Gå til innhold

Hjelper biltrekk mot is på rutene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, overskriften sier vel det meste.

Jeg tenker at en carport alene hjelper jo mot is på rutene, kan da et biltrekk gjøre det samme? Jeg ser liksom ingen som bruker biltrekk om vinteren, så da har det kanskje ikke så mye effekt i forhold til å slippe og skrape rutene?

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et "teppe" jeg legger over frontruta, funker som bare det.

Ja, jeg ser at disse skal hjelpe, men jeg foretrekker at sidevindu og bakvindu også er dekket til. En presenning vil ikke gi like tett dekke som disse dekkene til frontruta, og jeg er derfor usikker på om de vil virke like godt.

Inne på biltema sine sider, seg jeg nå at de hevder at sine trekk skal hjelpe mot frost på rutene i alle fall så jeg tar nok sjangsen på å kjøpe siden de ikke er så dyre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med disse heldekkende trekkene, men jeg har blitt fortalt at de kan være ganske vanskelige å få på. Derfor droppet jeg det og gikk for et som bare legges over frontruta. Sidevinduene er lettkskrapte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn trekk, men jeg gidder aldri å bruke det siden det er et herk å få på!

Aha... tror du dette kunne ha vært lettere? Jeg har forresten en veldig liten bil om det har noe å si. Men jeg kan godt se at i storm og vind slik vi har mye av her på vestlandet om vinteren kan det være et herk å ta på. Særlig når man kommer hjem fra jobb og bare vil løpe inn så fort som mulig.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Presenning/Topphatt-polyester-37274/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha... tror du dette kunne ha vært lettere? Jeg har forresten en veldig liten bil om det har noe å si. Men jeg kan godt se at i storm og vind slik vi har mye av her på vestlandet om vinteren kan det være et herk å ta på. Særlig når man kommer hjem fra jobb og bare vil løpe inn så fort som mulig.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Presenning/Topphatt-polyester-37274/

En slik er sikkert lettERE, men jeg vet ikke helt jeg... Jeg klarer aldri å få den rett vei (veldig uhåndterlig alene), også bare sklir det av den ene siden når du kommer over på den andre. Men ser den der kan festes i hjulene, så da kan du jo ta en side av gangen. Jeg har forresten en golf kombi.

Et annet problem er at det blir jo søkk vått når det snør (for du klarer ikke riste av alt), så det blir vått og fuktig i bilen. Hvis du da setter fra deg bilen på butikken, kan du risikere at innsiden av rutene dekkes med is på kort tid (hvis du har åpent bak til bagasjerommet/der du oppbevarer den).

Nei, for min del holdt det med et par ganger. For som du sier; når man kommer hjem og det er kaldt og surt,så vil man bare inn så fort som mulig! Men for all del, om den ikke koster all verden, så er det jo bare å prøve!

Jeg lurer på om jeg skal prøve meg på en sånn der som bare ligger over frontruta i vinter. (I aluminium eller hva de er laget av.) De ser jeg for meg er enkle å riste av snøen av også! (Jeg sliter MYE med dugg og is på innsiden av rutene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe som ser ut som aluminiumsfolie som jeg klemmer i fremdørene og som ligger over bilruta. Fungerer som bare det, kosta 29 kr på europris. Har også Toppdekke fra Europris, legges over bilen og festes i hjulkapslene eller buene, ligger meget stødig. Jeg så forresten et slikt trekk fra biltema i full storm, det bare flagret der det lå på bilen, men blåste ikke av, så det er jo stødige greier når det er kroker som holder det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik tophat til min Golf. Funker fint det, på min tophat er det ikke forskjell på fremme og bak, så da er det bare å dra den på. Kan være litt triksent om det er vind da :-)

Jeg tar den iallefall raskt av om morgenen før jobb, løper ned i kjelleren med den, og henger den opp der, så den får tørke. Henter den der igjen når jeg kommer hjem for dagen, og tar den på bilen igjen.

