Gå til innhold

Har du kommet deg ut av depresjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er vel ikke altfor ille rammet, men jeg sliter med en del ting, depresjon, sosial angst, dårlig selvfølelse og selvtillit. Ender ofte opp i onde sirkler hvor de negative tankene tar overhånd. Vet ikke hvor lenge jeg har hatt det sånn. Kanskje noen år. For noen uker siden opplevde jeg angstanfall for første gang, og gråt mye. Jeg ønsker å ta tak i dette for ikke å ødelegge for meg selv mer enn jeg allerede har gjort. Jeg ønsker heller ikke belaste venner og samboer for mye. Det er slitsomt for dem og for meg.

Jeg lurer på om det er mulig å jobbe seg ut av alt dette rotet på egen hånd ved å lese seg opp på teknikker. Eller er profesjonell hjelp eneste vei å gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær så snill, gå til profesjonell. Jeg ber deg.

For min del:

Tabletter

Psykolog

Skolegang for å øke selvfølelsen

Men uten tablettene hadde jeg faktisk vært død i dag.

Skrevet

Interessert i å følge med her i tråden. Har slitt med depresjoner i flere år, mannet meg opp til å gå til psykolog tidligere i år men jeg likte det ikke... prøver å lese meg opp på teknikker og håper at å følge dem vil hjelpe på snart. Klarer virkelig ikke å gå tilbake dit (til psykolog).

Skrevet

Vær så snill, gå til profesjonell. Jeg ber deg.

For min del:

Tabletter

Psykolog

Skolegang for å øke selvfølelsen

Men uten tablettene hadde jeg faktisk vært død i dag.

Det er godt at du ikke er det.

Har sett på en del private tilbud, men prisene er dyre. Har vurdert å kanskje bestille 1 time for å se hva jeg eventuelt kan få ut av det.

Jeg tror at mine problemer oppstod eller ble verre ved å ta altfor lang utdannelse som var helt feil for meg = selvfølelse i dass.

Skrevet

Interessert i å følge med her i tråden. Har slitt med depresjoner i flere år, mannet meg opp til å gå til psykolog tidligere i år men jeg likte det ikke... prøver å lese meg opp på teknikker og håper at å følge dem vil hjelpe på snart. Klarer virkelig ikke å gå tilbake dit (til psykolog).

Kunne det være at psykologen var feil for deg? Ikke alle man har kjemi med.

Skrevet

Opplevde noe av det samme for noen år tilbake. Veldig ensom, ufattelig dårlig selvtillit. Gråt hver kveld, og kuttet meg. Sliter også med tvangstanker som ble ennå verre under denne perioden.

Jeg er veldig lykkelig i dag, uten å gå til psykolog. Det var ganske enkelt bare en kjekk gutt som ble foreslsket i meg, og vi ble sammen, og da fikk jeg jo bare mer og mer selvtillit. Jeg slo opp med han, og fikk meg en annen kjæreste. Han dumpet meg, og jeg ble jo tilbake til samme gamle igjen, men merkelig mange som ble interessert etter at selvtilliten kom opp, så kom raskt ut av depresjon igjen. Har fortsatt litt dårlig selvtillit i blant, men den er så mye bedre enn før!

Sikkert forskjellige ting som hjelper, men for meg var den nettopp det at jeg ble forelsket ;) Man blir jo automatisk gladere da, om det gjengjeldes selvfølgelig.

(Forresten, så angrer jeg VELDIG på det at jeg kuttet meg nå, det hjalp der og da, men på lang sikt fungerer det veldig dårlig! Ikke noe som bør prøves av noen, selv om det kan friste)

Skrevet

Kom meg ut av dette ved hjelp av psykolog, tabletter og kognitiv terapi. Det var denne som hjalp meg mest. Jeg lærte meg en helt ny måte å "se" problemer og tenke over livet på. Dette anbefaler jeg på det sterkeste. Hadde jeg fått tilbud om dette tidligere, ville jeg nok bli fortere frisk.

Jeg var syk i 7 år.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det ikke klikka med psykologen og du må prøve en ny?

Jeg har komt meg ut av depresjon, men jeg kan ikke helt sette fingeren på hva som gjorde at jeg klarte det.. Gikk til psykolog og fikk piller jeg og, men det hjalp lite. Alle pillene spiste jeg bare opp på en gang så det funka dårlig! Men jeg tror det har mye med om du trives i omgivelsene dine å gjøre. Jeg kom meg ut av det når jeg begynte i ny klasse siste året på vgs, der folk var veldig inkluderende og det ble ikke så lett for meg å isolere meg. Du får tenke etter om det er noe med familie, jobb, eller andre ting du ikke trives med.

Lykke til!

Skrevet

Opplevde noe av det samme for noen år tilbake. Veldig ensom, ufattelig dårlig selvtillit. Gråt hver kveld, og kuttet meg. Sliter også med tvangstanker som ble ennå verre under denne perioden.

Jeg er veldig lykkelig i dag, uten å gå til psykolog. Det var ganske enkelt bare en kjekk gutt som ble foreslsket i meg, og vi ble sammen, og da fikk jeg jo bare mer og mer selvtillit. Jeg slo opp med han, og fikk meg en annen kjæreste. Han dumpet meg, og jeg ble jo tilbake til samme gamle igjen, men merkelig mange som ble interessert etter at selvtilliten kom opp, så kom raskt ut av depresjon igjen. Har fortsatt litt dårlig selvtillit i blant, men den er så mye bedre enn før!

Sikkert forskjellige ting som hjelper, men for meg var den nettopp det at jeg ble forelsket ;) Man blir jo automatisk gladere da, om det gjengjeldes selvfølgelig.

(Forresten, så angrer jeg VELDIG på det at jeg kuttet meg nå, det hjalp der og da, men på lang sikt fungerer det veldig dårlig! Ikke noe som bør prøves av noen, selv om det kan friste)

Fin historie :) Jeg har vel ikke kjent på følelsene så mye som nå. Var ferdig studert tidligere i år og etter det gikk det bare nedover. Sliter med å finne min plass etter å ha fullført en feil utdannelse. Opplever at å ha samboer gir meg dårligere selvfølelse siden jeg føler meg utilstrekkelig på alle områder føler jeg at jeg ikke er noe tess som kjæreste heller. Hilsen ts.

Skrevet

Fin historie :) Jeg har vel ikke kjent på følelsene så mye som nå. Var ferdig studert tidligere i år og etter det gikk det bare nedover. Sliter med å finne min plass etter å ha fullført en feil utdannelse. Opplever at å ha samboer gir meg dårligere selvfølelse siden jeg føler meg utilstrekkelig på alle områder føler jeg at jeg ikke er noe tess som kjæreste heller. Hilsen ts.

Har du snakket sikkelig med kjæresten din om hvordan du føler deg? :) For det er veldig lurt!

Skrevet

Har du snakket sikkelig med kjæresten din om hvordan du føler deg? :) For det er veldig lurt!

Han vet mye om hvordan jeg har det. Da jeg opplevde angstanfall nevnte jeg at jeg kanskje burde skaffe hjelp. Han mente at jeg ikke trengte det, jeg trenger bare å finne noe jeg trives med å gjøre. At det kan være løsningen. Jeg tror nok også det er en viktig del, men føler også at det er en del ting som sitter dypere enn som så. Jeg ønsker likevel ikke belaste han for mye. Det er ikke hans ansvar å fikse meg. Ts

Skrevet

Han vet mye om hvordan jeg har det. Da jeg opplevde angstanfall nevnte jeg at jeg kanskje burde skaffe hjelp. Han mente at jeg ikke trengte det, jeg trenger bare å finne noe jeg trives med å gjøre. At det kan være løsningen. Jeg tror nok også det er en viktig del, men føler også at det er en del ting som sitter dypere enn som så. Jeg ønsker likevel ikke belaste han for mye. Det er ikke hans ansvar å fikse meg. Ts

Nei, men han er jo din nærmeste, og han elsker deg vel? Og da må han jo vite hav du sliter med og hjelpe deg så godt han kan? Det gjord ei hvert fall min for meg, og jeg ville gjort det for han. Men ja, jeg tror å finne en jobb du trives med vil hjelpe mye.

