Gå til innhold

Visdomstenner!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Skal operere ut noen av visdomstennene mine om noen dager, og lurer på om det koster noe? Skal gjøre et kirurgisk inngrep på sykehus, fordi de må "grave" ut visdomstennene. Har prøvd å søkt litt på nettet, men har ikke funnet noe konkret svar ang. pris.

Lurer også på om det er noen andre som har noen erfaringer med dette? Hva slags bedøvelse fikk dere? gjorde det vondt? etc.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opererte ut 2 av mine hos en "vanlig" tannlege med kompetanse på dette, og da kom det på rundt 1100,- pr tann.

Jeg fikk vanlig bedøvelse, men jeg ba om litt ekstra pga jeg var redd for å få vondt. Fikk også bedøvelsekrem før de stakk :) Selve inngrepet gjorde ikke vondt og var forsåvidt raskt over.

Lykke til :)

Gjest Marregutt
Skrevet

:(

wops, mente ikke at det nødvendigvis gjør vondt. Tenkte bare det gjør vondt. Men jeg får angt for alt som kommer inn i munnen min utenom mat og tannbørste da

Skrevet (endret)

Når de må "graves ut med skje" gjør de et lite snitt i tannkjøtt og kjevebein for å komme frem til tannen, så vipper den den ut og løfter den ut med tang eller pinsett. Det hele er over i løpet av et par minutter, det som tar tid er skylling og sying.

Du får massevis med bedøvelse, både på utsiden og innsiden av kjeven, bedøvelsen går heller ikke ut før minst seks-åtte timer etterpå, så du er god og nummen lenge før du føler for å ta en smertestillende om det i det hele tatt er nødvendig.

Det går kjempefint selv om du føler deg litt rar i kjeften til stingene skal taes ut. I mitt tilfelle dreiv tråden og stakk meg i kinnet hele tiden XD Var deilig når han tok stingene, da kunne jeg gjespe ordentlig igjen!

Prismessig varierer det fra kirurg til kirurg, men du får tilbake 50% eller noe sånt når de må opereres ut, fordi det dekkes av trygda.

Endret av Minya
Skrevet

Jeg fikk operert ut enn av visdomstennene mine hos tannlegen. Eller, tannlegen kalte det iallfall å operere ut, har trukket en annen og det var en mye enklere prosess.

Fikk masse bedøvelse, både sånn krem som egentlig er for små barn, og sånn på stor skummel sprøyte. Så det gjorde ikke vondt. Men det var ubehagelig, det kjentes ut som det var et sterkt trykk i hele kjeven når de holdt på, vet ikke hvordan det kan beskrives bedre. Hos meg tror jeg de "gravde" litt før de kuttet av den ene roten, fjernet tannen med den andre roten, også tok løs roten som satt fast... Men skal ikke si det for sikkert. Syns det var nok å konsentrere seg om å lukke øynene, puste og synge "la-la-la-la" i hodet mitt.

Har gjort morsommere ting enn dette, men det var ikke så avskrekkende at jeg kommer til å grue meg om jeg må gjøre det samme med noen av de gjenværende visdomstennene. Tror jeg betalte rundt kr 2000, men dette var da hos privat tannlege.

Det kommer helt sikkert til å gå kjempefint, lykke til!

• Liker 1
Skrevet

wops, mente ikke at det nødvendigvis gjør vondt. Tenkte bare det gjør vondt. Men jeg får angt for alt som kommer inn i munnen min utenom mat og tannbørste da

Hehe, det går bra :) Har aldri vært glad i å være hos tannlegen, iallefall ikke nå når jeg må operere! men går sikkert bra

Skrevet

Når de må "graves ut med skje" gjør de et lite snitt i tannkjøtt og kjevebein for å komme frem til tannen, så vipper den den ut og løfter den ut med tang eller pinsett. Det hele er over i løpet av et par minutter, det som tar tid er skylling og sying.

Du får massevis med bedøvelse, både på utsiden og innsiden av kjeven, bedøvelsen går heller ikke ut før minst seks-åtte timer etterpå, så du er god og nummen lenge før du føler for å ta en smertestillende om det i det hele tatt er nødvendig.

Det går kjempefint selv om du føler deg litt rar i kjeften til stingene skal taes ut. I mitt tilfelle dreiv tråden og stakk meg i kinnet hele tiden XD Var deilig når han tok stingene, da kunne jeg gjespe ordentlig igjen!

Prismessig varierer det fra kirurg til kirurg, men du får tilbake 50% eller noe sånt når de må opereres ut, fordi det dekkes av trygda.

Hørtes faktisk ikke såå gale ut alikevell dette :)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har måttet operere ut en av dem, mens jeg har trukket et par andre. Den jeg måtte operere ut ble den billigste, fordi mye av det ble dekket av folketrygden.

Skrevet

Jeg har måttet operere ut en av dem, mens jeg har trukket et par andre. Den jeg måtte operere ut ble den billigste, fordi mye av det ble dekket av folketrygden.

Det var bra, håper jeg slipper å betale mye..fattig student!

Skrevet (endret)

Hørtes faktisk ikke såå gale ut alikevell dette :)

Ihvertfall om du tar med i beregningen at jeg trakk en i overkjeven bare noen måneder før, på vanlig trekke-måte, som vi brukte en time på å få ut pga et biiiitttelite beinutstikk i kjeven som lå såvidt over krona på tanna. Da gikk jeg med blåmerker, verandaleppe og vond kjeve i to uker :S Det var myyyye bedre å operere ut i forhold.

Og så har du den andre i overkjeven som datt ut av seg selv etter tre lirk med den trekke-sylen de bruker XD Vel anvendt bedøvelse for tredve sekunder trekking XD

Endret av Minya
Skrevet

Hehe, håper jeg slipper unna blåmerker o.l med tanke på at det er julebord rett rundt hjørnet :)

Skrevet

Hehe, håper jeg slipper unna blåmerker o.l med tanke på at det er julebord rett rundt hjørnet :)

Ingen blåmerker da jeg opererte ut den i underkjeven :) Bare en generell følelse av litt øm i tre-fire dager før det hele gikk fullstendig over. Bortsett fra at det var dritrart med så mye plass bak den bakerste jekselen plutselig XD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...