Det tar maks 3 min. En burde henge tophat`en til tørk når den ikke er i bruk, så det ikke går mugg i den. Å ha den liggende i bilen, gir konstant fukt i bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips mot dugg på innsiden av rutene er å vaske ruta med litt salovann, da fester ikke doggen seg. Et tips fra da jeg kjørte motorsykkel og det dogga på innsiden av visieret. Fungerer på bilruter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe som ser ut som aluminiumsfolie som jeg klemmer i fremdørene og som ligger over bilruta. Fungerer som bare det, kosta 29 kr på europris. Har også Toppdekke fra Europris, legges over bilen og festes i hjulkapslene eller buene, ligger meget stødig. Jeg så forresten et slikt trekk fra biltema i full storm, det bare flagret der det lå på bilen, men blåste ikke av, så det er jo stødige greier når det er kroker som holder det igjen :)

Vet du om det funker å bare feste disse med viskerene? Jeg sliter nemlig med å få opp dørene på vinteren. Utrolig lite praktisk om jeg har festet teppet i døra, men ikke får opp døra på den ene siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til de som sliter med å få opp dørene, SILIKONSTIFT! En dag kom jeg ut til bilen og åpnet den.. Men døra ville opp, hva faen? Endte opp med at jeg måtte krabbe inn bakluka ( stasjonsvogn ) klatre forbi nettet, og sparke ut døra fra innsiden. En kompis ga meg en silikonstift til å smøre gummilistene med, og dørene frøs ikke selv i -20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, jeg tror ikke den alugreia kan festes i vindisviskerene, for den flyr lett bort om det blåser litt i såfall.. Merker at når den er fast mellom bildørene, er hele ruta fin og frostfri om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til de som sliter med å få opp dørene, SILIKONSTIFT! En dag kom jeg ut til bilen og åpnet den.. Men døra ville opp, hva faen? Endte opp med at jeg måtte krabbe inn bakluka ( stasjonsvogn ) klatre forbi nettet, og sparke ut døra fra innsiden. En kompis ga meg en silikonstift til å smøre gummilistene med, og dørene frøs ikke selv i -20 :)

For min del (og søstera mi, som også har golf), så er det ikke listene som er problemet, det er selve karmen, altså metallet.

Jeg gleder meg virkelig til våren! Ingen snømåking, ingen innvendig isskraping, ingen gjenfryste dører og ingen fastfryste bakhjul! :D (...høres ut som om jeg ruller rundt i DEN kjerra nå, men det gjør jeg faktisk ikke!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv så langt som går å ikke bruke handbrekket.

For da slipper du is på rutene? :fnise:

Til TS: tophat fungerer ganske bra, men det hender man må skrape litt rim fra vindusrutene likevel. Spesielt hvis rutene var fuktige da man satte på tophat'en.

For å finne foran og bak (den jeg hadde var ulik), synes jeg det var lurt å feste en farget snor (eller lage et annet merke) foran i venstre hjørne. Man får litt fallskjermfølelse når den settes på i vind, men det hjelper å sette den på i medvind istedenfor motvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke overlevd vinteren uten en sånn tophat.

Om det er litt strevsomt å få den på, så er det allikevel verdt strevet. Jeg har forresten kuttet hull til antennen slik at jeg starter med å legge den der først, da fyker den ikke avgårde.

Ellers bruker jeg også et godt gammelt pledd over frontruten i tillegg.

Om morningen river jeg alt sammen av, springer og legger det over bossdunken til jeg kan ta det inn senere på dagen. Klok av skade legger jeg det hvertfall ikke inn i bilen pga dogg på rutene og fukt, som tidligere nevnt her.

Har også opplevd at det har begynt å regne slik at teppet har blitt vått, og det drypper inn i bilen. Jeg hefter det nemlig alltid fast i dørene på hver side.

Når jeg er på jobb, har jeg bare pleddet over frontruta. Er jeg heldig så holder det til jeg skal hjem igjen.

Ellers plusser jeg på med flere pledd og aviser over der som batteriet står, hvis det blir minus 20 og deromkring. Det hjelper!

Mye å passe på som bileier, men noen lure triks er mulig. Jeg slipper hvertfall å stå opp en halvtime tidligere for å skrape rutene. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...