Lizbeth Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Jeg har anoreksi, og med det følger et helt urealistisk syn på kropp, mat og helse. Jeg lurer altså på hvor mye dere spiser i løpet av en dag? Husk å ha med alder, aktivitetsnivå, høyde og vekt slik at jeg har noe å gå ut ifra Skriv gjerne slik: Frokost: Lunsj: Middag: Kveldsmat: Mellommåltider: Tusen hjertelig takk, dere hjelper meg mot veien til et friskere liv 1
Smores Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 Jente, 21 år, 154 cm høy og 45 kg. Frokost: En type frokostblanding med lettmelk eller helmelk + en frukt. Lunsj: 2 eller 3 knekkebrød med cottage og skinke. Middag: Alt mulig, kjøttkaker, fisk, kylling osv. Poteter og ris som tilbehør. Kvelds: 1 skive med omelett. Kvelds 2: En skive til med Norvegia og skinke. Nå vil jeg si at jeg har vært på grensen til å få anoreksi, hadde det ikke vært for gode venner og familie. Skulle slanke meg ned til 50, og nå veier jeg altså 45. Skal opp i vekt, så det du ser over er det jeg har spist de siste mnd. Nå prøver jeg å legge inn mange mellommåltider som knekkebrød, nøtter og frukt samt at jeg spiser veldig ofte. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Hei, jeg er tidligere anorektiker og velger derfor å svare deg på dette. Jeg kom meg selv "ut" av sykdommen etter 3 år,nå vet ikke jeg din alder men jeg anbefaler deg å søke hjelp hos foreldre eller andre du klarer og åpne deg for. Du ser ikke hvor ille det var før du kommer deg ut av det og ser tilbake. Velger og ikke skrive mine måltider eller noe annet fordi jeg går gravid, i tilegg så er ikke det noe som vil hjelpe deg videre. Må større tak til. Ønsker deg lykke til
Gjest Bobler Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Frokost ca 08.30; 3 knekkebrød med smøreost (som regel Jalapenio-ost) Lunch ca 13.00: enten 2 knekkebrød, eller en rett i koppen. Som regel sistnevnte. Mellom ca 16.00: Et eple, litt kjeks, eller nå om dagen: Pepperkaker Middag ca 19.00: Alt fra pannekaker til fisk. Det jeg har lyst på som regel. Som regel full tallerken, men spiser sjeldent opp alt. Spiser ikke kveldsmat, men det er fordi jeg spiser middag seint da jeg slutter 18.00. Er ung, trener ikke (men går mye tur, og går 4km bare til/fra jobben daglig). Er 1.62 høy, og veier 57-58 kg.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 23 år. 172 høy.60 kg. Trener 2-3 g.uke Frokost: Havregrøt av 1 dl havregryn. Kokt på melk. Kanel og rosiner på. Lunsj: 3 brødskiver med diverse pålegg. Av og til varmmat fra kantina + salat. Middag: Vanlig middag. F.x 3 kjøttkaker og to poteter og saus og grønnsaker. Kveldsmat: 2 knekkebrød med gulost og en kopp te. Mellommåltider: En youghurt og 2 frukt fordelt over dagen.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 Frokost: Knekkebrød Lunsj: yoghurt og eple Middag: kjøttboller og en potet Kveldsmat:Samme so mellommåltid Mellommåltider:kanskje banan\knekkebrød 156 cm 45 kg
lys Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Selv om en oversikt over hva du skal spise og til hvilke måltider kan være nyttig for deg når du skal bekjempe anoreksien, tror jeg ikke det er så nyttig for deg å få høre hva andre her måler/veier og hva de spiser. Har du problemer med å sette opp en realistisk matplan for deg selv ville jeg anbefale deg å søke hjelp for det. Kanskje legen kan hjelpe eller sende deg videre. 4
Gjesten Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 Jeg anbefaler deg å prate med en ernæringsfysiolog og slik få hjelp til å sette opp en realistisk plan for deg selv. 3
Lizbeth Skrevet 8. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 8. desember 2011 Glemte å si meg selv, hehe! Lizbethosnes.com er forresten bloggen min, om noen skulle være spesielt interessert Der skriver jeg åpent om min anoreksi. Jeg er 20 år, trener ikke på grunn av treningsforbud, jeg har hatt anoreksi i femten år (tre fjerdedel av mitt liv, ja!), er 38 kg og 165 centimeter høy. Nå har jeg bestemt meg for å få et normalt kosthold og dermed kunne trene igjen, så jeg har virkelig kjempet med nebb og klør i dag for å få en normal matdag.. Slik har det sett ut i dag: Frokost: Stekt hyse Lunsj: En ostebolle med pålegg. Middag: En wraps Jeg er ikke så flink, men det kommer seg etterhvert Tusen takk til dere som svarer, jeg trenger all hjelp jeg kan få til å sette opp et realistisk kosthold. Jeg går til samtaler med psykiatrisk sykepleier som behandling, men hun sier bare at jeg skal spise det jeg klarer..
