Bentix Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Jeg fikk pencillin når jeg var syk, og etter en uke på kuren fikk jeg masse utslett over hele kroppen. Legen så på det og konstaterte at det var penicillinallergi og at jeg måtte stanse kuren. Utslette varte i fem dager, hele kroppen var full av røde prikker... Trodde det var over når det var borte etter fem dager... Men nå to dager senere er det samme utslettet tilbake, ikke like hissig som sist. Men fortsatt masse prikker.... Noen som vet hvor lenge det kan vare? Er det noe som kan hjelpe? Opplevd noe lignende? Normalt at det kommer og går?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #3 Skrevet 7. desember 2011 Jeg får elveblest når jeg får peniccilin. Allergitablett er tingen.
Gjest Anuket Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 (endret) Jeg fikk pencillin når jeg var syk, og etter en uke på kuren fikk jeg masse utslett over hele kroppen. Legen så på det og konstaterte at det var penicillinallergi og at jeg måtte stanse kuren. Utslette varte i fem dager, hele kroppen var full av røde prikker... Trodde det var over når det var borte etter fem dager... Men nå to dager senere er det samme utslettet tilbake, ikke like hissig som sist. Men fortsatt masse prikker.... Noen som vet hvor lenge det kan vare? Er det noe som kan hjelpe? Opplevd noe lignende? Normalt at det kommer og går? Uff minner meg om meg, jeg hadde røde prikker fra halsen og ned! Helt sinnsykt, mine kom også tilbake - men fikk beskjed av legen om at kroppen kanskje ikke hadde kvittet seg med alt ennå, så det ville ta litt tid før det gikk over. Men tror kanskje du kan ta en tablett og? EDIT: så at AB har svart på det samme Endret 7. desember 2011 av Anuket
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 Jeg er allergisk mot én type antibiotika, det betyr ikke at jeg er allergisk mot alle. Nå vet jeg ikke hva du bruker penicillin mot, men om du har kjent allergi bør du nevne det neste gang du trenger det, og kanskje du kan få en annen type.
Bentix Skrevet 8. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2011 Takk for svar =) Nå har jeg kjøpt meg zyrtek og håper det hjelper ettervært! Jeg tenkte også det bare var den typen pencillin, siden jeg ikke har reagert før. Men legen sa at jeg aldri skal få penicillin igjen og at jeg må huske på det selv også om legen skulle overse det. Hun mente at det kan være veldig farlig, fordi man får sterkere reaksjon hver gang man blir utsatt for det. Kan få allergisk sjokk, pustebesvær og i verste fall dø av det! så tror jeg holder meg unna, heldigvis har de allternativer =)
Bentix Skrevet 8. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. desember 2011 Uff minner meg om meg, jeg hadde røde prikker fra halsen og ned! Helt sinnsykt, mine kom også tilbake - men fikk beskjed av legen om at kroppen kanskje ikke hadde kvittet seg med alt ennå, så det ville ta litt tid før det gikk over. Men tror kanskje du kan ta en tablett og? EDIT: så at AB har svart på det samme Husker du hvor lang tid det tok før det var helt borte? Fått penicillin etter at du reagerte sånn?
Gjest Anuket Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 Husker du hvor lang tid det tok før det var helt borte? Fått penicillin etter at du reagerte sånn? Det tok et par dager, de begynte å forsvinne også kom de tilbake - så det tok vel en ukes tid, kanskje litt over om jeg ikke husker helt feil. Jeg var skikkelig fortvilet! Så ikke så veldig fint ut heller Har ikke fått penicillin siden, men har fått beskjed om å si ifra om reaksjonen min hvis jeg må få en kur.
Gjest Anonym Skrevet 12. desember 2011 #9 Skrevet 12. desember 2011 Det tok et par dager, de begynte å forsvinne også kom de tilbake - så det tok vel en ukes tid, kanskje litt over om jeg ikke husker helt feil. Jeg var skikkelig fortvilet! Så ikke så veldig fint ut heller Har ikke fått penicillin siden, men har fått beskjed om å si ifra om reaksjonen min hvis jeg må få en kur.
Gjest Anonym Skrevet 12. desember 2011 #10 Skrevet 12. desember 2011 Her er en link som forklarer penicillin allergi. Husk at penicillin tilhører en undergruppe av antibiotika, og at det finnes flere ulike undergrupper, som hver for seg har ulike egenskaper. http://www.helsebiblioteket.no/microsite/Antibiotikaretningslinjer/5+Penicillinallergi
muesli Skrevet 12. desember 2011 #11 Skrevet 12. desember 2011 Takk for svar =) Nå har jeg kjøpt meg zyrtek og håper det hjelper ettervært! Jeg tenkte også det bare var den typen pencillin, siden jeg ikke har reagert før. Men legen sa at jeg aldri skal få penicillin igjen og at jeg må huske på det selv også om legen skulle overse det. Hun mente at det kan være veldig farlig, fordi man får sterkere reaksjon hver gang man blir utsatt for det. Kan få allergisk sjokk, pustebesvær og i verste fall dø av det! så tror jeg holder meg unna, heldigvis har de allternativer =) Eg trur du skal gjere som legen seier, og holde deg unna penicillin (andre typer antibiotika går nok greit, men hugs å nevne allergien din!). Eg fekk ein anna type penicillin, då det var litt kommunikasjonssvikt mellom meg og legen på legevakta. Eg havna tilbake på legevakta, i ambulanse. Og eg hadde "bare" hatt utslett den første gangen eg reagerte.
Bentix Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 12. desember 2011 Eg trur du skal gjere som legen seier, og holde deg unna penicillin (andre typer antibiotika går nok greit, men hugs å nevne allergien din!). Eg fekk ein anna type penicillin, då det var litt kommunikasjonssvikt mellom meg og legen på legevakta. Eg havna tilbake på legevakta, i ambulanse. Og eg hadde "bare" hatt utslett den første gangen eg reagerte. jeg har absolutt tenkt å ta legen på alvor!! Har ikke lyst til å bli fult av prikker igjen eller noe som er mye mye værre!!! Begynner heldigvis å bli bedre nå, så håper det ikke kommer tilbake en gang til.. I ambulanse også ja!! Hvilken reaksjon fikk du da? Skumle greier med sånne allergier altså!
muesli Skrevet 12. desember 2011 #13 Skrevet 12. desember 2011 jeg har absolutt tenkt å ta legen på alvor!! Har ikke lyst til å bli fult av prikker igjen eller noe som er mye mye værre!!! Begynner heldigvis å bli bedre nå, så håper det ikke kommer tilbake en gang til.. I ambulanse også ja!! Hvilken reaksjon fikk du da? Skumle greier med sånne allergier altså! Det begynte med utslett over heile kroppen. Etterfulgt av lette pusteproblem, svimmelhet og veldig høg puls og blodtrykk. Men eg hadde tatt eit par allergitabletter ca 1 time før læraren min ringte til ambulansen, og det hjalp veldig. Ambulansefolka sa at hadde eg ikkje tatt dei, så var det ein stor mulighet for at dei måtte ha brukt hjertestarteren på meg, eventuelt at eg hadde slutta å pusta. Kjempe skummelt! Og eg merka ikkje kor gale det var før etterpå, då eg merka kor dårlig eg egentlig hadde vert (mens det holdt på følte eg meg heilt fin, utenom pusten).
Noteknekk Skrevet 12. desember 2011 #14 Skrevet 12. desember 2011 Jeg opplevde det samme som deg TS i sommer etter en avsluttet kur på en uke med penicillin. Rød i øynene og rødt utslett på hele kroppen. Spesielt skuldrene, armene, ryggen og magen. Jeg var hos legevakten (var ikke akutt, men hadde ikke fastlege i den byen) og fikk der beskjed om at det nok var en allergisk reaksjon på pencillin. Jeg hadde tatt en zyrtec da jeg først oppdaget utslettet og fikk beskjed om å fortsette med dette. Jeg hadde ikke tungt for å puste eller andre plager enn utslettet, og kløen var ikke så helt ille heller, så derfor sa legen at det ikke var nødvendig med andre tiltak enn zyrtec. Syns selv det tok lang tid, men utslettet forsvant sakte men sikkert med zyrtecen. Tror det tok 1-2 uker før det var helt borte. Jeg fikk forresten også beskjed om at jeg ikke skulle bruke penicillin i det hele tatt i fremtiden og måtte informere eventuelle leger om dette. Skummel lesning fra deg Muesli, tror jeg også skal ta legen på alvor og ikke ta sjansen med ny penicillin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå