Gå til innhold

Oppskrifter med eggeplommer

Eplegrønn

Anbefalte innlegg

Trodde så 100% at jeg så en tråd med oppskrifter med eggeplommer her inne, men nå fant jeg ingen.. Har bakt 6 tårnkaker, og har 18 eggeplommer jeg skulle ha gjort noe fornuftig med, ellers må de nok kastes.

Finnes det noen snille sjeler som vil dele oppskrifter med meg?

Hilsen Eplegrønn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasta carbonara! Pasta med fløte/eggeplomme-blanding (går an å bruke hele egg og), med kvartet sort pepper og stekt bacon i biter på.

Nammenam!

Ellers er hjemmelagede sauser (majones, bearnaise, hollandaise) klassikere.

Du kan også bruke eggeplommer for å få en omelett/eggerøre enda gulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 18 eggeplommer jeg skulle ha gjort noe fornuftig med, ellers må de nok kastes.

Hilsen Eplegrønn :D

Uff da :ler: Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oppskriften, men det skal være en gammel formkake som heter gullkake, hvor bare eggeplommen skal brukes. Den heter gullkake, fordi det finnes en annen som heter sølvkake hvor bare eggehvitene skal brukes. Ellers står det i min Ingrid Espelid-kokebok at du kan fryse eggeplommer utrørt i litt vann. De kan sikkert fremdeles brukes til carbonara, men det er nok dårligere med bernaisen. Du får invitere alle du kjenner til carbonara-fest....

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke oppskriften' date=' men det skal være en gammel formkake som heter gullkake, hvor bare eggeplommen skal brukes. Den heter gullkake, fordi det finnes en annen som heter sølvkake hvor bare eggehvitene skal brukes. [/quote']

Litt nede på denne siden står det oppskrift på Gullkake (og Sølvkake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en annen variant av "Gullkake"...veldig holdbar og god :D

Gullkake

(1 form à 1 1/2 l)

150 g smør

150 g sukker

6 eggeplommer

2 dl kremfløte

225 g hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

ca. 50 g grovhakkede mandler

ca. 2 dl rosiner

1 dl rom

1/2 plate kokesjokolade

Kaken kan lages både med og uten rosiner, valnøtter, sjokolade og rom. Rosiner og valnøtter bør bløtes i rom over natten.

Rør smør og halvparten av sukkeret hvitt. Pisk eggedosis av eggeplommer og resten av sukkeret. Bland smørkremen vekselsvis med eggedosis og mel tilsatt bakepulver. Rør forsiktig inn pisket krem. Tilsett eventuelt valnøtter, rosiner, sjokolade og overskytende rom. Hell røren i en smurt form og stek ved nederste rille i stekeovnen ved 175 °C i 3/4 - 1 time. Hvelv kaken og avkjøl på rist. Gullkake er fin å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt!

Har en søster som bare tåler plommen, så disse kakene høres bra ut for oss! Gullkake til henne, og sølvkake til oss av restene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...