Dragonfly84 Skrevet 8. desember 2011 #10 Skrevet 8. desember 2011 Frokost: Havregrøt og kaffe med sukker og melk Lunsj: Ett til to egg, to skiver grovt brød med jarlsberg og kylling/kalkunpålegg Middag: F.eks. kyllingfilet og fullkornsris med saus, og grønnsaker til. Kvelds: Frokostblanding med banan i. Et par kopper te med sukker i løpet av dagen. 166 cm og 64 kg.
Redbull Skrevet 8. desember 2011 #11 Skrevet 8. desember 2011 Frokost: 50 g havregryn med skummamelk Lunch: 2 havrepolarbrød med pålegg Middag: Alt mulig. Ikke ferdig produkter (full i palmeolje...) Kvelds: polarbrød, knekkebrød eller to egg Mellommåltider: youghurt, knekkebrød, banan eller annen frukt. Spiser mange mandariner innimellom nå på vinteren
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #12 Skrevet 8. desember 2011 nå i eksamenstida spiser jeg noe sånt: Frokost: 2 skiver med skinke Lunsj: 2 skiver med skinke Middag: f.eks. Kveldsmat: pleier å spise frukt eller sjokolade, evt en skive Mellommåltider: klementiner eller appelsiner eller sjokolade/godteri (spiser opp til 100 g sjokolade om dagen.. ) er 21, høyde: 170, vekt 55 kg lavt aktivitetsnivå, trener aldri
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #13 Skrevet 8. desember 2011 oops glemte middag: f.eks. pasta med tomatsaus med kjøttdeig i, med revet ost over
Honeydew Skrevet 8. desember 2011 #14 Skrevet 8. desember 2011 (endret) (Er 178 høy og veier ca 66 kg) Varierer mye (og det vil jeg si er et godt tips til deg også, hvis man spiser det samme hver dag er det lett for å begynne å freake om man legger til noe...), men for eksempel: Frokost: 1 grovt rundstykke med ost og agurk 1 kopp te med litt melk og honning i Lunsj: Ca 3 Rugsprø med (en hel) skivet avokado og salt og pepper på, eller 2 havrepolarbrød, eller Kyllingsalat Middag: All slags "vanlig" middag. Men for å gi en ide om typiske porsjonsstørrelser; 3 fiskekaker og 200 g (kokt) makaroni En hel tallerken med pasta og kjøttdeig (tilsvarer ca 200 g kokt pasta og 150 g kjøttdeig) 2 kjøttkaker og to små poteter, brun saus over Frukt som mellommåltid fordelt utover dagen Nå skal det sies at jeg ligger i kaloriunderskudd, så hvis du vil opp i vekt må du nok prøve å spise mer enn dette. Men du bør i alle fall prøve å få i deg slike mengder Endret 8. desember 2011 av Honeydew
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #15 Skrevet 9. desember 2011 Frokost: 2 veldig grove skiver med litt smør og brunost, ett glass melk. Lunsj: 2 skiver med pepperskinke og majones. Middag: Knyttneve kjøtt/fisk, knyttneve poteter og masse grønnsaker. Potetene er ovnsbakt med olivenolje over, grønnsakene wokes i olje. Kvelds: En yoghurt og 1-3 klementiner i disse dager. 22år, 164cm og 61kg. Har ganske stillesittende dager, med 40min-1t trening 2-4 dager i uken. Tar ofte en proteinshake etter trening og kostholdet varierer med humør og vær. Psyk. sykepleieren kan vel hjelpe med å finne ernæringsfysio om du spør etter det.
