AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Jeg har deltidsjobb der jeg kun jobber lørdager, og dette året har visst både juleaften og nyttårsaften havner på en lørdag. Flotte greier... Vil gjerne vite om det er noen form for regler, eller i det minste tradisjoner, for at man får én av disse fri?
Gjest Regza Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 Du kan jo spørre på jobben din om det er mulig å få fri en av dagene?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Det gjorde jeg, og jeg fikk beskjed om at jeg fri får jeg ikke. Så jeg lurte på om det finnes noe regler som sier at jeg skal ha det.. (Regner med at det ikke gjør det, men jeg er nødt til å høre..)
meca Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Nå vet ikke jeg om du har en jobb med gode muligheter for å bytte bort vakter, men jeg vet at det mange steder er slik at ansatte som tilhører andre religioner, og dermed ikke feirer jul, gladelig takker ja til vakter med helligdagstillegg.
Sinner Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 (endret) På vår jobb har vi ihvertfall egen turnus for jul og nyttår, det pleier å være vanlig å få fri enten julaften/1 juledag eller nyttårsaften/første nyttårsdag hvis det ikke er noen som absolutt vil jobbe begge deler. Siden du jobber kun lørdager tviler jeg på du kan kreve fri men vet ikke helt sikkert. Red : ser nå at du ikke fikk fri men da er det vel ikke verre enn å prøve å bytte bort vakta? Endret 8. desember 2011 av Sinner
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 Nei. Begge deler er arbeidsdager og du har ingen rett til fri på hverken en eller begge av dagene. Mange bedrifter har dog ofte et opplegg slik at man kun jobber en av dem, men det er ingenting man har rett til. Noen bedrifter driver også ulovlig favorisering av de med barn slik at de stiller først i køen for å få fri. Uansett, har bedriften sagt nei må du nok jobbe.
Rosalie Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Både julaften og nyttårsaften er normale virkedager, så du har ikke krav på fri.
Gjest "gjest" Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 Vel, når man først har jobbet en av dagene man like godt jobbe den andre også, for jula er jo da uansett ødelagt.
Gjest Bobler Skrevet 8. desember 2011 #9 Skrevet 8. desember 2011 Vel, når man først har jobbet en av dagene man like godt jobbe den andre også, for jula er jo da uansett ødelagt. Det spørs vel litt? Skal jobbe julaften jeg, men gleder meg. Og vi stenger 13.00 Elsker å jobbe på julaften, er så koselig! (Men jeg skal hverken lage mat eller ha julen hos meg)
Orchideae Skrevet 8. desember 2011 #10 Skrevet 8. desember 2011 Da jeg jobbet i butikk var det vanlig å søke om fri, men regelen var annethvert år. Og enten jul eller nyttår.
antibac Skrevet 8. desember 2011 #11 Skrevet 8. desember 2011 Vel, når man først har jobbet en av dagene man like godt jobbe den andre også, for jula er jo da uansett ødelagt. Tull og tøys. Jeg har jobbet julaften flere ganger, det er ikke noe problem. Det var faktisk ganske koselig! Hadde fri i fjor, og skal ha fri i år, men det gjør meg ingenting å jobbe julaften. Ødelegger ikke jula i det hele tatt. Vi stengte 13:00, så det var ikke noe stress. Skjønner at det kanskje er litt dumt for folk som jobber på sykehus, o.l. For å svare TS; du har ikke krav på fri, men det pleier å være en ordning. Der jeg jobbet før jobbet ikke den som jobbet julaften nyttår også. Og vi jobbet ikke julaften flere år på rad (jeg gjorde det frivillig et par år). 1
fink Skrevet 8. desember 2011 #12 Skrevet 8. desember 2011 Jeg ble satt til å jobbe 22, 23, 24, 30 og 31 et år. Synes det var dårlig gjort, men turte ikke si noe. Om ikke annet, trodde jeg det var vanlig å "dele" på slike dager.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #13 Skrevet 8. desember 2011 Hva står det i arbeidskontrakten din?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #14 Skrevet 8. desember 2011 Det er ikke noen generelle regler på dette så vidt jeg vet. Men det er vel regler for hvor lenge man kan jobbe? Dagen før helligdag er vel litt spesiell?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #15 Skrevet 9. desember 2011 skal jobbe aften19. a21. natt til 24. n t25 n t26. n t28. n t29 n t30. n t31. n t01. n t07. n t08. student og happy for å få jobbe, burde bli en del penger ut av alle de vaktene. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #16 Skrevet 9. desember 2011 Tull og tøys. Jeg har jobbet julaften flere ganger, det er ikke noe problem. Det var faktisk ganske koselig! Hadde fri i fjor, og skal ha fri i år, men det gjør meg ingenting å jobbe julaften. Ødelegger ikke jula i det hele tatt. Vi stengte 13:00, så det var ikke noe stress. Skjønner at det kanskje er litt dumt for folk som jobber på sykehus, o.l. Litt? Det er faktisk veldig stor forskjell mellom det å jobbe en halv koselig vakt til kl. 13 på julaften, og det å jobbe på et travelt sykehus kl. 15-23 på julaften. 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #17 Skrevet 9. desember 2011 Litt? Det er faktisk veldig stor forskjell mellom det å jobbe en halv koselig vakt til kl. 13 på julaften, og det å jobbe på et travelt sykehus kl. 15-23 på julaften. Enig. Nå jobber ikke jeg på sykehus, men på "gamlehjem" der vi har beboere som sliter både fysisk og mentalt. Jeg skal jobbe julaften fra kl 15.00 - 21.00, å påanigjen 1 juledag kl 07.30. Synes ikke de som har en såkalt "koselig" vakt julaften bør klage. Det er endel uker siden vi fikk juleturnusen, å i forkant av den kunne vi sette opp ønsker, å de som jobbet julaften ifjor skal selvsagt ikke jobbe iår. Samme gjelder for nyttårsaften. Til ts sitt spørsmål, så tror jeg ikke du har krav på noe siden det er dine arbeidsdager. Er jo kanskje litt sent å tenke på det nå også siden folk flest allerede har planer både for julaften og nyttårsaften.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #18 Skrevet 9. desember 2011 Julaften er vel vanlig dag fram til kl 13 tror jeg eller er det kl 17? Husker ikke. For meg som jobber i helsevesenet og skal jobbe kveld på julaften og dag på 1.juledag er ikke det noe morsomt i det hele tatt, og det er langt fra koselig. Når jeg jobbet i butikk så stengte vi kl 13 og det var helt greit, nesten koselig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #19 Skrevet 9. desember 2011 Julaften er vel vanlig dag fram til kl 13 tror jeg eller er det kl 17? Husker ikke. For meg som jobber i helsevesenet og skal jobbe kveld på julaften og dag på 1.juledag er ikke det noe morsomt i det hele tatt, og det er langt fra koselig. Når jeg jobbet i butikk så stengte vi kl 13 og det var helt greit, nesten koselig. Jeg jobber også kveld julaften og dag 1 juledag. Ikke koselig i det hele tatt da jeg er enslig mor å har barn uten far...
Sinner Skrevet 9. desember 2011 #20 Skrevet 9. desember 2011 Kosen er hva man selv gjør det til, jobber man innen helsevesenet vet man at man må ta sin del av julaftener og nyttårsaftener. Det er hver sin gang for alle uansett om man har barn, dyr, hybelkaniner eller whatever. Vil man ikke ha slike vakter finner man seg noe annet å jobbe med. Stakkars pasienter som har sure hjelpepleiere/sykepleiere/assistenter som synes det er så forferdelig å være sammen med de på helligdager. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå