Gå til innhold

Smørkrisen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, har ikke prøvd Bremykt i karameller, men kan tenke meg at de blir litt mykere?

Nuppdupp, det er bare meierismør som er smør, forskjellige varianter av meierismør finnes, men ikke noe av det andre som er på markedet er smør! Jeg ville for eksempel aldri finne på å bake med Soft Soya (ei heller spise det, men det er en annen diskusjon) eller Brelett. Det blir bare ikke godt.

Smaken er som baken. Jeg har bakt julekaker med blå soft i mange år nå, og smaken er helt utmerket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tydeligvis ikke noe smørkrise her enda. Butikkene hos meg har ikke gått tomt enda. Baker litt men ikke mye. Så tror det skal gå bra.

Skrevet

Tydeligvis ikke noe smørkrise her enda. Butikkene hos meg har ikke gått tomt enda. Baker litt men ikke mye. Så tror det skal gå bra.

Hmm.. mener å ha lest at du bor i Oslo? Eller husker jeg feil? hvor har du funnet smør? :)

Skrevet (endret)

Skjønner ikke alt smørmaset og det plager meg ikke det minste. Til hverdags bruker jeg margarin, og jeg baker ikke til jul uansett. (Og de få gangene jeg baker så bruker jeg like gjerne margarin der også.)

Endret av Cata
  • Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke alt smørmaset og det plager meg ikke det minste. Til hverdags bruker jeg margarin, og jeg baker ikke til jul uansett. (Og de få gangene jeg baker så bruker jeg like gjerne margarin der også.)

Jeg bruker også like gjerne margarin når jeg baker, og jeg baker en del. Ser ikke problemet med det, så jeg klarer meg godt :) Synes julekakene og alt annet smaker fortreffelig.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Nei, flere steder i landet er det ikke noe smør i butikkene.

Det er ikke krise for meg, men skulle gjerne hatt en pakke til jeg skal lage karameller! Har en pakke bremykt som jeg kan bruke i det lille jeg skal lage av julebakst, men usikker på om hvordan det funker i karameller siden det er olje i.. Noen som har prøvd?

bremykt funker til alt.. panna, bakst, brødskiva.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

jeg må si at jeg tror de går på en skikkelig bom :gjeiper: tror ikke smør fra belgia kommer til å slå ann. lager heller selv da, gitt ;)

Skrevet

bremykt funker til alt.. panna, bakst, brødskiva.

Har du testet å lage karameller/konfekt med bremykt, eller bare antar du?

Skrevet (endret)

jeg må si at jeg tror de går på en skikkelig bom :gjeiper: tror ikke smør fra belgia kommer til å slå ann. lager heller selv da, gitt ;)

Såklart det gjør det. Hva er forskjellen på norsk og belgisk smør, bortsett fra hvor det kommer fra? Fransk smør solgte jo som bare det nettopp.

Edit: skrivefeil

Endret av venus_
Skrevet

Njææææh. Jeg foretrekker smør både i baking og i annen matlaging. Smaker definitivt forskjell i endel retter. Men jeg kan ikke si at jeg klarer å samle opp så veldig mye energi til å irritere meg over det. Baksten blir nesten like god med margarin, og alt annet kan vente til det er smør å få igjen. Krise avverget.

Skrevet

Satte opp et regnskap over hva som trenges av smør i desember i forrige uke. Kom opp i ca 2.5 kg og det er skrapt sammen fra ulike kilder. Det meste vanlig normalsaltet. Tradisjon tro lages det endel julekake og lussekatter og det er disse som skal ha det meste, men det er til og med nok til grøten så da kan man ikke klage.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Har du testet å lage karameller/konfekt med bremykt, eller bare antar du?

akkurat karamell/konfekt har jeg aldri lagd. men har bakt ting som boller og pepperkaker. dessuten bruker jeg bremykt i stekepanna hver dag. da bremykt kom reklamerte de jo med dette :gjeiper:

Skrevet

Jeg liker ikke smaken av smør, så for min del så spiller det ingen rolle. Bruker kun Soft Flora og Melange her i huset. :)

• Liker 1
Skrevet

akkurat karamell/konfekt har jeg aldri lagd. men har bakt ting som boller og pepperkaker. dessuten bruker jeg bremykt i stekepanna hver dag. da bremykt kom reklamerte de jo med dette :gjeiper:

Men karamell/konfekt blir jo noe helt annet enn baking.

Men nå er problemet løst, for i dag fant jeg norsk smør i hele to butikker :P

• Liker 1
Skrevet

Jeg foretrekker meierismør når jeg baker. Skulle gjerne ha bakt litt til jul, men venter foreløpig. Skal bake pepperkaker med Melange i helga, for å bake sammen med barnet.

Det er ikke meierismør i noen av butikkene her jeg bor. Men krise? nope..

Skrevet

Nei. Vi i familien baker ikke mye. Regner med at det dukker opp noe i butikkene etter hvert, og at en pakke smør er mer enn nok til vår ene sort. Hvis ikke er det ingen som begynner å grine av margarin. (:

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

Men karamell/konfekt blir jo noe helt annet enn baking.

Men nå er problemet løst, for i dag fant jeg norsk smør i hele to butikker :P

:gjeiper: tuller du eller? bremykt kan brukes til karamell også.. i oppskriften står det SMØR. bremykt er SMØR

Endret av Nuppdupp
Skrevet

:gjeiper: tuller du eller? bremykt kan brukes til karamell også.. i oppskriften står det SMØR. bremykt er SMØR

Nei. Bremykt er smør OG olje, altså ikke rent smør. :snurt:

• Liker 3
Skrevet

Ja, den er allerede ødelagt.

Jeg skulle lage syv sorter julekaker. Er svært opptatt neste uke, så planen var å få bakt det meste denne uken. Men grunnet at butikkene i 2 1/2 uke har vært som støvsuget for smør har det blitt satt på vent. Det er fortsatt tomme hyller i butikken så det spøker virkelig for julekakene i år.

Tine, dere har ødelagt ikke bare min jul men mange andre sin også!

J@vla monopolister!

Skrevet

Bremykt er 70% smør og 30% olje. Noe som gir det litt andre egenskaper enn rent smør, blant annet er det (spoiler alert!) mykere. I oppskrifter hvor det er viktig at smøret er hardt/stivner etter oppvarming, så vil ikke Bremykt funke like bra.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...