Gå til innhold

Soppinfeksjon, advarsel og behandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oh. My. God. Jeg tror jeg klikker. Jeg har hatt en soppinfeksjon i litt over et halvt år nå. Det er riktignok mye min egen skyld, som er det jeg vil starte dette innlegget med å si noe om.

Uansett hva slags sykdom du har. Uansett hva slags plager du får. Uansett hvor lett de er å leve med - dersom de ikke er borte ettet to uker, GÅ TIL LEGEN! MED EN GANG! Jeg eeeer sååå glaaaad for at jeg ikke var like dum som jeg var nå, når jeg fant en kul på halsen for noen år siden. Da dro jeg til legen etter et par uker og stod på mitt til jeg var utredet. Kreften var kommet til stadie 2 av 4 da jeg begynte på cellegift, og det gikk kjempe bra med meg. Hvorfor kan man aldri lære av alt man gjør rett og galt? Denne soppinfeksjonen kom ca i mars.. Da merket jeg symptomer. Hva gjør jeg? Jeg prøver canesten. Den funker sånn passe, så det plager meg ikke så mye. Så tar jeg en canesten kur til etter noen uker fordi det klør ennå, og utfloden min er helt hvit. (Det hadde den vært en stund før det begynte å klø, men det plaget meg ikke fordi den ikke var kornete slik den ble etterhvert.) Det er på dette tidspunktet, da jeg tar den andre canestenkuren, at jeg skulle dratt til legen. Det er vel april. Det gjør jeg ikke, jeg er frisk, glad og nyforelsket og vil egentlig bare gi faen. Jeg smører meg i mye av mai og hele juni. Kløingen er der, men moderat tror jeg, jeg husker det hvertfall ikke som drepende. Jeg sier til kjæresten min at vi ikke kan ha sex når vi er på ferie sammen fordi jeg ikke skal forstyrre ph'n. Når vi endelig skal ha sex i slutten av juni klarer jeg ikke gjennomføre samleiet. Det er kjempe vondt! Vi hadde helt fin sex gjennom hele mai. Jeg blir lei meg og stresset, men går altså fremdeles ikke til legen fordi jeg tror det kommer til å gå over og leser på nettet at det jo garantert er en soppinfeksjon som gir såre slimhinner. Bare behandle litt mer, så går det over. Siste canesten stikkpillen jeg tar, den 3. Så blir skjeden min heeeelt knusk tørr. o.O Det var grusomt! For å gjøre en lang historie kort tenkte jeg at det konkurrerende merket, jeg husker ikke hva det heter, men det på P, var bedre, fordi det var mer oljete piller som man skulle ta over tre dager. Det kan godt hende det var en riktig tanke, men så lagt jeg hadde kommer var det hvertfall ingen vits i. Så, i juli tar jeg altså min første diflucan. Fordi jeg har vært alvorlig syk for noen år siden er jeg ganske close med legekontoret mitt, så jeg bare ringer inn og får en respekt. Tenker at jeg ikke orker henvisning, og alle på nettet sier jo at diflucan er gull.

Det er det. Men her kommer feil 2. Hadde jeg tatt meg bryet med å få en henvisning til noen som kunne fulgt meg opp, ville jeg kunne fått flere piller etter at den første hjalp men ikke tok alt. Istedet ventet jeg kanskje to uker før jeg fikk to nye. De fungerte også litt, men ikke helt. Så fikk jeg en en ukes kur på 100mg om dagen. Den tok nesten alt, men da begynte de å føle på å skrive ut så mye uten undersøkelse, og legen min var på ferie, så det tok vel en halvannen uke før jeg fikk mer. Den første pillen jeg tok var diflucan, de andre var det billigere merket man får tilbud om. Gynekologen jeg endelig har nå sier at jeg ikke skal akseptere noe annet enn diflucan fordi det er det beste, men det er sikkert en person sak. Uansett. Jeg gikk på 100 mg. om dagen i 14 dager av det billigere merket frem til jeg ble helt gal. Redd, rett og slett, det gikk jo ikke bort! Jeg vasket alt jeg hadde på 90 grader, gjorde alt slikt. Så fikk jeg time hos gynekolog på dagen etter litt om og men (I KNOW!!), og han konstanterte med en gynekologisk undersøkelse at det var sopp. Heldigvis, ellers hadde jeg jo behandlet meg selv hele denne tiden uten grunn. Men det var jo bare "flaks". Så fikk jeg 50 mg diflucan om dagen i en mnd. Det er jeg nettopp ferdig med, plus p piller med østrogen for å hjelpe slimhinnene mine litt, som han sa. Det var knusk tørt. Jeg har for ordens skyld et litt hvit aktig belegg på vagina utenpå, men innenfor kjønnsleppene. Rundt klitoris og sånn. Men merker ikke så veldig mye kløing, bare innimellom. Skjeden min derimot er en katastrofe, og jeg blir 1/8 del så våt som jeg pleide når jeg er kåt. Den er liksom helt ru. men heldigvis hjalp p pillene noe.. Eller kanskje det var behandlingen, det er hvertfall ikke knusk tørt hele tiden lenger, bare innimellom. Og det er fint, for det er grusomt når skjeden kjennes ut som er tørt sår.. :S Jeg er en veldig sensuell/sexuell person, og det bare knuser utstrålingen min 100%. Kvinneligheten blir bare helt vraket. Iallefall. Nå skal det taes en dyrkning i romjulen, for han har ikke tid før. Men han har under tvil satt meg på 150 mg diflucan om dagen i to uker som jeg har tenkt til å trappe opp til 200 hvis han ikke har stengt den gamle resepten. Jeg vet det er feil, og jeg oppfordrer ingen til å gjøre det samme, men jeg er heelt desperat og har lest på utenlandske nettsteder at man i ekstreme tilfeller kan ta så mye som 800 mg om dagen, så syntes ikke det er så radikalt egentlig.

Erfarene sopp kjempere der ute vil selvsagt vite om jeg har kuttet ut gjær, hvetemel, sukker osv. JA! Det tok sin tid, men JA. I to uker har jeg kuttet ut alt. Det positive er at jeg raser ned i vekt. :P Vurderer å oppnevne candida som my new BFF. ;) Ihvertfall. Nå satser jeg på at det går over, skal kjøpe melkesyre tabletter i morgen som kosttilskudd siden noen sa det hjalp slimhinnene og tarmen. Hvis ikke, og hvis ikke han har en god plan etter romjulen, skal jeg be om en henvisning til spesialklinikken ved rikshospitalet. Leser skrekkhistorier på nettet om folk som har holdt på i ti år og sånn. Bank i bordet, men det skal ikke skje. DIE MOTHERFUCKERS, DIE!!! :P aahh! Det var deilig å få det ut! Uansett. Lykke til alle strebere, skal holde dere oppdatert! :)

Legger ved noen nyttige fakta for andre, som jeg har fått med meg på min uendlige googling.

*Dersom du har en soppinfeksjon som ikke går over, som resulterer i mye svie og kløing utvendig på vagina, så er det en stor mulighet for at det er eksem. Eksem og sopp jobber tydligvis veldig godt sammen, så det er noe å merke seg. Det kan behandles! :)

*Dersom utfloden er illeluktende er det sansynligvis ikke sopp, men bare en bakteriell ubalanse. Kjøp melkesyrebakterier i stikkpiller på apoteket, så går det over.

*De fleste som sliter med gjentatte soppinfeksjoner har egentlig bare en infeksjon hele tiden som blir satt tilbake og blusser opp igjen. Ta den skikkelig når du først tar den! De fleste sider i USA sier at du burde ta diflucan minst en uke etter symptomene forsvinner hvis du har vært så hardt angrepet at du må ha en lang kur.

*Stort sett alt kan behandles! Du må bare finne noen som kan nok.

Har du symptomer som ikke går over etter to uker, uansett hva, GÅ TIL LEGEN!! Jeg hadde garantert vært frisk for lenge siden om jeg ikke hadde latt det gå så langt. Pepper til helsevesenet som gjør det så tungvint å komme seg til gynekolog (og alt annet som slutter på log egentlig... psykolog.. sexolog.. osv) Men veldig pepper til meg selv for at jeg ikke tok meg orket. Så don't do like me! :) Gleder meg til å få tilbake sexlivet mitt! :) Mentalt og fysisk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:klemmer:
  • Liker 1
Skrevet

Veeeeldig rotete innlegg, beklager det! "Die motherfuckers" var til soppen, ikke de stakkars menneneskene som ikke blir friska av sopp. :P Merket også at hele gynekolog greia kom litt uoversiktelig frem, men kom altså først til undersøkelse (Ble ikke undersøkt for den 100mg på 14 dager undersøkelsen heller) for en måned siden. :) Teit av meg. Uansett, håper det hjelper nå. Vil bli bra!!!

Skrevet

Skjeden min har også blitt ødelagt av canesten :(

Skrevet

Du har helt sikkert ikke blitt ferdig med infeksjonen. Det kan ordnes!! Uansett!

Kan hende det tar litt tid, men pass på at du får best mulig oppfølging.. Hvis ikke gynekologen din kan hjelpe deg så er det helt ok, han kan bare det han kan, men da må du

be om å få komme et annet sted. Ikke gi deg. Det er greit å vente, så lenge du vet hva du venter på og at det aktivt går den riktige veien! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...