Skrevet

Nei, ville nok ikke hatt samboer selv med en gang da. Men husk at har du en kjæreste, så skal han jo få deg til å føle deg som en prinsesse! :)

Mitt råd er å prøve å finne selvtillit først, selv om det kan være ganske vanskelig, men prøv å finne noe du er god på. Psykolog er en god løsning på dette. Jeg tror jeg bare var ganske heldig som klarte å komme meg ut av det uten.

Skrevet

Ja jeg har blitt frisk igjen av depresjon, da var jeg så langt nede at alt var et slit unntatt og sove. Så vidt jeg orka stå opp og ordne dattera til skolen. Fikk hjelp gjennom gruppeterapi og terapi. Jeg slet med depresjon og dårlig selvtillt. Har enda dårlig selvtillit, men ikke depresjon. Det var knalltøft og ta tak i det, kjempetøft hos psykolog, men har lært masse om meg selv. Jeg trudde aldri jeg skulle klare og jobbe igjen, men er nå tilbake i 100 % stilling. Det blir ofte litt verre når en jobber med det, men bedre etterpå. Råder deg til og søke hjelp for problemene dine. Lykke til.

Skrevet

Jeg hadde en dyp depresjon for to år siden. Det som hjalp meg var tabletter og kognitiv terapi. Helt utrolig hvor mye sistnevnte hjalp, jeg merket forskjell i sinnstemningen fra før og etter timen, helt utrolig. Kan virkelig anbefales! Spesielt hvis du sliter med mye negative tanker, det er akkurat dette man jobber med å snu om på. Jeg lærte meg noen metoder, som jeg bruker om jeg får negative tanker, og det funker! :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har slitt litt med vinterdepresjoner, altså ikke like alvorlig som vanlige depresjoner. Kan bare snakke om det.

Men for meg var det verst i tenårene, fra ca 14-19, og aller verst fra 17-19. Jeg hadde det bra, jeg hadde (og har) samboer, god på skolen, flott barndom, og hadde ingen grunn til å være ulykkelig. Men jeg ble det på vinteren, sov mye, ville ikke på skolen (skulket mye) og orket veldig lite, dårlig humør.

Jeg fikk gradvis bedre selvtillitt ved å slutte å tenke på det negative. Si man ikke liker magen sin for å ta et eksempel. Ikke fokuser på det, se heller på hva du liker, f.eks dine lange bein, fine øyevipper, lange hår. Gradvis tenker man mer positivt, ser på verden som full av muligheter.

Det har også hjulpet å ha på MYE lys for meg, få dagslys, og tidvis ta sol.

En siste ting, har du sjekket d-vitamin nivået ditt`? Mitt var VELDIG lavt, og symptomene på det samsvarer på symptomer på depresjon. For min del kan vinterdepresjonen ha vært mange på d-vitaminer og lys...

Jeg ville ha sjekket jern og d-vitamin først, og om alt er normalt der, ville jeg ha tatt tak i det videre. Ikke tenk på å "bry" andre, de vil ditt beste uansett om det er å dra til psykolog og gå på medisiner. Det er den lave selvtilliten som snakker.

Skrevet

- Medisiner, men gav dem opp etter et par år pga. bivirkninger.

- Psykolog

- Og min egen vilje. Jeg nektet å falle ned i det hullet igjen. Klarte det til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...