Gå til innhold

Galskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

jeg og samboer hadde en diskusjon i går etter han la fram en tanke om at han og hans datters mor vurderer og la jenta deres kjøpe seg Ipad.

Jenta ble 9 år for få uker siden. Hun er enebarn,ganske så bortskjemt. Hun har DS (noe jeg vet er vanlig),IPod touch som hun fikk i fjor,digital kamera og en splitter ny touch telefon. Hennes mor har også kjøpet en helt ny laptop som de to disponerer sammen.

vet at tidligere har mor sagt at jenta skal få det hun ønsker seg,alltid. Hun har til nå sovet i samme seng som mor,men dette blir nå endret etter mor og far har vært i samtale hos familievernkontoret hvor de også mente det ikke var bra for dette barnet.

I det hele tatt får jenta stort sett alltid det hun peker på. Vil hun ha ny skolesekk så får hun det selv om den gamle passer,og er kjempefin.

Er det bare jeg som synes det er galskap å la barn i den alderen på Ipad?? Jeg sa det til han,at kravene hennes blir bare større og større som årene går. Og til slutt sitter de med en bortskjemt tenåring som aldri vil sette pris på noe.

det skal sies at jenta har spart penger selv og vil kjøpe den for sine penger....but still.

Hva tenker dere? Skal barn så små få slike dyre tekniske ting?

Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Om hun har spart til den selv, så synes jeg det blir for dumt å nekte henne å kjøpe det hun har lyst på. Om hun trenger det er en annen sak. Om hun får for mye lommepenger kan også diskuteres.

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg om at det er galskap!!! :kjefte:

Skrevet

Galskap vel ikke, men overdrevent. Jeg syns ikke noe om at barn får alt de vil ha, hvordan skal de lære å spare på noe de ønsker og at ting ikke kommer gratis? Da kan man takke seg selv senere at man har produsert en bortskjemt drittunge.

Vi har grei økonomi og bare et barn på 6, men ikke snakk at han får alt han vil ha bare fordi vi har råd til det.

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet med Ipad til en niåring. Men at hun får alt hun peker på er vel heller et problem.

Skrevet

Jeg syns ikke noe om at barn får alt de vil ha, hvordan skal de lære å spare på noe de ønsker og at ting ikke kommer gratis? Da kan man takke seg selv senere at man har produsert en bortskjemt drittunge.

Det står at jenta vil kjøpe den for sine egne, oppsparte penger.

Synes også det er galskap, rett og slett for at en 9-åring ikke trenger det, særlig når hun har alt det andre hun har. Da hadde det vært mer fornuftig å spare pengene til noe annet.

Skrevet

Om de fortsetter slik vil de få ett trass-satan av en 20 åring som ikke vil flytte hjemmenifra. Sjangsen er ihvertfall større. Så ja, jeg vil kalle det galskap.

Vi avler en generasjon som ikke forstår at man må arbeide for å få ting.

Skrevet

Jeg synes ikke det er ille så lenge hun har sprt penger til dette selv. Hun må jo bli utrolig skuffet hvis hun ikke får kjøpe det hun ønsker seg for egne oppsparte penger? Men er helt enig i at de ikke skal få alt de peker på. Hadde situasjonen vært at hun bare skulle få en ipad uten videre, da hadde jeg syntes det var litt over the top.

Skrevet

Det spørs hvor mye foreldrene kjøper til seg selv av både tekniske dubbeditter og andre ting, da blir barna deretter. Er det noe barn ser er det foreldre som shopper.

Skrevet

iPad er perfekt for barn. Våre barn har hver sin. Og de er yngre. Men det er en refleksjon av at vi foreldre ønsker å bidra til at ungene blir "fulldigitaliserte," når det gjelder ikke-tekniske ting må de spare selv eller ønske seg til bursdag.

Skrevet

Vårt barn har "egen" iPad og han er 3 år. Vi kjøpte en av de billigste (uten 3g) som han kan bruke mens vi har en større med 3g selv.

Folk får mene hva de vil om akkurat det...

Gjest Purple Haze
Skrevet

Vårt barn har "egen" iPad og han er 3 år. Vi kjøpte en av de billigste (uten 3g) som han kan bruke mens vi har en større med 3g selv.

Folk får mene hva de vil om akkurat det...

Klart dere må gjøre som dere vil, men jeg lurer på hva en 3-åring skal med iPad?

• Liker 1
Skrevet

Klart dere må gjøre som dere vil, men jeg lurer på hva en 3-åring skal med iPad?

Film når vi tar båten for å besøke familien, youtube-videoer, vi har kaffeselskaper (toca boca-app), vi tegner Elias, synger karaoke med de kjente barnesangene, ser på NRK super og spiller angry birds :) Det er uendelig mye på en ipad for en 3 åring.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at enkelte foreldre går langt over streken når det gjelder elektroniske duppeditter, og også annet utstyr og dyre merkeklær. Mine barn har ikke i nærheten av det mange andre barn har når det gjelder sånt, men likevel synes jeg at mine har mye, og kan trygt si de har det de trenger og mere til. Tar jeg meg råd til å kjøpe f.eks. en Bergans jakke til dem til 2-3 tusen kroner, så synes jeg at nå har vi "flottet oss" litt og denne bør vare et par sesonger. Men enkelte av vennene har gjerne 4-5 slike jakker i året i alle fasonger og tjukkelser, og neste sesong er det jo en ny fasong og farge som er in, så da er det bare å kjøpe inn nye igjen.

Min samboers barn er også blant desse barna som har absolutt alt. Det nyeste på markedet hele tiden, så snart det kommer i butikkene.

Men desse barna bor ikke hos oss, og de får ikke mer penger hos faren enn det som er "normalt" i tillegg til at han betaler barnebidrag til moren, så hva de velger å bruke de til, får de bestemme selv. Men antageligvis så må nok moren og hennes nye mann finasiere en del av desse duppedittene, for det de får av faren er langt fra nok til å stadig kjøpe så mange dyre ting. Og hvis moren vil det, så må hun gjerne gjøre det. Selv om jeg synes at hans barn er noen skikkelig bortskjemte barn (store barn), som knapt gjør noe som helst for å tjene penger selv.

Men jeg ville aldri ha oppdratt barn på den måten ihvertfall. Så om de hadde bodd hos oss, så hadde de nok ikke hatt det sånn som dette, med mindre moren sendte dem penger til å finansiere desse kjøpene. Jeg selv ville ikke spyttet i, og ville ikke godtatt at min samboer spyttet i mer enn det som er normalt å gi til sine barn, som da også skal dekke andre ting de trenger.

Skrevet

iPad er perfekt for barn. Våre barn har hver sin. Og de er yngre. Men det er en refleksjon av at vi foreldre ønsker å bidra til at ungene blir "fulldigitaliserte," når det gjelder ikke-tekniske ting må de spare selv eller ønske seg til bursdag.

For min del ville eg heller lagt pengar i godt kvalitetstøy til ungane enn tekniskedupedittar som er "gamle" i det du går ut av butikken...

• Liker 1
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

For min del ville eg heller lagt pengar i godt kvalitetstøy til ungane enn tekniskedupedittar som er "gamle" i det du går ut av butikken...

Helt og holdent enig.

Skrevet (endret)

En 3-åring som får en iPad i dag vil ha glede av den 4-5 år i hvert fall, hvis den blir behandlet pent.

Det er én ting å ikke ville skjemme bort barna sine; jeg er 110% enig i at man må passe veldig på dette, men for en 3-åring er ikke en iPad til 4000 kroner "mer verdt" enn et nytt Duplo-byggesett - de har ingen formening om verdi. Det er når det begynner å bli masse ekstra hele tiden utenfor spesielle dager som bursdag og jul, at jeg blir skeptisk.

Men en iPad som en ting er ikke "usunn" eller spesielt skadelig. Tvert i mot.

Endret av Herr Langbein
  • Liker 1
Skrevet

Idiotisk spørsmål! Jenta mi er 2 år, hun har holdt på m pad-en siden hun var ett. Film, pekebøker, spill, musikk, bilder, tegne...

Skrevet

Helt uenig. Barna mine skal være selvhjulpne og flinke med alle slags tekniske ting, både mobil, data, pad, pod... Klær derimot, det er ikke like utviklende for intelligensen å fokusere på antrekk..

Gjest Purple Haze
Skrevet

Idiotisk spørsmål! Jenta mi er 2 år, hun har holdt på m pad-en siden hun var ett. Film, pekebøker, spill, musikk, bilder, tegne...

Vet du, jeg blir så møkklei måten folk svarer på her inne! Her stiller man et spørsmål i en helt vanlig tone, og får sånne svar som dette. Hadde du svart meg på en sånn måte om jeg stilte deg spørsmålet IRL? I så fall er du en uhøflig type med dårlig folkeskikk.

Jeg har selv iPad, og ser ikke nytteverdien av den for et så lite barn. Som sagt, folk må gjøre som de selv vil, men jeg synes det er sprøtt å bruke mange tusen kroner på en iPad til så små barn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...