Gå til innhold

Hjelp meg å velge hunderase


Haustlauv

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen hundekjennere som gidder å gi meg en liten peilepinn ang hunderase?

Skal kjøpe hund for første gang. Er alene, men student, så har en viss fleksibilitet ang når jeg er hjemme. Bor i leilighet. Er forholdsvis aktiv slik at jeg får tatt med hunden ut på en lengre tur hver dag + skog/fjell i helgen - men er nok ikke aktiv nok til f.eks fuglehund/typisk hund som trenger mer enn vanlig mosjon.

Er ute etter en hund som kan holde meg med selskap, dvs en forholdsvis rolig, og som jeg kan ta med bort på besøk. I utgangspunktet tenkte jeg liten hund, men tenker nå kanskje en mellomstor slik at jeg kan ta den med på skitur eller lengre fjellturer (som ikke blir ofte).

På sikt kunne jeg tenke meg å drive med agility, men det er ikke fast bestemt og ligger evt noen år frem. I tillegg tenker jeg at når jeg er alene om å "oppdra" den så burde jeg vel ha en som ikke er av den aller mest krevende sorten.

Noen som har tips?

(Og ps: hva tror dere om samojed?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samojed er alt for aktiv.

Hva med Japansk Spisshund? Hvis det var utseendet til samojeden du liker. De er ganske robuste til å være små. Kan bjeffe, men fin førstegangshund.

Shetland Sheepdog?

Eurasier

Whippet? Sofagris, men som bør løpe fra seg daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også japansk spisshund. Det blir litt som en samojed, bare i litt mer hendig størrelse. Den oppfyller fint alle kravene/ønskene du har satt. Den er også ypperlig til agililty. :) (Også er den utrolig søt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coton De Tulear ;) De koster 15.000 kr (var hvertfall prisen for to år siden)... Men absolutt verdt det. Har en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk Chin passer til alt det der, men ikke akkurat agility da.

Trofaste som få, lærer fort, lager så og si aldri lyd, klarer seg med korte turer om det er det eneste du får tid til en stund, men også lang tur på fjellet.

Men det er en liten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. SKal sjekke litt ut alle rasene dere foreslår. Det er ikke kun utseende til samojeden jeg liker, synes også lynnet dens virker veldig godt - at den er stabil og terapeutisk, barnevennlig osv.

Ang japansk spisshund: er den ikke veldig liten så den får problemer med å følge med på fjelltur? og ganske bjeffete? Som jeg har inntrykk av at mange små hunder er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. SKal sjekke litt ut alle rasene dere foreslår. Det er ikke kun utseende til samojeden jeg liker, synes også lynnet dens virker veldig godt - at den er stabil og terapeutisk, barnevennlig osv.

Ang japansk spisshund: er den ikke veldig liten så den får problemer med å følge med på fjelltur? og ganske bjeffete? Som jeg har inntrykk av at mange små hunder er.

Hannene blir vel opp til 10kg og 40cm i manken. Har ei venninne som har en, den klarer uten problemer å bli med på fjelltur, selv om den ikke får allverden i hverdagen. De er veldig fleksible og fine. Tispene er mindre enn hannhundene.

Samojeden blir uansett for mye for de aller fleste. De krever mye mer enn folk tror (De trenger å LØPE og trekke. Ikke tusle i skogen og på fjellet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Jeg lurer på om gjeterhund kanskje blir litt for heftig, rett og slett! De turene jeg har mulighet til blir typisk sånn når jeg kommer hjem om kvelden, og det blir gåtur, ikke joggetur. Så tenker den vil få for lite mosjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Det høres litt ut som at du har litt knapp tid til hunden egentlig. Bare basert på dine egne innlegg. Greia er at hunden trenger mosjon i tillegg til mentaltrening, og det krever både tålmodighet og innsats på et høyt plan. Er du bare en person er det selvfølgelig også et større ansvar som du må ta på deg alene.

Samojed høres ut som en veldig dårlig idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet det skulle gå bra at den kunne være litt alene. Men det er en veldig dårlig idé altså?

Har lest en del om hunderasene som er foreslått her nå, og begynner å se på japansk spisshund som en god kandidat.

Jeg har ikke knapp tid til hunden, sikkert mer enn de fleste. Har kun studier og ikke noe annet av fritidsaktiviteter osv. Og den blir selvsagt med meg om jeg skal f.eks bort på besøk eller gjøre noe annet.

Det som kanskje fremgår som dårlig tid er hvor mye tid jeg har til å gå tur? Jeg vil mene at det kommer til å bli en del korte + en lang tur hver dag + lengre turer i helgene. Det vil jeg da tro er like mye som mange hundeeiere har? Og det er også fordi jeg både er glad i å ut og røre meg + kose meg inne - noe som er grunnen til at jeg leter etter en hund som trenger vanlig mye mosjon og som i tillegg er selskapshund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Takk for det! Jeg lurer på om gjeterhund kanskje blir litt for heftig, rett og slett! De turene jeg har mulighet til blir typisk sånn når jeg kommer hjem om kvelden, og det blir gåtur, ikke joggetur. Så tenker den vil få for lite mosjon!

Men hva mener du med når du kommer hjem på kvelden?

En valp kan ikke være alene. Ikke før den er godt vant til det etter gradvis hjemme-alene-trening, og det tar flere måneder. Når valpen er blitt voksen kan den være hjemme alene noen timer på dagen. Antall timer avhenger litt av rase, men jeg syns det er totalt idiotisk å anskaffe seg hund om man jobber 8-9 timer hver dag. Men du ser poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, jeg mener når jeg kommer hjem om ettermiddagen, og da tenker jeg på sikt når den er vant til å være alene og jeg evt får meg jobb. Hvis ikke får jeg ta den med på jobb, og så kan den være i bilen og jeg lufter den i pausene. Men hvordan løser folk dette når de har jobb??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Okei, jeg mener når jeg kommer hjem om ettermiddagen, og da tenker jeg på sikt når den er vant til å være alene og jeg evt får meg jobb. Hvis ikke får jeg ta den med på jobb, og så kan den være i bilen og jeg lufter den i pausene. Men hvordan løser folk dette når de har jobb??

