Gå til innhold

Ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

JEg er blitt ansatt i ny fast stilling fra 12. desember. Det er ikke helt full stilling, i kontrakten står det minst 90%, jobber nærmere 100%. Hvor mye ferie har jeg krav på til neste år da? Altså i løpet av 2012?

Prøvd å lese ferieloven, men merker at jeg ikke helt har i meg å lese lovtekster :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har krav på like mange uker ferie som alle andre tror jeg. Jeg jobbet 40% og hadde like lang ferie som de andre. Ferie uten lønn selvsagt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

Jane F har rett. Du har like mye krav som de andre. Dvs. 5 uker normalt sett, hvorav rett på 3 uker sammenhengende mellom 1.mai-31.sept. Riktignok uten lønn da du ikke har opparbeidet retten til "betalt ferie". Det får du i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Så man må altså jobbe et år for å få betalt lønn? Mulig jeg dropper ferien i år og venter til neste år da, tror ikke jeg har råd til å ta noe særlig mye ubetalt ferie. Men greit å vite allikevel, hvis jeg skulle plutselig ha råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste får vel lønnet ferie. Men feriepenger er noe du opparbeider deg året før ferien. Feriepengene du får utbetalt i stedet for lønn i 2012, tjente du altså i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

Ja, ordla meg kanskje litt feil, er ikke betalt, derfor jeg brukte "". Men hvis du har jobbet i år får du vel feriepenger fra tidligere arbeidsgiver til neste år?

Hvis det er første arbeidsår så er det "prisen å betale" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mente feriepenger! Det blir første år ute i jobb etter å ha studert, så ja det er ikke noe feriepenger å snakke om (har kun hatt en liten deltidsjobb). Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg er blitt ansatt i ny fast stilling fra 12. desember. Det er ikke helt full stilling, i kontrakten står det minst 90%, jobber nærmere 100%. Hvor mye ferie har jeg krav på til neste år da? Altså i løpet av 2012?

Du har rett på fem ukers ferie. Du er derimot ikke pliktig til å ta den ut med mindre du sparte opp feriepenger i fjor og kan eventuelt også bare ta ut deler av den hvis du kun delvis har opptjent feriepenger. Hvis du derimot hadde full opptjening i fjor kan arbeidsgiver pålegge deg å ta fem ukers ferie.

Mengden du jobber i 2012 vil altså påvirke dine feriemuligheter i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...