Gå til innhold

Galskap?

Fremhevede innlegg

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Idiotisk spørsmål! Jenta mi er 2 år, hun har holdt på m pad-en siden hun var ett. Film, pekebøker, spill, musikk, bilder, tegne...

Kan du snakke som folk? Dette er ikke vg debatt. Her inne klarer de fleste å følge visse regler for normal høflighet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest redstar
Skrevet (endret)

Om de fortsetter slik vil de få ett trass-satan av en 20 åring som ikke vil flytte hjemmenifra. Sjangsen er ihvertfall større. Så ja, jeg vil kalle det galskap.

Vi avler en generasjon som ikke forstår at man må arbeide for å få ting.

Enig! 9 år og Ipad, hallo?! Hva i all verden skal hun med det, hun har jo tydligvis andre ting hun kan holde på med, og hva skjer med at barn bare skal trykke på duppeditter og være mer og mer isolert fra omverden og usosiale? Iphone, digitalkamera hallo jenta er 9 år? Klarer ikke barn og leke på egen hånd lengre? Eller sammen med andre barn? Nei vet du hva, det er skremmende hvordan verden utvikler seg...

Ja, barna lærer om ting og tang, og utvikler/lærer seg nye ting på disse duppedittene i et tidlig stadie, men jeg synes foreldre bør begrense bruken av disse digitale verktøyene, såklart kan barna få prøve og bruke den avotil men bruken bør begrenses... denne generasjonen kommer til å være døve, blinde og late før de har fylt 40 år!

Hva med å kjøpe et stort fargerikt og lettlest leksikon til henne heller?:)

Edit: Gjerne litt brutal i utsagnet mitt her, men jeg føler alt handler om duppeditter, facebook og ipodder for tiden..Må si meg enig i at det finnes en del andre ting å investere i når det kommer til barna, man bør tenke på fremtiden...

Endret av redstar
Skrevet

Helt uenig. Barna mine skal være selvhjulpne og flinke med alle slags tekniske ting, både mobil, data, pad, pod... Klær derimot, det er ikke like utviklende for intelligensen å fokusere på antrekk..

No meinte ikkje eg "fokusere på antrekk" - eg snakka om utedressar/jakker, sko/støvlar osv, ikkje pentøy.

Og flinke med tekniske ting blir dei jo uansett - 3,5 åringen min skjønte heile poenget med ein i-phone etter nokre få minutt, sjølv om han aldri hadde sett noko lignande. Ungar tek sånt veldig raskt.

Skrevet

Altså. Jeg tror ikke det er snakk om å gi barnet en iPad og dytte det ut i snøen i t-skjorte og shorts: Jeg forutsetter at nødvendige klær, mat og de nederste trinnene i Maslow's pyramide er dekket før jeg anbefaler en iPad til barn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville kjøpt en Ipad til en 9 åring.

Men har hun spart til det så syntes jeg hun skal få lov til å kjøpe en. Syntes det er litt feil å nekte henne å kjøpe en, når hun selv har vært flink å spart. Men hadde nok spurt henne om dette virkelig var det hun ønsket å bruke pengene sine på.

Men som andre nevner så kan man jo spørre seg om hun får for mye lommepenger?

Skrevet

TS skrev at jenta har DS. Jeg har lest mange som har barn med DS skrev at det er mange programer som kan bruke Ipad som en støttemiddel.

Mange på forum Norsk Netverk for DS har kjøpt Ipad til barna sine og er veldig fornøyd med den. Jeg selv som har et barn med DS, vil gjerne bruke litt penger for det barnet hvis det er noe som kan hjelpe dem lære litt mer.

Skrevet

iPad er perfekt for barn. Våre barn har hver sin. Og de er yngre. Men det er en refleksjon av at vi foreldre ønsker å bidra til at ungene blir "fulldigitaliserte," når det gjelder ikke-tekniske ting må de spare selv eller ønske seg til bursdag.

Dette argumentet har en i familien også brukt, og unnskyld meg, men jeg synes nesten det er litt komisk. ;) Vedkommende er livredd for at barna skal bli hengende etter, og derfor må de ha nintendo, mp3-spillere, mobiler osv. Hva er det dere tror egentlig, at hvis barna ikke får alle disse duppedingsene så vil ikke de greie å håndtere en datamaskin når de blir eldre??? Å tro slikt er å undervurdere barn og ungdom sterkt.

Disse barna vokser opp i en "fulldigitalisert" verden. De trenger ikke at foreldrene går inn for å gi de alt av duppedingser for at de skal klare seg! Dette er noe som kommer helt av seg selv så lenge de får lov til å delta i samfunnet rundt dem.

Se på dagens 20-30-åringer. Mange av oss vokste opp uten laptop, iPod etc., men vi greier da å håndtere disse tingene likevel? Mennesker blir ikke dumme så snart de har rundet 10 år, vi greier faktisk å lære å håndtere duppedingser gjennom store deler av livet!

Dette er faktisk en naturlig utvikling, men noen av dere foreldre greier å gjøre det svært så unaturlig med denne frykten for at barna skal bli hengende etter.

Skrevet

TS skrev at jenta har DS. Jeg har lest mange som har barn med DS skrev at det er mange programer som kan bruke Ipad som en støttemiddel.

Mange på forum Norsk Netverk for DS har kjøpt Ipad til barna sine og er veldig fornøyd med den. Jeg selv som har et barn med DS, vil gjerne bruke litt penger for det barnet hvis det er noe som kan hjelpe dem lære litt mer.

Ehm, jeg tror det var snakk om Nintendo DS, ikke syndromet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...