Gå til innhold

Allergivaksine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nå i oppvaksineringsfasen til timotei. I fjor høst ble jeg oppvaksinert mot bjørk. Det gikk ganske greit, litt kløe der de stakk og jeg ble litt ukonsentrert, men ikke noe værre. Denne gangen har jeg derimot fårr ganske mye større plager. Jeg er redd jeg kanskje må avbryte vaksineringen, og jeg er så lei meg :( Begynner å gråte når jeg tenker på det. Jeg hadde så inderlig håpet at dette skulle bli min måte å bli allergifri på :(

Er det noen her som har prøvd allergivaksine? Hvilke bivirkninger fikk/får dere? Er det noen som har måttet avbryte, i så fall hvorfor?

Merker jeg har stort behov for å høre andres erfaringer, er så lei meg nå :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får også vaksine mot timotei. Får veldig vondt i armen og blir sliten i mange dager etterpå. Skal nå på fredag og eksamen neste uke, passer veldig dårlig. Kan ikke si jeg gleder meg :tristbla:

Gjest tantenipsy
Skrevet

Hei, har fullført 3 år med allergivaksine, eller hyposensibilisering som det egentlig heter, mot timotei.

I begynnelsen fikk jeg kraftige reaksjoner, jeg ble fysisk dårlig, tett (har astma), armen hovnet opp til Arnold Schwartzenegger-størrelse og jeg ble utrolig trøtt.

Etterhvert ble reaksjonene svakere, og snart hadde jeg bare kleggstikk på stikkstedet. Mot slutten knapt et myggstikk.

Hold ut, premien er så gode somre som du aldri hadde drømt om at det går an å ha!

Jeg har nettopp hatt min andre sommer etter vaksinen, jeg tok tilsammen 7 allergitabletter denne sommeren, omtrent like mange som i fjor! Tidligere år var jeg arbeidsufør på det verste, selv store mengder med zyrtec, spersallerg og nesespray gjennom hele sesongen hjalp ikke.

Be om å få satt sprøyten i den armen du bruker minst. Og planlegg sånn at du kan ta det rolig den dagen. Trening og stress gjør etter min erfaring reaksjonene verre.

Hvis en vaksinedag kolliderer med planer du har, kan du jo spørre om det går an å flytte timen, det er ikke SÅ strengt med datoene:-)

Lykke til med vaksineringen, håper du klarer å fullføre, og at du får like godt resultat som meg:-)

Skrevet

Takk for svar. Jeg vil fortsette på vaksinen, men er redd jeg ikke får lov av legen og sykepleierne.

Selve stikkstedet så ut som et myggstikk og var ikke ille, men jeg fikk noen andre bivirkninger.

Huden ble rød og irritert i hele ansiktet, hodebunnen, nakke, brystet, mellom brystene, under brystene, under armene, "baksiden" av albuen, skrittet, håndleddene og ikke minst ble ørene og øregangen svært hoven. Alt klødde. I tillegg fikk jeg små og store vabler der jeg var rød, til og med på øyelokkene fikke jeg store vabler. Opplevde lett kløe i munn, tunge og svelg - som jeg får når jeg spiser noe jeg ikke tåler.

Fire timer etter at jeg fikk sprøyten var det mest borte, heldigvis.

Jeg kan tåle dette selv om det var svært ubehagelig og litt skremmende, men er redd for at dette nærmer seg grensen for hva som er greit for å fortsette oppvaksineringen. Håper jeg får tatt neste sprøyte og at det går bedre :tristbla:

Gjest tantenipsy
Skrevet

Det hørtes ille ut!

Har de snakket om at du kan ta allergimedisin før vaksinen? Det går an, i følge den legen som vaksinerte meg. Det ødelegger ikke effekten av vaksinen, men demper de ubehagelige reaksjonene..

Skrevet

Det hørtes ille ut!

Har de snakket om at du kan ta allergimedisin før vaksinen? Det går an, i følge den legen som vaksinerte meg. Det ødelegger ikke effekten av vaksinen, men demper de ubehagelige reaksjonene..

Har ikke tatt det tidligere, men da jeg dro fra legen (hadde ikke fått så veldig mye reaksjoner da) fikk jeg beskjed om å ta allergitabletter. Håper det hjelper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...