Gå til innhold

Prolaps

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, noen som vet hva en midtre prolaps er? Syns han sa i L5...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at den beskyttende puten som ligger mellom ryggleddene har begynt å lekke litt. Det gjør at fjæringen mellom leddene blir dårligere, og leddene vil begynne å skjære mot hverandre, noe some r en smertefull opplevelse. Vanlig råd er å gå til manuell terapuet, og ellers trene opp muskelaturen rundt, slik at de tar seg av støt og belastninger. En prolaps vil alltid ligge mellom to ryggledd, så hos deg ligger den da enten mellom L4 og L5, eller mellom L5 og L6.

Hvorfor spør du ikke legen din om dette?

Skrevet

Jeg snakket med legen i dag og fikk beskjed om at jeg har en prolaps.. Ikke noe å gjøre med, så lenge det ikke plager meg.

Skrevet

Men er det forskjell på midtre prolaps og annen prolaps?

Skrevet

Sikker på at han ikke sa mindre? Ikke midtre? Hvis det begynner å plage deg er det ting som kan gjøres, men hvis det ikke plager deg, så er det vel ikke noe problem.

Du har tatt MR, ikke sant? Eller har legen din bare kjent på ryggen din og gjettet at du har mindre (midtre) prolaps?

Hvis det ikke plager deg, skjønner jeg ikke hvorfor du skal ha tatt MR, og du må ha tatt MR for å avdekke prolaps?

Skjønner ingenting her nå... :klo:

Skrevet

Joda, jeg har tatt MR pga merkelige symptomer som mest sannsynlig stammer fra nervesystemet. Men, det eneste de fant var denne prolapsen. Ja, han sa midtre, gjentok det to ganger fordi han ikke skjønte det selv hørtes det ut som.

Skrevet

Betryggende :fnise:

Men har han henvist deg videre da? Fastleger kan jo ikke vite alt, stakars, men noen av dem er dessverre ikk egode på avtrekkeren til å henvise, og så blir folk gående med plager i det evinnelige. Kanskje er plagene dine relatert til prolapsen din, uten at fastelegen din vet det?

Foreslår at du spør ham om hvem han kan henvise deg til! :)

Skrevet

Sorry, såg ikke meldingen din før nå. Ja, min fastlege er veldig treg. Men jeg har også vært hos nevrolog, han henviste meg til en spinalpunksjon som han får svar på om et par uker. Dermed er jeg litt sikret føler jeg.

Lurer nå litt på om plagene mine kan skyldes dette, det høres rart ut men.. Jeg har hatt leamus i hele kroppen i ni måneder, merkelig og ubehagelig. Har tatt alle slags blodprøver og vært inne til nevrologisk undersøkelse og emg uten resultat. Nå også MR av hode og rygg, der det eneste de fant var prolapsen min, som jeg ikke visste noe om..

Skrevet

Leamus

Kanskje be legen henvise deg til en annen nevrolog?

Her kommer uansett en :klemmer:

Skrevet

Jeg limer inn noe jeg nettopp svarte i en annen prolaps-tråd:

Gå til fastlege og KREV henvisning til kirurg. Kirurgen er langt bedre kvalifisert til å vudere å om operasjon er hensiktsmessig, enn fastlegen. Jeg gikk med min i 9 år (fikk prolaps en gang på videregående), operasjon er det smarteste jeg noen gang har gjort. 9 år med av-på smertehelvete var borte på null komma niks. I tillegg blir du pillefri, og folk med sterke ryggplager er veldig utsatt for å bli pilleavhengig.

Desverre er det mange fastleger som mener at operasjon er unødvendig, men la det heller være opp til deg i samråd med kirurg. Du kan iallfall høre hva en kirurg mener om saken din. De operer gjerne 3-4 prolapser hver dag hele året (bortsett fra helgen selvsagt) og har MYE bedre kompetanse på dette enn fastlegen. Jeg anbefaler det virkelig på det sterkeste!

I Norge har vi jo også fritt sykehusvalg så om det er lang ventetid i nærheten av der du bor så anbefaler jeg sentralsjukehuset i Førde i Sogn og Fjordane. De har landets beste ryggkirurger.

Gjør deg selv den tjenesten og få time til konsultasjon hos kirurg, så kan du bestemme deg etterhvert om du ønsker operasjon.

Lykke til!

Skrevet

Ja, jeg vet det kan opereres, men har ingen smerter.

Skrevet

Ja, jeg vet det kan opereres, men har ingen smerter.

Men hva er problemet ditt da? :klo:

Men uansett, prolapsen står sikkert og trykker på noen nerver som kan være årsaken til det du opplever. En kirurg kan jo vurdere om det er opererbart.

• Liker 1
Skrevet

Problemet er leamus.. Men aner ikke om det kan komme av en prolaps

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...