Gå til innhold

Vegetarianer alternativ til biff

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tittelen sier vel det meste, men forklarer likevel jeg :)

Jeg har invitert til biffmiddag på fredag, så kommer det plutselig en vegetarianer. Hva kan jeg servere til henne som passer til fløtegratinerte poteter, stekte grønnsaker og peppersaus? Vil jo veldig gjerne at hun også skal få skikkelig god mat, vi er alle studenter så dette skal være ett skikkelig festmåltid :) Noen som kan hjelpe meg? Kommer ikke på noen verdens ting....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt: er sausen vegetarisk?

Jeg vil foreslå at du lager bønneburgere eller vegetariske pølser (oppskrift)

Synes du det blir for mye arbeid, kan du kjøpe enten veggeburgere (matbutikker som Mega eller andre med litt utvalg, eller helsekost) eller røkt tofu (i butikker med økologisk mat, skjær i skriver og stek raskt i ei panne rett før servering).

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke tenkt på engang!!! Takk for at du sa ifra :D Har du tilfeldigvis oppskrift på peppersaus som er det?

Noe annet jeg må tenke på med maten?

Puh, har ikke satt meg inn dette, så må ta det litt på sparket her ;)

Jeg vet at hun er veldig glad i vegetarhamburgere, så det hadde jo vært ett godt alternativ! Samtidig tenker jeg at det ikke er "festmat" hvis du skjønner? Vet ikke hvor mye som er forventet av meg som vert heller.

Hadde jo vært gøy å lage noe som hun aldri har smakt før som er skikkelig snadder :) hun er nokså ny vegetarianer, så da er det jo ekstra gøy :)

Skrevet

http://www.matprat.no/rask/raske-oppskrifter/peppersaus/

Er deten slik oppskrift du pleier å bruke? Du kan bruke grønnsaksbuljong eller legge tørket sopp i bløt og bruke bløtevannet. Jeg har aldri spist peppersaus selv, så jeg vet ikke hvor sterk smak kraften pleier å gi i sausen, men jeg tror det bør fungere med de tipsene. Det er det jeg pleier å gjøre når jeg lager risotto eller lager andre sauser, i alle fall.

Jeg tror hun blir glad for vegetarburgere. Resten av det du serverer, er jo også godt. Men prøv gjerne å lage de pølsene om du har tid. Eller bønneburgere, jeg skal se om jeg finner oppskriften her inne, har den ikke helt i hodet.

Skrevet

Søsteren min er vegetarianer, og hun lager noe som heter nøttestek. Jeg har ingen oppskrift, men det vil du nok finne på google:)

Forresten en ting du bør tenke på: søsteren min spiser ikke noe som heter løpe/løype som er laget av noe kuinnvoller (hvis ikke jeg tar helt feil). Mye ost har dette som ingrediens, og hun spiser derfor ikke det. Kanskje venninnen din også holder seg unna dette? I så fall bør du unngå ost på de gratinerte potetene eller finne ost uten løpe :)

Skrevet

Bønneburgere:

1 liten finhakket løk

2 fedd hvitløk, finhakket - begge deler surres i litt olje i ei lita gryte

1 boks/tetrapak bønner (du kan bruke hvite, brune, røde, svarte, men favoritten min for tiden er en tetrapak som jeg kjøper på Ica med en miks av forskjellige typer bønner)

Bland bønnene inn i løken. Mos med en slik som man lager potetmos med.

Rør inn 1 egg og 5o g panermel eller litt tørre brødsmuler.

Smak til med f.eks. 2 ss hakket persille (du kan også bruke soltørket tomat og litt pizzaurter for en italiensk vri, eller koriander, spisskummen og chili for en meksikansk vri) og litt salt og evnt pepper. Litt cheddar f.eks. kan også være godt (cheddar er som oftest vegetarisk)

Form burgere (ca. 4) og ha litt ekstra panermel på dem. La dem ligge en times tid i kjøleskapet (på en tallerken dekket med bakepapir og strødd med panermel) før du steker dem. Da faller de ikke så lett fra hverandre under steking. Stek dem i litt olje rett før servering.

Skrevet

Et alternativ er jo også å lage masse forskjellig grønnsakstilbehør, da slipper du å måtte erstatte biffene. :)

Skrevet

Stekt sopp av ulikt slag er et enkelt og godt alternativ. Veldig godt til biff-tilbehør.

Skrevet

Takk for all hjelp :D

Da blir det hjemmelagede veggis-burgere med hjemmelaga brød til henne :)

Droppa de fløtegratinerte potetene til fordel for båtpoteter siden dette ble enklere og passer bedre til hamburgere og like godt til biff :)

Sausen lager en god venn av meg, så jeg ville ikke stresse han med å lage den anderledes enn han pleier så får vi andre heller kose oss med den! Men jeg har laget god hjemmelaget ketchup og dressing(der har jeg passet på ;) ) til henne til burgerene og så blir det mye gode grønnsaker til maten :)

Noe annet jeg må tenke på eller har jeg "dekket" det nå? :)

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Så søtt gjort av deg! :) Tror dette blir veldig bra!

• Liker 1
Skrevet

Takk for all hjelp :D

Da blir det hjemmelagede veggis-burgere med hjemmelaga brød til henne :)

Droppa de fløtegratinerte potetene til fordel for båtpoteter siden dette ble enklere og passer bedre til hamburgere og like godt til biff :)

Sausen lager en god venn av meg, så jeg ville ikke stresse han med å lage den anderledes enn han pleier så får vi andre heller kose oss med den! Men jeg har laget god hjemmelaget ketchup og dressing(der har jeg passet på ;) ) til henne til burgerene og så blir det mye gode grønnsaker til maten :)

Noe annet jeg må tenke på eller har jeg "dekket" det nå? :)

Bare en ting: Kan jeg få komme? :fnise:

• Liker 3
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...