Men hva gjør du fØR den er vant til å være alene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Okei, jeg mener når jeg kommer hjem om ettermiddagen, og da tenker jeg på sikt når den er vant til å være alene og jeg evt får meg jobb. Hvis ikke får jeg ta den med på jobb, og så kan den være i bilen og jeg lufter den i pausene. Men hvordan løser folk dette når de har jobb??

Snakker du om en voksen hund eller en valp nå? Det har forresten ingenting å si, du kan ikke ha en hund i bilen hele dagen! Tenk på været og temperatur for eksempel.

Fordi folk som skaffer seg hund planlegger i GOD tid fremover. Man er også ofte mer enn èn person som kan ta i ett tak. Som regel har man venner og familie som stiller opp. Har man en jobb kan man ofte ta valpen med på jobb på kontoret og slikt. Eller så ordner man seg fri i noen måneder og tar vare på valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vokst opp med en far som er hundefrelst og har 10+ hunder. Blandt annet Breton, Akita Inu, Border Collie, Engelsk Springer Spaniel, blandingsraser med mer.

Ville selv anbefalt en Engelsk Springer Spaniel, utrolig snille og glade hunder. Har en måte og bare tusle rundt bortover med ørene rett over bakken, eller gå rett i gjennom brakeskog uten å riste på nesen en gang. ;p Trenger mosjon men ikke på langt nær like mye som feks en Breton.

Vet ikke hvordan de er med Agility men det ser ikke ut til at det blir så mye av det med det første uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva mener du med når du kommer hjem på kvelden?

En valp kan ikke være alene. Ikke før den er godt vant til det etter gradvis hjemme-alene-trening, og det tar flere måneder. Når valpen er blitt voksen kan den være hjemme alene noen timer på dagen. Antall timer avhenger litt av rase, men jeg syns det er totalt idiotisk å anskaffe seg hund om man jobber 8-9 timer hver dag. Men du ser poenget.

Det er ikke mange mennesker som kan ha hund, om du virkelig mener at man må være hjemme med valpen i mange måneder. Jeg vil si det holder å ta ut ferie i to til tre uker, og under denne tiden venne valpen til å være hjemme alene. De hundene jeg har hatt, har ikke hatt noe problem med det.

Til ts: Japansk spisshund er en nydelig rase, og som tilpasser seg lett. Det vil si at de kan være veldig aktiv, men de kan også til tider ta det med ro.

Tror jeg ville valgt å få valpen i en av dine lengre ferier, og da helst somemrferien. Skal du jobbe i sommerferien, ville jeg valgt i alle fall to til tre uker med valpen, for å venne den til å være alene hjemme mens du er på jobb. Tar ikke lengre tid, og for de fleste går det greit om du gjør det riktig. Begynn med korte intervaller, og ros hunden masse når den er rolig før du kommer inn til den.

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi har fått valp, så har det vært slik at vi har brukt ferie og tatt ut permisjon begge to etter tur, slik at vi får vært med valpen i starten. Etter hvert har vi begynt å venne den til å være litt alene, og da har han jobbet dagvakter og jeg kveldsvakter slik at de ikke måtte være alene mer enn to timer av gangen. (jeg jobber turnus) Så har vi hatt henne med litt på kontoret, og fått litt hjelp av familie som kom og luftet. Har reist hjemom og luftet selv også. Man må planlegge ganske mye om man skal få en fin hund.

Det er altså et ganske stort prosjekt med valp.

På generelt grunnlag ville jeg også ventet med hund til etter studietiden. Min søster fikk seg hund i studietiden, og det oppstod en del " problemer" på grunn av det. Hun måtte flytte i kollektiv grunnet økonomi, og det er ikke så lett å finne et kollektiv der alle godtar en hund og ikke er allergiske. Det er også ikke alltid lett å finne utleiere som leier ut til folk med hund heller. Deretter fikk hun tilbud om utveksling til utlandet, og hadde hun ikke hatt oss til å passe,måtte hun droppet det. Så er det heavy eksamensperioder. Hun må alltid lufte hunden om morgenen samme hvor sliten hun er. Hun må hjem fra universitet for å lufte. Hun må ut å gå om kvelden. Hun må hjem etter vorspiel for å lufte om hun skal ut med studievenner. Har hun vært på universitet hele dagen, må hun være hjemme med hunden det meste av kvelden. Hun har hatt mye dårlig samvittighet, og hun sier at hun ikke direkte angrer fordi hun har blitt så glad i hunden, men hun sier at hun ville slitt mye om hun ikke hadde hatt så mye hjelp. Det er ikke lett å bare være en og å studere om man har hund, og du mister mye av friheten som du skal ha under studietiden. Nå tar hun et veldig tøft studie, så det kan sikkert være enklere for andre, men man bør kunne ha noen rundt seg som kan hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange mennesker som kan ha hund, om du virkelig mener at man må være hjemme med valpen i mange måneder. Jeg vil si det holder å ta ut ferie i to til tre uker, og under denne tiden venne valpen til å være hjemme alene. De hundene jeg har hatt, har ikke hatt noe problem med det.

Nå kommer det an på hvor fort man får hunden renslig også da. Jeg har hatt en hund som ble renslig etter 3 måneder, men jeg har også hatt en som ble renslig først etter 7 måneder, selv om de fikk samme renslighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...