Ethereal Skrevet 9. desember 2011 #16 Skrevet 9. desember 2011 Glemte å si meg selv, hehe! Lizbethosnes.com er forresten bloggen min, om noen skulle være spesielt interessert Der skriver jeg åpent om min anoreksi. Jeg er 20 år, trener ikke på grunn av treningsforbud, jeg har hatt anoreksi i femten år (tre fjerdedel av mitt liv, ja!), er 38 kg og 165 centimeter høy. Nå har jeg bestemt meg for å få et normalt kosthold og dermed kunne trene igjen, så jeg har virkelig kjempet med nebb og klør i dag for å få en normal matdag.. Slik har det sett ut i dag: Frokost: Stekt hyse Lunsj: En ostebolle med pålegg. Middag: En wraps Jeg er ikke så flink, men det kommer seg etterhvert Tusen takk til dere som svarer, jeg trenger all hjelp jeg kan få til å sette opp et realistisk kosthold. Jeg går til samtaler med psykiatrisk sykepleier som behandling, men hun sier bare at jeg skal spise det jeg klarer.. Jeg er like høy som deg, og veier 60 kg. Slik ser mitt kosthold ut, sånn omtrent: 07.45: Frokost - to brødskiver med feks. ost, makrell i tomat, syltetøy eller kjøttpålegg. Agurk og paprika på. 12.00: Lunsj - spiser av og til lunsj på skolen. Det kan være omelett med masse salat og en brødskive. Hvis jeg tar med mat hjemmefra er det gjerne middagsrester (feks to pizzastykker eller wok). Kl. 5: Middag - spiser også middag på skolen ganske ofte. Spiser som oftest taco eller en fiskerett. Når jeg lager mat hjemme blir det kanskje en porsjon wok, spaghetti med kjøttsaus eller ris og kylling i sursøt saus. Kvelds: en yoghurt og litt frukt, et par knekkebrød eller et par brødskiver.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2011 #17 Skrevet 9. desember 2011 Sytten år, 165 cm og 55 kg. Trener aktivt tre ganger i uka. Frokost: En yoghurt. Lunsj: Rundstykke og banan. Middag: En posjon midag. Kveldsmat: En-to skåler gryn. Mellommåltider: Ingen.
Aranciata Skrevet 9. desember 2011 #18 Skrevet 9. desember 2011 31 år, 174cm og 62 kg. Trener 1-2 ganger i uka, og går/sykler mye. Frokost: To skiver med to egg (hardkokte eller eggerore), eller to skiver med peanøttsmør. Mellommåltid: Frukt, yoghurt, ofte en skive Lunsj: Spiser "middag til lunsj" fordi vi har så god kantina! Kylling eller storfe eller fisk, med ris/poteter eller salat. Mellommåltid: Sjokolade... jobber med å forandre den vanen! Middag: Omelett, tunfisksalat eller andre salater, eller fisk hvis jeg er hjemme, men spiser ofte ute (thai, pizza, vietnamesisk)
Gjest *Maja* Skrevet 10. desember 2011 #19 Skrevet 10. desember 2011 (endret) 29 år, 173 cm, 52-53 kilo. Jogger 5 dager i uka mellom 5 km og en mil. Frokost: Frukt Lunsj: Stor kjøttsalat med kylling, reker, skinke, tomat og egg eller eggeøre med skinke og tomat eller Ryvita med kokt egg og skinke Mellom: Frukt/mandler Middag: Fisk, kylling, egg med oljer, kokosmelk, tomat/chili og tilbehør. Kvelds: Frukt/mandler/egg/Ryvita med kokt skinke etc. Drikker kun vann og te i hverdagene. Og kaffe på morgenen Endret 10. desember 2011 av *Maja*
Kalas Skrevet 10. desember 2011 #20 Skrevet 10. desember 2011 40 år, 173 høy, 63 kg. Trener to ganger i uka. Frokost: Havregrøt kokt på lettmelk, rosiner og kanel - eller yoghurt med kornblanding Lunsj: Varmmat fra kantina eller et par grove brødskiver med variert pålegg. Ettermiddags: Frukt Middag: Mye kylling, fisk eller kjøtt, kombinert med grønnsaker, ris eller pasta. Evt stekte poteter. Kveldsmat: Ikke alltid jeg spiser kvelds, men som oftest blir det knekkebrød eller kjeks med ost på. Evt et rundstykke. Hender jeg tar meg et glass vin til kvelds også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå