Gå til innhold

9 måneder gammel umulig engelsk setter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har skaffet oss en ni måneder gammel engelsk setter. Fikk gode lovnader om den på forhånd, men så viser det seg at den mangler ALT av oppdragelse. Vi har hatt den i et par uker nå, og det virker ikke som om den har funnet roen enda. Løper frem og tilbake i stuen og piper så og si hele tiden. Veeeeldig rastløs. Vi prøver selvsagt å se om alt av primære behov er dekket, slik som mat, vann og luftetur, men nei. Den virker veldig skvetten og skjør dersom vi sier ifra at den skal legge seg ned på puta. Vi aksepterer jo selvsagt ikke dersom den ikke hører etter(noe som alltid skjer) og da hender det bl.a. at mannen løfter henne på plass. Virker til tider litt redd mannen.

Det jeg lurer på er om dette er normalt? Altså at de er så rastløse rundt denne alderen? Hun får opp til fire gode turer hver dag altså, så tror ikke det er mangel på det.

Så biter hun på alt mulig. Fant seg bl.a. et saueskinn oppi sofaen som hun gikk til angrep på. Gravide og hormonelle meg ble jo selvsagt veldig sint. Når slutter de med slik? Hva skal man gjøre for at det ikke bli en gjentakelse?

Skrevet

Mangel på tur nei, men hva med annen stimuli og trening?

Skrevet

Vel, vi leker en god del med den. Får kos når den måtte ønske, bortsett fra når vi sitter og spiser og slike ting. Jakttrening har den tydelig vis aldri vært med på, da den har vært hos et gammelt pensjonert par før oss. Vanskelig å få til tur på høyfjellet i en hektisk hverdag, men det kommer etter hvert det også..

Hva mener du anonym bruker med stimuli da?

Skrevet

dere har en jakthund og de kan være nervøse.

den trenger ikke kun tur men trening-løping,bruk av muskler

Og mental stimuli.Det finnes hundeleker som er krevendes.

Leke med en hund er ikke trening

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Den er 9 mnd. Begynnende trassalder, kommer sikkert til å vare en stund fremover.

Selv om valpen var oppdragen før, så er ikke det noen garanti i denne alderen.

Også har du jo en stressa jaktrase.

Du får trene, ha klare regler, masse tålmodighet og ri ut stormen.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å begynne på et lydighetskurs, så hunden får brukt hjernen litt? :) Og så må du huske på at dette er en hund som først mista mammaen og alle søsknene sine, så fikk hun et nytt hjem, hos et gammelt pensjonert par sa du, som kanskje ikke kunne gi henne alt hun trengte av mental og fysisk trening. Og så, da hun ble tenåring ble hun kasta ut og fikk et helt nytt hjem, hos noen hun aldri hadde sett før, noen hun tydeligvis ikke vet helt hvordan hun skal lese. Det er mye å gå gjennom på kort tid, så det er ikke rart hun er stressa. Har hun et trygt sted å gå til? En rolig krok med et stort bur eller en hundeseng? Har dere barn som forstyrrer hunden når hun vil være alene?

Skrevet

Tusen takk for fine svar.

På langturen etter at vi har kommet hjem fra jobb, så slipper mannen henne løs på åpne områder, slik at hun kan løpe masse. Jeg derimot tørr ikke slippe henne løs. fordi jeg har opplevd flere ganger at hun har stukket av. Vi har forsåvidt hatt samme hunderase før, samt at mannen er vokst opp med engelsk settere fra han var nyfødt. Så stoler på mannen, og tror han vet hva hun trenger. Men det er bare det å få tiden til å strekke inn mtp. høyfjellsturer og jakttrening.

Hun har et eget rom med bur, puter og pledd som hun er på om natten og når vi er på jobb. Hun har også egen pute på stuen, men virker som om hun heller vil ligge sammen med oss ved sofaen og spisebordet fremfor i en krok alene.

Vi har barn som er hos oss annenhver helg, og hun er veldig glad i barn. Nesten så barna blir lei henne fremfor at hunden blir lei barna. Har det med å hoppe opp og slikke dem i ansiktet, samt det å nappe i ører og tær.

