjør det for å prøve å se om det kan være noe å satse på å lage i for eksempel julegave/bursdagsgaver osv.

noen som vet hvor jeg kan få kjøpt billigere såpebase? hørte noe snakk om på apoteket, men kan ikke finne noe. hva er prisen på de?

dessuten i det settet de hadde på hobbybutikken, var lukttilsettningen lavendel, og det er ikke jeg så glad i. hva annet kan jeg bruke som lukt/fargetilsettning? :)

takker for eventuelle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takker for svar! :)

ja, det er noen sett som ligner på de jeg har sett på, men jeg syntes de jeg likte, var så dyre. :-/ er ikke sånn kjempeglad i lavendel eller rose osv, kunne gjerne tenkt meg å hatt en annen lukt/farge på de. men jeg har jo ikke peiling på hva jeg kan og ikke kan tilsette. hadde vært så kjekt om man kunne kjøpt en nøytral såpebase (som jeg har hørt at de skal ha billig på apoteket, men jeg finner ikke noe), å tilsatt egen lukt. :)

men igjen, takker for svar og link. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pakket ned min bok om å lege sin egen såpebase, men om du går på biblioteket eller noe finner du sikkert en bok om temaet.

Jeg har lett opp noen linker til deg:http://www.lysesider.no/fritid/saapeproduksjon.htm

http://www.lissiedesign.com/prosjekt/kosmetikk_saape/egne%20saper.htm

http://ndla.no/nb/node/11258

http://gronnsaape.blogspot.com/2011/03/lyst-lre-lage-dine-egne-saper.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..og så finnes det sikkert mange fler linker.

Om du en gang skulle få lyst til å lage en klar såpebase med kaustiksoda som ingrediens, så anbefaler jeg deg at du ikke bruker aluminiumskasserolle, da koker den nemlig over som en reaksjon på aluminiumet. Har gjort dette selv og det meste av såpemassen kokte opp til uanta dimensjoner, krøp ut av kasserollen og fikk betonggulvet der jeg holdt på til å dufte sitron i månedsvis, samt å bli fryktelig glatt om det kom vann på der det meste av såpa hadde havnet.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for fine linker. :)

men jeg rekker nok desverre ikke å handle det på nett innen jeg får lønn, så hadde vært veldig greit om det var en fysisk butikk jeg kunne gått i å handlet det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og så finnes det sikkert mange fler linker.

Om du en gang skulle få lyst til å lage en klar såpebase med kaustiksoda som ingrediens, så anbefaler jeg deg at du ikke bruker aluminiumskasserolle, da koker den nemlig over som en reaksjon på aluminiumet. Har gjort dette selv og det meste av såpemassen bake kokte opp til uanta dimensjoner, krøp ut av kasserollen og fikk betonggulvet der jeg holdt på til å dufte sitron i månedsvis, samt å bli fryktelig glatt om det kom vann på der det meste av såpa hadde havnet.

oi, nei, det er jo ikke noe moro, så takk for tips, det skal jeg huske når jeg kommer så langt som at jeg får lagd såpa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, nei, det er jo ikke noe moro, så takk for tips, det skal jeg huske når jeg kommer så langt som at jeg får lagd såpa. :)

..om du bruker en ferdiglagd såpebase eller lager såpe etter kalde prinsipper, slipper du dette problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..om du bruker en ferdiglagd såpebase eller lager såpe etter kalde prinsipper, slipper du dette problemet.

takk takk, da blir nok sikkert ikke det et problem. :)

du husker ikke hvor du kjøpte såpebase når du lagde såpe da? og hvor mye du gav for det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk, da blir nok sikkert ikke det et problem. :)

du husker ikke hvor du kjøpte såpebase når du lagde såpe da? og hvor mye du gav for det? :)

Jeg lagde min egen base, det var da "ulykken" skjedde :)

Her har du to oppskrifter på hvordan du kan gjøre det:Såpe fra grunnen av

Bakdelen med å lage basen selv, er at det trengs tid til herding av såpa, samt modning etter oppskjæring - nesten litt som en ost!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde min egen base, det var da "ulykken" skjedde :)

Her har du to oppskrifter på hvordan du kan gjøre det:Såpe fra grunnen av

Bakdelen med å lage basen selv, er at det trengs tid til herding av såpa, samt modning etter oppskjæring - nesten litt som en ost!

hmm, spennende. :) tror jeg i første omgang lager med ferdig base, så jeg får se litt hva det her dreier seg om (er ikke så vandt med/flink til å lage hjemmelagede ting fra bunnen av :fnise: ). men det hadde vært veldig artig å prøve dette en gang også, så siden er bokmerket! :)

takk igjen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å kjøpe såpemasse, lukt og farge hver for seg. Da kan jeg velge mer selv. Bestiller på Panduro eller kjøper i hobbybutikken her jeg bor. Husker ikke hva jeg har betalt for nå er det så lenge siden sist.

Og kan absolutt anbefale loffagurk såper (såper som ser ut som lime-, appelsin- eller sitronskiver alt ettersom hvilken farge man bruker)! De er kjappe å lage og fine å gi i gaver. På de går det litt mindre såpemasse. Jeg kjøpte loffagurk på helsekosten. Kosta ikke så mye. 40-60kr kanskje, for fem år siden. Holdt til hvertfall 10 såper.

Lykke til! Det er kjempe gøy:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe såpemasse, lukt og farge hver for seg. Da kan jeg velge mer selv. Bestiller på Panduro eller kjøper i hobbybutikken her jeg bor. Husker ikke hva jeg har betalt for nå er det så lenge siden sist.

Og kan absolutt anbefale loffagurk såper (såper som ser ut som lime-, appelsin- eller sitronskiver alt ettersom hvilken farge man bruker)! De er kjappe å lage og fine å gi i gaver. På de går det litt mindre. såpemasse. Jeg kjøpte loffagurk på helsekosten. Kosta ikke så mye. 40-60kr kanskje, for fem år siden. Holdt til hvertfall 10 såper.

Lykke til! Det er kjempe gøy:)

tusen takk for svar! :)

jeg prøvde nå i helgen, å ja; det var kjempegøy! :) fikk tak i såpebase på panduro, tror den kostet 65, var ikke noe ille det. :)

men hva er en loffagurk? :gjeiper: har du mulighet til å poste et bilde/forklare litt mer, for det hørtes veldig artig ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...