Gå til innhold

Fingeravtrykk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er fingeravtrykkene for hvert enkelt menneske like på alle ti fingrene eller har vi hvert vårt unike fingeravtrykk på hver finger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det selve strekene på fingrene som regnes som fingeravtrykk? Jeg forstår ikke hvordan flere billioner mennesker kan ha ulike... :sjenert:

Gjest Applecore
Skrevet

Er det selve strekene på fingrene som regnes som fingeravtrykk? Jeg forstår ikke hvordan flere billioner mennesker kan ha ulike... :sjenert:

Milliarder, mener du ;)

Det jeg synes er rart er hvordan fingeravtrykkene forblir de samme.

Hudcellene byttes jo ut hele tiden, men det særegne mønsteret på hver finger forandrer seg ikke :klo:

Skrevet

Milliarder, mener du ;)

Ja, kanskje det. For mye engelsk på meg. :nei: Men likevel: Hvis alle mennesker gjennom hele verdens historie har hatt forskjellige avtrykk, kan det nærme seg en billion? Eller?

Gjest Applecore
Skrevet

Hmmm...

Googlet litt nå, og ifølge flere nettsider sies det at de har beregnet antallet til å være et sted omkring 100 milliarder hvis man regner fra 5-4000 BC.

Og så må man gange det antallet med 10 fingre.

Hvor mange nuller er det i en billion igjen? :gjeiper:

Skrevet

Variasjonsmulighetene er veldig store, selv om de basale mønstrene som utgjør et fingeravtrykk ikke er så mange. Det dreier seg om et lite antall virvler og bukter på hver finger. Men i og med at avtrykkets topografi er uendelig variabelt, så er det i praksis nesten helt umulig at to mennesker har identiske avtrykk. Med topografi mener jeg plasseringen av forskjellige formasjoner i forhold til hverandre.

Du kan tenke deg at du har et lite antall elementer å plassere på en begrenset flate. Flytter du et av dem noen millimeter, så er det et nytt, unikt bilde, vrir du en annen et par grader, så får du enda et nytt, unikt bilde.

Hvis du tenker deg at du er i stand til å detektere en vridning på en grad, så vil altså hvert element ha 360 forskjellige tilstander, bare ved vridning. Hvis du kan detektere en millimeters forflytning, så vil hvert enkelt element ha 100 forskjellige posisjoner innen en kvadratcentimeter. Og det vil se at allerede for et enkelt element vil det være 36000 tenkbare tilstander innenfor en enkelt kvadratcentimeter.

Trekk en analogi til pin-koder, og tenk deg en firesifret pinkode der hvert siffer kunne være ikke bare en av 10, men en av 36000.

Men dette er selvsagt bare en generell betraktning over mulig kompleksitet. Jeg vet ikke særlig mye konkret om den faktiske variasjonsbredden det er mulig for et fingeravtrykk å ha. Men ingen har til dags dato funnet to som er identiske. Ikke engang hos tvillinger, som ellers er genetisk identiske.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange nuller er det i en billion igjen? :gjeiper:

På amerikansk er det 9. På britisk og norsk og sikkert mange andre språk er det 12.

Ser fleipesmilien, men svarer for det jeg :)

Gjest Applecore
Skrevet

På amerikansk er det 9. På britisk og norsk og sikkert mange andre språk er det 12.

Ser fleipesmilien, men svarer for det jeg :)

Hehe, fleipesmileyen var der ironisk nok fordi jeg følte meg litt teit over å ikke huske hvor mange nuller det er i en billion...

Så takk for opplysningen! :takke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...