AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Jeg klør meg litt i hodet over alt dette oppstyret rundt den såkalte smørkrisen. Jula står visstnok i fare, i hvertfall julebaksten. Jeg bruker selv meierismør til vanlig, men synes ikke det er noen stor sak om jeg må bruke f.eks. Melange istedet. Min mor bakte alltid julekaker med Melange, hun likte ikke smaken av smør så det smakte jeg faktisk ikke før jeg ble voksen. Hvordan er det med deg? Blir det ikke skikkelige julekaker uten smør?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Har et kilo smør i kjøleskapet så det ødelegger ingenting for meg. Noen kaker må bakes med smør for å få den rette smaken og konsistensen. Berlinerkranser er en av de. Det verste for meg er å ikke ha smør på brødskiva. Margarin er overhode ikke et alternativ.
Brunhilde Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Jeg bruker lite smør til hverdags og jeg foretrekker å bake med melange, så jeg tenker det skal gå bra. Kjøper med meg en pakke skikkelig smør hvis jeg kommer over det så jeg har i hus, men ingen krise foreløpig.
Gjest Awzm me Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 Nei, ødelegger ikke noe for meg. Synes bare det er litt flaut at Norge sliter med ... "smørkrise". 8
Pria Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 Ingen krise, min butikk har fått jevnlig påfyll så jeg har sikret meg. Har kjøpt smør for noen eldre naboer også som var redde for ikke å få smør til kakene sine. Men de har mye humor på det og forteller meg gjerne om smørmangelen under krigen.
LeaMichele Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 ser ingen krise med det her. ikke skal jeg bake no særlig, dessuten har de ferdig bakst i butikken. og trenger jeg smør til maten, ja da tar jeg det som er, eller så bruker jeg olje. krise? ikke her ihvertfall.
Pria Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 Julekaker fra butikken...nei fy det er så nitrist. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #9 Skrevet 8. desember 2011 Kan telle på en hånd de gangene jeg har kjøpt en pakke smør i hele mitt liv. Og nå fikk jeg lyst på smør. Typisk.
LeaMichele Skrevet 8. desember 2011 #10 Skrevet 8. desember 2011 Julekaker fra butikken...nei fy det er så nitrist. ja,mulig,men kan man ikke få laga det selv så får man kjøpe. man dør ikke av å kjøpe det et år! jula kommer uansett, og om det ikke skal mer til for å ødelegge jula så synes jeg synd på folket. 4
Gjest Nuppdupp Skrevet 8. desember 2011 #11 Skrevet 8. desember 2011 det er jo mye smør i butikken. hva snakker dere om??? smør smaker man ikke i julebaksten, så der kan man bruke nesten hva som helst. man kan også lage det smøret man ønsker selv!
venus_ Skrevet 8. desember 2011 #12 Skrevet 8. desember 2011 det er jo mye smør i butikken. hva snakker dere om??? smør smaker man ikke i julebaksten, så der kan man bruke nesten hva som helst. man kan også lage det smøret man ønsker selv! Nei, flere steder i landet er det ikke noe smør i butikkene. Det er ikke krise for meg, men skulle gjerne hatt en pakke til jeg skal lage karameller! Har en pakke bremykt som jeg kan bruke i det lille jeg skal lage av julebakst, men usikker på om hvordan det funker i karameller siden det er olje i.. Noen som har prøvd?
Brunhilde Skrevet 8. desember 2011 #13 Skrevet 8. desember 2011 Nei, har ikke prøvd Bremykt i karameller, men kan tenke meg at de blir litt mykere? Nuppdupp, det er bare meierismør som er smør, forskjellige varianter av meierismør finnes, men ikke noe av det andre som er på markedet er smør! Jeg ville for eksempel aldri finne på å bake med Soft Soya (ei heller spise det, men det er en annen diskusjon) eller Brelett. Det blir bare ikke godt.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2011 #14 Skrevet 8. desember 2011 er det bare norge som sliter med dettE?
SusanneGullet Skrevet 8. desember 2011 #15 Skrevet 8. desember 2011 Nei, i butikkene hvor jeg bor bogner det med smør
Mynona Skrevet 8. desember 2011 #16 Skrevet 8. desember 2011 Kjøpte Tine Meieri Smør fra full hylle i sta jeg Ikke det at jeg skal bake så mye, men vil ha det i kålrabistappa mi 1
venus_ Skrevet 8. desember 2011 #17 Skrevet 8. desember 2011 Kjøpte Tine Meieri Smør fra full hylle i sta jeg Ikke det at jeg skal bake så mye, men vil ha det i kålrabistappa mi Hvor bor du?
Mynona Skrevet 8. desember 2011 #18 Skrevet 8. desember 2011 Hohoho.. det tør jeg ikke si.. Men det er i Akershus 1
Anglofil Skrevet 8. desember 2011 #19 Skrevet 8. desember 2011 Vel, jeg er lavkarber, så klart det er kjipt, men jeg bruker cocosa i stedet når jeg skal lage mat. Baker uansett ikke noe særlig til jul, så det gjør ikke meg så mye. Det skal også sies, jeg har aldri brukt store mengder meg smør, så jeg klarer meg i grunn veldig fint. Mvh Yvonne
Lyra Skrevet 8. desember 2011 #20 Skrevet 8. desember 2011 Her er det tomt i de største butikkene, men trenger ikke lete så lenge for å finne smør. Har "hamstret" 2 pakker så jeg slipper å gå ens ærend på andre butikker for å kjøpe når jeg trenger det. Men min kjære er nok en av dem som bidrar til denne "krisen", han kom hjem med smør selv om vi har "fordi de hadde jo på butikken"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå