Gå til innhold

NASA beskylder MS for romfartsulykken...

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://astext.com/b2/index.php?p=119&c=1

Jepp. NASA gir Microsoft skylden for Columbia-ulykken. Fordi folk på NASA lager fine powerpoint-presentasjoner i stedet for 100-siders detaljerte planer. Det er NASA selv som velger å bruke PP-presentasjoner, Microsoft tvinger dem ikke til å gjøre det!

Greit nok at man ikke liker Microsoft, basert på faglige og tekniske grunner. Men dette blir for dumt...

Catzy

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt feil å klandre MS for dette kanskje, men det har faktist blitt et problem at ting ser så "fint" ut. Når man ikke vil at folk skal ha fakta å forholde seg til, så pynter man det opp med blendene flashy ting. Det ER faktisk en velkjent og veldokumentert form for hjernevasking dette her. Visuelle media (som reklame eller dokumentarer på TV o.l.) bruker samme teknikken. Er visst utrolig hva man kan utrette med dette. Så neste gang du blir presentert for noe som ser veldig fint og troverdig ut, så tenk to ganger. Ofte er det ikke så veldig fint alikevell.

På med sølvpapirhatten, det har jeg gjort!! :lol:

Skrevet

Fin sølvhatt. :) Deg og Mel Gibson, ey?

Det jeg har mest problemer med i denne saken er at NASA, som jeg anser som et av de mest vitenskaplige stedene i verden, kaster seg på PowerPoint-bølgen helt ukritisk. Slik det fremstilles, høres det jo ut som om de nesten er blitt lurt til å bruke det. Alle har et valg, mener nå jeg. Hvis det er et veldig stort problem å dele opp info i mindre biter, og dermed at det blir overfladisk, så burde de kanskje ha stoppet opp med å gjøre det. På den annen side, så er det jo lett å være etterpåklok.

De fleste mennesker klarer å forholde seg til 7-9 chunks av info på en gang. I så måte er PowerPoint veldig bra. Men jeg vil nok tro at info om romfart kanskje bør være litt mer dypgående enn det du får inn på en PP-slide, selv om det er lettvint. Hvert verktøy og hvert media til sin bruk. Her har man kanskje brukt det man ikke burde gjøre. Og lar noen andre få skylda.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...