Det med avanserte leker har jeg ikke tenkt på. Kanskje jeg skal ta turen innom en dyrebutikk å se om jeg finner noe. Noen tips til hvilke leker?

Har heller ikke tenkt på det at hun har skiftet eiere, og da forskjellig type eiere. Trodde hunder var lett å tilpasses slik? Skal ha det i bakhodet, hvertfall..

Skrevet

Dårlig idé å være brå og "hardhendt" med en valp som viser tegn på redsel, det gjør bare alt mye verre.

• Liker 4
Skrevet

Trådstarter her igjen.

Jeg er forsåvidt enig. Ikke morsomt å høre at den klynker når mannen tar tak i den. Men hva gjør man når man gang på gang prater til den, uten at det fungerer? Hva gjør man når den legger snuten på bordet når vi spiser mat, spiser og tygger på puter og leker, samt går rundt og vandrer når vi ber den ligge på puta si?

Skrevet (endret)

Hunden trenger hjernetrim! Positiv hjernetrim, Lære sitte, legge seg, stå, sitte bamse, gi labb osv! hun trenger å få brukt nøtten, når hunden er både fysisk og psykisk utslitt legger den seg å slapper av, når hun stresser rundt ikke gi henne oppmerksomhet overse henne. Biter hun på noe, bytter du det med ett ben el likn (drar oppmerksomheten vekk ifra det hun tygger på)

Dere har jo skaffet dere en hund i verste trassalder, den begynner ofte i 8-9 mnd å varer opptil 18 mnd - 2 år. Spørs på hvordan dere oppdrar osv.

Å "ta" hunden stresser henne bare mer, tilslutt når en hund blir redd nok, stresset ender det ofte med bitt.

Så positiv læring og en god dose tålmodighet, så går nok dette fint.

Når hun legger snuten på bordet, kan dere gi henne ett lett knips på snuten sammen med ett "Nei!"

Ellers kan dere kjøpe kompostgrinder og ha henne oppi når dere spiser eller mener hun MÅ slappe av.

Lykke til.

Endret av Syløven
  • Liker 2
Skrevet

Gjemmeleker hvor hunden kan bruke snuten til å lete fram ting, er ikke så dumme. Vi har også setter ;han er etterhvert blitt rolig å ha inne, men gudhjelpemeg, han pep og pistret i høyfrekvens fram til han var passert to år, bortimot, og rundt den fasen kommer den mentale modningen. :roll:

Det vi gjør, er å kommandere hunden ut i boden/gangen, med beskjed om å vente. Så gjemmer vi små godbiter rundt omkring i stue og kjøkken, og gir beskjed om å lete. La det gjerne være små godbiter, og legg ut mange på ulike steder slik at det tar en tid å lete fram.

Ellers finnes det hule baller du kan fylle med godbiter, og regulere hullet på. Hunden vil da måtte trille ballen rundt til det ramler ut en godbit, og vil måtte bruke hjernen litt. Evt. trille den ned trappa gang på gang slik at alt raser ut, sånn som vår kar gjorde. :ler:

Lykke til med setter i hus! Ingenting gir mer glede. :)

Skrevet

Enkelt og greit!

Dere må så klart fortsette med turer, men dere må også TA hunden når den gjør alt den ikke skal..

Kjøp dere bøker, gå på kurs - gi det flere måneder! Dette er i utgangspunktet smarte hunder, så denne trenden kan helt sikkert snus!

Men det må jobbes og ikke bare med å gå tur!! Ellers vil ingenting forandres...

Og pleide gjør det og gjør det ordentlig - folk uten kontroll på hundene sine er bare det VÆRSTE! (og med det mener jeg ikke det er deres feil, noe det helt klart ikke er..)

Skrevet

Enkelt og greit!

Dere må så klart fortsette med turer, men dere må også TA hunden når den gjør alt den ikke skal..

Kjøp dere bøker, gå på kurs - gi det flere måneder! Dette er i utgangspunktet smarte hunder, så denne trenden kan helt sikkert snus!

Men det må jobbes og ikke bare med å gå tur!! Ellers vil ingenting forandres...

Og pleide gjør det og gjør det ordentlig - folk uten kontroll på hundene sine er bare det VÆRSTE! (og med det mener jeg ikke det er deres feil, noe det helt klart ikke er..)

Hva i alle dager ? Ta hunden ? Hva legger du i dette ?

Å ta en hund som viser nervøsitet = enda mer utrygg hund som har potensiale til å bite en dag.

Ughhh

• Liker 5
Gjest "gjest"
Skrevet

en ni måneder gammel hund er i puberteten og pga det blir de litt touchy. Så når du korrigerer den så må du ikke være for hard.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Trådstarter her igjen.

Jeg er forsåvidt enig. Ikke morsomt å høre at den klynker når mannen tar tak i den. Men hva gjør man når man gang på gang prater til den, uten at det fungerer? Hva gjør man når den legger snuten på bordet når vi spiser mat, spiser og tygger på puter og leker, samt går rundt og vandrer når vi ber den ligge på puta si?

Man viser hunden at det ikke er greit å tigge ved bordet.

Be hunden legge seg på plassen sin, og om du må gjøre dette 50 ganger og middagen blir kald, så er det det som trengs.

Belønn hunden når den ligger på plassen sin, korriger den når den ikke gjør det.

Å ta hunden som at man tar den i nakkeskinnet o.l fordi den tigger ved bordet er uaktuelt.

Eneste gangen jeg har tatt mine hunder i nakkeskinnet er når jeg hadde en diger gutt på 60kg som hatet andre hunder og holdt på å angripe en annen hund.

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, men problemet er at hele flokken skal spise ilag, slik tenker hunden. Så problemet vil være løst når dere begynner å gi hunden mat samtidig ved middagen.

Skrevet

Vi har skaffet oss en ni måneder gammel engelsk setter. Fikk gode lovnader om den på forhånd, men så viser det seg at den mangler ALT av oppdragelse. Vi har hatt den i et par uker nå, og det virker ikke som om den har funnet roen enda. Løper frem og tilbake i stuen og piper så og si hele tiden. Veeeeldig rastløs. Vi prøver selvsagt å se om alt av primære behov er dekket, slik som mat, vann og luftetur, men nei. Den virker veldig skvetten og skjør dersom vi sier ifra at den skal legge seg ned på puta. Vi aksepterer jo selvsagt ikke dersom den ikke hører etter(noe som alltid skjer) og da hender det bl.a. at mannen løfter henne på plass. Virker til tider litt redd mannen.

Det jeg lurer på er om dette er normalt? Altså at de er så rastløse rundt denne alderen? Hun får opp til fire gode turer hver dag altså, så tror ikke det er mangel på det.

Så biter hun på alt mulig. Fant seg bl.a. et saueskinn oppi sofaen som hun gikk til angrep på. Gravide og hormonelle meg ble jo selvsagt veldig sint. Når slutter de med slik? Hva skal man gjøre for at det ikke bli en gjentakelse?

Står den ute om dagen?

Vi fikk en Eurasier på ca samme alder for noen år siden. Han var kjempe rastløs, forferdelig uoppdragen og livredd godt voksne eller eldre menn. Og han spiste veldig lite, men matlysten kom når han slo seg til ro hos oss.

Han brukte hente skitne truser og sokker i skittentøyskurven til å begynne med :fnise: Nå har han gitt seg i skittentøyskurven, men finner han en vott eller lue henter han den med en gang. Dette er blitt delvis respektert da, så fremt vi får den tilbake når vi ber om det.

Når vi fikk han kunne han bite, knurre og true på alle måter for å komme seg løs av bandet, kom han seg løs stakk han av. Det eneste som hjalp var "makt". Beit han så fikk han rett og slett litt juling. Han kom ikke løs før han roet seg. Det var selvfølgelig skummelt til å begynne med, men en ble vant og lærte seg "triksene" for at han ikke skulle klare å bite deg.

Han var også veldig sånn at han skulle rase med alle sammen, hvor han da også beit (er tross alt en hund). Om vi lekte med han foregikk det veldig rolig, og beit han eller ble for pågående, fikk han konsekvenser.

Alt fikk konsekvenser om han ikke oppførte seg, på hver minste ting. Men han fikk selvfølgelig også masse ros når han var flink.

Ang. at han var redd godt voksne menn tror vi har med at tidligere eier/hundepassere(??) ikke har behandlet han så pent. Når vi fikk han bjeffet han for harde livet når han så en mann, og nektet å komme frem til han. Vi gjorde ikke noe annet her enn å stå med hunden og gi uttrykk for at mannen ikke var farlig.

Han er ikke like redd eldre menn nå, men litt skeptisk. Han ser an situasjonen. Er mannen brå i bevegelsene, eller litt pågående blir hunden redd. Er mannen rolig og snakker til han blir ikke hunden redd. Før kunne ingen nærme seg.

Dere må bare lære hunden konsekvenser av ting. Sier dere dekk, så skal hun ligge. Om så dere må dra hun dit dere ba henne legge seg. Gjør hun som dere sier, blir det masse ros.

Mennesket er sjefen, uansett. Det er som å oppdra en hest. En må være tydelig i sine beskjeder, hva som er rett og galt.

Noen passer rett og slett ikke til å ha dyr som må oppdras. Men jeg mener ikke at dere ikke gjør det heller, det vet jeg ingenting om. :)

Gjest Nuppdupp
Skrevet

åh jeg husker trassalderen til min voff :) gikk med henne løs i skogen 2 timer om dagen.. hun pilte avgårde, men kom alltid tilbake for å se hvor jeg var. jeg var også redd for at hun skulle stikke av, men hadde med meg godbiter. så hver gang hun kom tilbake til meg, så ga jeg henne en godbit. når vi var ferdig med turen, satte hun seg på bakbeina og ville ikke hjem inn igjen hehe. tror hun gjerne kunne løpt 2 timer til løs.. aldri sett en hund løpe så fort som henne :)

Skrevet

For meg høres det ut som om hundens største problem er at hun ikke klarer å slappe av hos dere. Det er ikke så rart siden hun har kommet i ett nytt hjem, og noen hunder må rett og slett læres til å koble ut. Ikke hør på råd som sier dere skal "TA HENNE" hver gang hun gjør noe feil. Dere må LÆRE henne hva hun skal gjøre, og dere må la henne få tid til å bli kjent med dere og det nye hjemmet sitt.

En hund trenger mentalstimuli men jeg ville heller gjort dette ute, og fokusert på at inne der er det ro som gjelder, i og med hun er såpass lettstresset. Søk er flott hodetrim for en hund, så la henne søke opp leker/godbiter ute. Tren litt hverdagslydighet med henne, og fokuser på enkle øvelser som hun lykkes med. Det er viktig å bygge opp tillitten dere imellom. Overse henne når hun maser inne, og vær strikse på at det er dere som bestemmer når det skal skje noe. Pass på at det ikke blir FOR mye aktivitet i løpet av en dag, hunder trenger også slappe av tid. Jeg har en lettstresset hund her hjemme, og for mye aktivitet øser han bare mer opp. Så ro er viktig når det gjelder slike hunder.

Om hun er plagsom i forhold til barna, ville jeg som nevnt over her brukt kompostgrinner til å skille de. La henne være i samme rom som dere, men skill de når det blir for mye. Da er det også viktig at det området er forbudt for barna, der skal hunden være i fred. Ang snute på bordet når dere spiser, kan hun være i samme rom som dere? I såfall ville jeg vært konsekvent på å føre henne (ikke løfte) tilbake til plass hver gang. Belønn henne for å bli liggende, akkkurat som når dere skal lære henne hva det vil si å ligge på plassen sin. Det tar tid og det krever en dose tålmodighet, men det er så mye bedre enn at hunden skal bli redd dere.

Lykke til :)

• Liker 5
Skrevet

Har lest innleggene over her og håper du velger en positiv treningsmetode, får vondt av de som sier du skal knipse hunden på nesa og ta den :tristbla:

Synes også det er litt trist at du kaller deres nye familiemedlem for "den". Hvem sin hund er det? Hele familien, eller din, eller din manns?

Bonito gir mange gode råd synes jeg.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...